Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Povestea ASICS, sneakerșii creați pentru a încuraja tinerii japonezi să facă sport, după Al Doilea Război Mondial

Piața sneakerșilor a explodat în ultimii ani. În 2020 valora aproximativ 79 miliarde de dolari și se estimează că până în 2026 va ajunge la 120 de miliarde. 

Nike, Adidas sau Puma sunt printre cele mai cunoscute branduri, dar există și branduri care de la începutul activității s-au axat pe performanța atletică și au jucat un rol major în creșterea industriei de profil. 

Anima Sana in Corpore Sano - suflet  sănătos în corp sănătos

Pe scurt, ASICS, o companie de încălțăminte fondată în Japonia în 1949 de Kihachiro Onitsuka, inițial sub numele de ONITSUKA, și-a propus să creeze pantofi sport pentru a-i îndemna pe tineri să facă sport într-o perioadă în care japonezii încercau să își reconstruiască viața după efectele devastatoare al celui de-al doilea război mondial. 

Primul model dedicat unui sport anume au fost niște teniși, special gândiți pentru baschetbaliști. A urmat un pantof special pentru maraton, care a fost inspirat din „tabi” - un model tradițional japonez purtat de localnici la alergat. Au urmat modele pentru wrestling, gimnastică, fotbal sau volei. Sportivii din întreaga lume au auzit și au dorit să încerce tehnologia japoneză. În 1966 firma a adoptat un logo personat - dungile pe care le găsim și acum pe pantofii sport.

Fondatorii Nike, import de ONITSUKA în SUA

Cam tot pe atunci, li se alătură și Phill Knight, unul dintre fondatorii Nike. Atlet, pasionat de sneakerși, în timpul studenției la Stanford a scris o lucrare despre adidași și despre cum i-ar putea importa în State. A studiat exporturi, importuri și până la urmă a ajuns în Japonia unde a decis că modelul Tiger de la ONITSUKA s-ar mula cel mai bine pe nevoile americanilor. A vorbit cu reprezentații companiei și, sub noua sa companie - Blue Ribbon Sports - a bătut palma cu japonezii. La întoarcerea în State l-a adus la bord și pe Bill Bowerman, fostul său antrenor, și s-au pus pe treabă. Au vândut “din prima” 900 de perechi, pe care le depozitaseră în beciul locuinței părinților. 

Parteneriatul a durat timp de câțiva ani, până când Bowerman și Knight au hotărât să producă pe cont propriu. 

Revenind la ONITSUKA. În 1977, compania a fost redenumită ASICS și până în ziua de azi rămâne una dintre cele mai bine recunoscute pentru tehnologia pantofului. 

Tot din Japonia vine și Mizuno

Și tot din Japonia vine și Mizuno, un brand fondat de doi frați în 1906 în Osaka, și care a început tot prin producția unui model dedicat baschetbaliștilor. Vindeau local până după cel de-al doilea război mondial, când au încheiat parteneriate cu sportivii americani consacrați ai vremii: Carl Lewis, Joe Montana, echipele de rugby All Blacks și Manu Samoa. Ce-i drept, nu au ajuns niciodată la nivelul rivalilor, dar tehnologia lor a avut succes. În 2022 au colaborat cu artistul Hajime Sorayama pentru colecția the Wave Prophecy. În ultimul an fiscal, ASICS a generat 3 miliarde de dolari, iar Mizuno - 1.4. 

Și nu putem să vorbim de performanță atletică fără a vorbi și despre un brand ce a luat naștere pe partea cealaltă a Oceanului, tot prin 1906, pentru le oferi sportivilor o „nouă balanță” - New Balance, companie fondată în Statele Unite în 1906. S-au axat pe performanță și confort, iar prin anii `60 echipele marilor universități din America au început să le poarte adidașii. În 1989 au dat lovitura cu adidașii de baschet 550, care au fost purtați pe terenurile de pe coasta de vest până pe cea de est. Azi, New Balance 550 este unul dintre cele mai populare modele ale momentului: hashtagul returnează peste 200 de milioane de vizualizări pe Tik Tok. 

Episodul Hype a fost filmat la Hype Arena Romexpo.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE