Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

#TheCube. Trend îngrijorător în online: copii de școală primară testează și promovează cosmetice pentru adulți

Un trend cel puțin îngrijorător este tot mai prezent în social media: copii, în unele cazuri chiar mai mici de 12 de ani, vorbesc despre produse anti-aging și rutine de îngrijire a pielii. Specialiștii atrag atenția că utilizarea produselor are efecte nocive.

Trendul este cât se poate de îngrijorător pentru că înseamnă, în primul și în primul rând, o acțiune absolut inutilă pentru niște copii. Dermatologii confirmă că, sub nicio formă, ei nu ar avea nevoie de produse de îngrijire a pielii.

Cum se vede situația în online

Tot mai mulți copii au ajuns pe rețelele de socializare, în special pe Tiktok și pe Instagram, unde promovează tot felul de produse pentru ten, care sunt de fapt destinate adulților.

Dermatologii spun că în cel mai bun caz, produsele nu sunt deloc necesare pentru copii și în cel mai rău caz, anumite produse, în special cele pentru anti-aging, ar putea să aducă probleme de piele ireversibile pentru acești copii care le le folosesc, indiferent de contextul în care le folosesc.

Dar mai problematic este faptul că au descoperit și companiile faptul că pot să targeteze această zonă a copiilor și să își promoveze produsele pentru cei mici. TikTok are o problemă din acest punct de vedere.

Fenomenul, explicat de un psiholog

În Suedia au fost introduse restricții de vârstă pentru cumpărarea de produse cosmetice de îngrijire a pielii de către minorii cu vârsta sub 13 ani. Iar fenomenul și efectele lui a fost explicat de pshihologul Diana Stănculeanu.

Diana Stănculeanu, psiholog: Aș începe prin a spune că cei care fac acest lucru și cei care au permis să se întâmple acest lucru au o foarte bună cunoaștere a psihologiei copilului în prag de pubertate. Vorbim de această generație de copii digitali, pentru care ora exactă se dă în social media. Și tot ce vine de acolo pentru ei reprezintă adevărul absolut, coroborat cu o formă de presiune din partea grupului. Pentru că în momentul în care mulți dintre prieteni, multe dintre prietenele mele, pentru că probabil vorbim de cele mai multe ori, statistic, mai degrabă de fete, multe dintre prietenele mele fac acest lucru, sunt nevoită să fac și eu acest lucru pentru a fi acceptată în grup, pentru a avea subiecte comune de discuție cu cu cei din generația mea. Deci, iată că vorbim de două mecanisme psihologice foarte corect folosite, dar nu foarte etic.

De asemenea vorbim de mecanisme de publicitate care fac apel la toate sistemele de recompensă ale creierului. Ambalajele sunt foarte drăguțe, sunt foarte atractive. Fac ca acele produse să nu fie doar foarte populare, ci și dezirabile. Deci avem un cumul de cel puțin trei factori care transformă copiii în niște victime fără gândire critică și discernământ în momentul în care aleg aceste produse și le folosesc.

Toți copiii intrați la pubertate și adolescență devin în mod natural, asta s-a întâmplat și generației noastre, și generațiilor de dinaintea generației noastre, devin în mod natural foarte preocupați de felul în care arată, de aspectul fizic. Până când vom avea însă reglementările sistemice, responsabilitatea rămâne extrem de importantă la nivelul familiei.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE