Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

INTERVIU. Actorul George Constantinescu, fondatorul Teatrului de Artă: „Teatrul bine făcut vindecă societatea”

Publicat de: Cristina Gagiu

În urmă cu 12 ani, George Constantinescu deschidea Teatrul de Artă din București. „Dureri fantomă”, „American Buffalo”, „Insomniaicii” sau „Un bărbat și mai multe femei” sunt doar câteva dintre spectacolele în care îl putem vedea jucând pe actor, însă Teatrul de Artă se mândrește astăzi cu peste 20 de titluri.

George Constantinescu a știut că va face actorie încă din copilărie, din clipa în care a observat că le poate stârni râsul celor din jur. Astăzi, continuă să fie făuritor de teatru: „Având acest simț al umorului foarte dezvoltat încă din copilărie, mi-am dat seama că dacă părinții sau bunicii mei aveau o stare proastă, reușeam să le schimb starea. Dacă voiam ceva și știam că părinții sunt supărați, le îndulceam starea pentru a le cere ceea ce voiam. Probabil că funcționa și ca șantaj emoțional. Dar, pe măsură ce am crescut, am înțeles că meseria aceasta nu este doar despre a face lumea să râdă, ci este o meserie importantă pentru societate. Am ajuns la Școala Populară de Arte din Brașov, la actorie, la domnul Adrian Rățoi, cel care mi-a făcut primii pași în lumea profesionistă. Din acel moment, am înțeles că asta voi face”, a spus George Constantinescu.

Actorul Adrian Rățoi este unul dintre cei care aveau să îi devină călăuză, iar mai târziu George Constantinescu l-a întâlnit pe Gabriel Pintilei, alături de care a studiat teatrul-dans. Urmând cursurile de actorie din cadrul Universității de Arte din Târgu Mureș, i-a întâlnit pe Radu Olăreanu și Liviu Topuzu și, mai apoi, pe Dan Rădulescu. După încheierea studiilor i-a cunoscut pe Ovidiu Niculescu și Vitalie Bantaș, actori la Teatrul Mic: „Ovidiu m-a ajutat și în relația cu Teatrul Mic. Scaunele pe care le avem la Teatrul de Artă sunt donație de la Teatrul Mic. El mi-a făcut legătura cu Florin Călinescu, pentru că altfel nu aveam scaunele astea atât de frumoase în sală.”

Unul dintre motivele pentru care George Constantinescu a hotărât să deschidă un teatru independent îl reprezintă libertatea de a-și alege rolurile: „La un moment dat, Nicu Mihoc, un mare actor român și fondatorul Teatrului 74, mi-a spus: << Știi de ce am făcut eu un teatru? Pentru că mie îmi place să aleg ce joc. >> Într-un teatru de stat nu ai acest drept. Într-un teatru independent poți să-ți alegi proiectele.”

Teatrul de Artă, prezent de 11 ani

Teatrul de Artă a fost deschis împreună cu Delia Pavel în iarna lui 2012: „Noi am închiriat acest spațiu care nu avea uși, ferestre, tavanul era căzut. Ne-am apucat de amenajarea acestei săli cu îndrăzneală, cu foarte puțini bani și cu mulți prieteni care ne-au ajutat. Dacă în copilărie spuneam că nu mă vedeam făcând nimic, odată cu facerea Teatrului de Artă am învățat să tai cu flexul, să sudez și am învățat și lăcătușerie.”

Însă, așa cum îi place și actorului să spună, „un teatru înseamnă mai mult decât o sală în care să joci”. După construcția fizică a teatrului, a urmat construcția unei stagiuni. Teatrul de Artă a debutat cu cinci producții, iar astăzi se mândrește cu 21 de titluri.

Ultimul spectacol montat la Teatrul de Artă este „American Buffalo", în regia lui Bogdan Budeș, avându-i în rolurile principale pe Anghel Popescu, George Constantinescu și Ștefan Iancu, care a avut premiera în luna septembrie.

Începând de anul acesta, tot pe scena Teatrului de Artă, vor avea premiera spectacolele „Ce zile frumoase”, regia Dan Lăcătușu, „Fat Pig” de Neil LaBute, regia Bogdan Budeș” și cea de-a doua producție pentru copii, „Privighetoarea”, poveste de Hans Christian Andersen. Prima producție teatrală pentru copii este reprezentată de spectacolul „Iepurele alb”, realizat de Ana Maria Crăciun Lambru și Lavinia Pop Coman.

