Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

UE limitează utilizarea datelor cu caracter personal pentru publicitatea politică din mediul online

Uniunea Europeană urmărește să limiteze publicitatea politică țintită pe rețelele de socializare, prin interzicerea utilizării unor date personale pentru adaptarea conținutului, conform Euronews.com.

Precizarea că anunuțul este de natură politică

Membrii Comisiei pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne (LIBE) a Parlamentului European au susținut joi un text care ar interzice utilizarea datelor sensibile, inclusiv originea rasială sau etnică a unei persoane, opiniile politice, convingerile religioase, starea de sănătate sau orientarea sexuală, pentru publicitatea politică.

Categoriile de date pe care agenții de publicitate ar putea să le folosească ar include locația și limba, iar acest lucru s-ar aplica cu 60 de zile înainte de alegeri.

Potrivit textului regulamentului pe care l-au aprobat, aceste noi măsuri sunt necesare deoarece „s-a observat că prelucrarea datelor cu caracter personal în astfel de scopuri (...) are efecte negative specifice asupra drepturilor cetățenilor, inclusiv asupra libertății de opinie și de informare, de a lua decizii politice și de a-și exercita dreptul de vot”.

„Astfel de tehnici pot prezenta amenințări deosebite la adresa unor interese publice legitime, cum ar fi corectitudinea, egalitatea de șanse și transparența în procesul electoral și dreptul fundamental de a fi informat în mod obiectiv, transparent și pluralist”, adaugă acesta.

De asemenea, regulamentul ar obliga agenții de publicitate să precizeze în mod clar că anunțul este de natură politică, să indice numele sponsorului și să pună la dispoziție informații despre contextul politic mai larg din spatele acestuia. Aceștia vor trebui, de asemenea, să furnizeze „mecanisme ușor de utilizat” pentru ca cetățenii să poată semnala reclamele care nu respectă regulile.

Textul nu este încă definitiv

În cele din urmă, regulamentul prevede sancțiuni mai severe în cazul în care noile reguli nu sunt respectate.

Eurodeputatul german Patrick Breyer (Verzi/Alianța Liberă Europeană) a explicat, într-o declarație după votul din comisie, că s-a abținut deoarece „rămâne o lacună majoră”.

„Lacuna pentru mesajele directe este menită să fie exploatată de mișcările antidemocratice și antieuropene pentru a manipula alegerile și referendumurile prin răspândirea dezinformării și a urii adaptate la personalitatea și slăbiciunile fiecărui alegător. Comportamentul și obiceiurile lor online, până la orientarea sexuală sau credința religioasă, ar putea fi exploatate pentru a viza mesaje politice manipulatoare și false, așa cum s-a întâmplat în campaniile Trump și Brexit,” a explicat Patrick Breyer.

Cu toate acestea, textul nu este încă definitiv, deoarece mai trebuie să fie aprobat de întregul Parlament înainte de a putea avea loc negocierile cu Comisia și statele membre.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE