Tánczos Barna: Până în 2035, România trebuie să facă trecerea de la mașinile cu motoare clasice la cele electrice

De Andreea Smerea  •  

Distribuie

DIMENSIUNE TEXT

Mai puteți cumpăra o mașină pe benzină sau motorină până în 2035. Ulterior, va fi permisă doar fabricarea mașinilor cu zero emisii pe carbon. Din 2027, va fi introdusă o nouă taxă pe carbon. Nici centrala pe gaz nu scapă netaxată. Toate aceste dări vor constitui bugetul dedicat fondului social pentru climă, negociat de statele UE. Banii pe care îi dăm se vor întoarce de aproape șase ori în economia României, sub forma unor subvenții ce ne vor ajuta să facem tranziția către soluții verzi, prietenoase cu mediul.

Ce presupune trecerea de la motoarele cu combustie internă la motoarele electrice?

Reuniți la Luxemburg, miniștrii Mediului din UE au ajuns la consens cu privire la obiectivul de încetare a comercializării de autoturisme cu motoare termice. De când? Începând din 2035.

Tánczos Barna: "Industria auto din România este în fața unei provocări semnificative, pentru că tranziția înseamnă schimbarea tuturor liniilor de producție. Nu toate modelele vor fi probabil transformate și, de aceea, noi am propus ca această tranziție să fie prelungită cu cinci ani și motoarele clasice să fie utilizate până în 2040.

Nu s-a acceptat propunerea în acest fel, dar a apărut o soluție de compromis, respectiv ca în 2026 Comisia să efectueze o analiză cu privire la evoluția pieței, a producției de componente, cipuri, să vedem în ce măsură penuria de componente afectează industria. În funcție de concluziile trase, pot fi găsite soluții de excepție pentru motoarele hybrid plug-in sau/și e-fuels.

E-fuels sunt o generație nouă de combustibil care se arde în motor, este o tehnologie nouă. Nu cred că până în 2035 această tehnologie va fi utilizată la scară largă, dar acest e-fuels ar fi o ieșire mai bună din tranziție."

Ministrul Mediului a precizat că majoritatea statelor au fost extrem de ambițioase. Țintele UE au fost sus, pentru că "toată lumea este într-o cursă, cine elimină cel mai repede motoarele cu combustie internă".

Cea mai mare problemă pentru #MEDIU sunt emisiile din transport

Tánczos Barna: "Mobilitatea generează emisii de carbon uriașe. Transporturile sunt domeniile care cresc an de an emisiile. Emisiie industriale încep să scadă. Fiecare industrie emitentă de carbon trebuie să cumpere certificate. În industrie, emisiile stagnează. În mobilitate, emisiile cresc an de an.

N-aș putea să spun că industria auto se va putea pregăti pentru 2035 într-un timp atât de scurt. Cu siguranță vor fi probleme la anumite mărci, fabrici, în anumite țări. Noi trebuie să asigurăm tot sprijinul pentru sectorul industrial din România, inclusiv cu programe și politici publice, astfel încât să facă tranziția. Economia națională depinde foarte mult de aceste sectoare."

Care e treaba cu noile taxe pe carbon? Cum funcționează și cum ne afectează?

De asemenea, în urma reuniunii miniștrilor Mediului din UE, a fost pentru prima dată când UE a aprobat la unison un fond social de climă, pentru a face tranziția către energia verde. Fondul va fi bugetat din noua taxă pe carbon, care va fi introdusă din 2027 și va funcționa până în 2035.
Mai exact, se va taxa tot consumul de benzină, motorină, dar și centralele de apartament pe gaz.

Tánczos Barna: "Este o propunere controversată, disputată. Dar ieri, 25 din 27 state membre erau aseară ferm convinse că este unica soluție. La finele ședinței, Polonia a criticat aspru pachetul (Fit for 55 – n.red.), dar nu a existat un vot negativ.

Disputa a fost pe volumul fondului social de climă. Germania propusese un fond la 45 miliarde de euro, dar Parlamentul European votase un fond de 70 miliarde de euro. În Consiliu s-a găsit compromisul pentru 59 miliarde de euro. Un fond care se duce cu precădere în țările unde tranziția are un impact semnificativ în zona locativă și de transport asupra cetățenilor care suferă de sărăcie energetică. Mai exact, e vorba de familiile care au nevoie de sprijin pentru încălzirea locuințelor fără surse fosile."

Cât vor plăti românii și de câți bani vor beneficia din #FONDUL PENTRU CLIMĂ?

Tánczos Barna: "Cuantumul taxei va fi între 55 bani și 1 leu/litru combustibil, însă România va beneficia de 6 miliarde de euro, la o contribuție de doar un miliard de euro.

România va beneficia de 6 miliarde de euro din acest fond pentru climă. Vom contribui cu 1 milliard de euro și vom primi 6 miliarde de euro. Banii vor fi redirecționați pentru a-i susține pe cei care nu pot fi lăsați în urmă. Un buget pentru asigurarea tranziției de la economia bazată pe consumul de resurse fosile către o economie din resurse regenerabile.

Vom putea folosi 35% din acest fond pentru a compensa la nivelul cetățenilor plata taxei de carbon. În gospodăriie unde veniturile se situează la un anumit nivel, se va putea veni cu un sprijin direct către cetățean, familie și gospodărie. Din diferența de 65%, se pot finanța diverse tehnologii de reducere a emisiilor de carbon. Este un program de 8 ani și începe în 2027.

Avem 5 ani să venim în sprijinul gospodăriilor și să găsim soluții pentru reducerea consumului de gaz. Trebuie să implementăm și politici noi pentru locuințele noi."

Taguri