Pe George Constantinescu îl putem vedea jucând în spectacolele „Insomniacii”, regia Sorin Militaru, „Un bărbat și mai multe femei”, regia Bogdan Hușanu, „Cerere în căsătorie”, regia Victor Olăhuţ, „Dureri fantomă”, regia Bogdan Budeș, „Șase lecții de dans în șase săptămâni”, regia Lavinia Jemna Oltenau și „American Buffalo”, regia Bogdan Budeș.

Însă George a îmbrăcat și haina de regizor, iar unul dintre spectacolele regizate de acesta este spectacolul „Ursu”, de Cehov.

În 1950 un grajd, astăzi unul dintre cele mai iubite teatre din București

Locul care găzduiește astăzi Teatrul de Artă, până în 1950, pe Strada Sfântul Ștefan din București, era un grajd. George Constantinescu ne-a împărtășit întreaga istorie a locului: „În primă fază a fost grajd, era mult mai mic, aici se țineau caii și vis-à-vis erau anexele pentru cei care lucrau în casa boierească. Acest domeniu a fost câștigat de un avocat la poker. Cât a fost sub influența comuniștilor, aici a funcționat o școala de reconversie profesională. Când a venit comunismul, acest conac boieresc a fost naționalizat și grajdul a fost transformat în garaj. După ce a fost folosit ca garaj, a devenit depozit pentru firma care producea jocul Nu te supăra, frate. Am găsit în pod, pe lângă fotografii de la 1903 și niște vederi, elemente din joc. După ce a venit Revoluția, aici era una dintre fabricile unde se montau pantofii Gregorio Rizo. După ce a fost fabrică de pantofi și depozit, s-a transformat într-un depozit de maculatură. Noi am preluat spațiul la cinci – șase ani de când nu mai fusese folosit și avea niște vicii enorme, era o ruină.”

Cu cât un actor este un bijuterier mai atent și mai minuțios, cu atât jucăriile ce ies din mâinile lui sunt mai frumoase și mai complete.

-George Constantinescu

George Constantinescu crede că „Teatrul bine făcut vindecă societatea. Așa a zis Shakespeare, iar oamenii nu doar de bonton mergeau la teatru. Acest lucru ajută și este parte componentă a civilizării noastre. Știu că teatrul bine făcut e terapie, biserică, școală, spital, e tot ce are nevoie societatea pentru a se însănătoși.”

Distribuit în producții cinematografice de succes

Actorul George Constantinescu a făcut parte și din distribuția mai multor filme, iar două dintre producțiile de succes sunt „Bani Negri” (2020) și „Tata mută munții” (2021), scenariul și regia - Daniel Sandu: “M-am bucurat enorm de întâlnirea cu Daniel Sandu a cărui film, „Un pas în urma serafimilor”, l-am văzut de două ori într-o săptămână. Un an de zile am insistat să vină să mă vadă jucând. La două săptămâni după ce m-a văzut jucând, m-a și chemat la castingul pentru serialul „Bani negri”. Echipa alături de care am lucrat a fost extraordinară. El este un om și un profesionist desăvârșit. Apoi, m-a distribuit în „Tata mută munții”, unde am fost un ofițer SRI. M-am bucurat că fac parte din aceste două proiecte serioase. Când am văzut „Tata mută munții”, am plans. Nu cred că am lucrat pentru un film cu un regizor atât de lejer, să simți libertate totală de creație și, când el se uită în ochii tăi, să simți că are încredere, iar în cazul în care nu îi place ce faci, el modifică, dar îi place să vii tu cu o propunere. Daniel era un dirijor, iar fiecare dintre noi eram instrumentiștii foarte buni pentru partitura ce o aveam de cântat.”

Alături de teatru, există și Școala Teatrul de Artă București, înființată tot în 2012. Cursurile sunt destinate atât copiilor, cât și adulților, iar profesori ai școlii sunt: Doina Antohi, Andrei Mateiu, Pavel Bârsan, Andreea Mateiu, Marin Grigore, Adriana Bordeanu, Mihai Baranga, Arcadie Rusu, Anca Manolescu și Ana Bineață.

 Locație: Teatrul de Artă

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE