Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Psihologia lui Black Friday. "Stoc limitat", "super ofertă" și alte expresii-cheie care provoacă insomnii

De Black Friday, avem tendința să cumpărăm mai mult decât de obicei, chiar și produse de care nu avem neapărat nevoie. Campaniile de marketing ale magazinelor au strategii bine puse la punct, bazate pe factori psihologici, care au menirea să ne convingă să cumpărăm în cantități cât mai mari.

Cum reușesc companiile să ne golească atât de ușor portofelele, de Black Friday și nu numai

Factorii psihologici care ne fac să cumpărăm mai mult, pe scurt:

  • Frica de a nu rata „super oferte”
  • Competiția socială și dorința de a avea cele mai noi produse
  • Sentimentul de satisfacție și senzația că am câștigat ceva

Sunt luni de zile în care specialiștii de marketing gândesc totul până la cele mai mici detalii, începând de la culori, mărimea textului, dar și mesajele pe care le transmit în această perioadă. Și mizează mult chiar și pe sentimente. Cumpărăturile pot elibera endorfine, inducând o stare de euforie și satisfacție, care determină clientul să cumpere mai mult.

De multe ori vedem că anumite produse se cumpără în primele ore ale dimineții în ziua în care încep reducerile, iar multe sunt însoțite de mesajul „Stoc limitat”, „Acest produs mai este vizionat de încă 20 de persoane”. Toate aceste mesaje trezesc în noi sentimentul de frică. Ne este teamă să nu ratăm o super ofertă. Un produs la un preț redus.

Următorul factor psihologic, care ne face să cumpărăm mai mult, este competiția cu cei din jur. Vrem să avem produse la fel de bune cum are vecinul sau chiar mai bune, mai performante.

Iar faptul că achiziționăm un produs la reducere ne dă senzația că am câștigat ceva.

Psihologul Keren Rosner a explicat de ce cumpărăm mai mult decât avem nevoie în această perioadă.

Keren Rosner: „Există, la aceste mesaje, un anumit semnal care sublinează faptul că reducerile sunt valabile doar pentru o perioadă foarte scurtă de timp. Acest lucru creează un sentiment de urgență în mintea cumpărătorului și îl determină să acționeze foarte rapid. Teama de a nu rata, de a nu pierde oportunitatea poate să motiveze cumpărătorul să acumuleze mult mai multe obiecte decât are nevoie”.

Rezultatele unui sondaj recent arată că șapte din zece români simt că au cheltuit bani pe produse de care nu aveau nevoie, în timp ce patru din zece români au luat chiar un credit pentru a cumpăra produse la preț redus deși nu aveau neapărat nevoie de ele. Keren Rosner a explicat de ce se întâmplă acest lucru.

Keren Rosner, psiholog: „Toți stimulii și toate cuvintele sunt alese și sunt gândite de specialiști. Sigur că și culoarea, mărimea literelor, momentul în care apar și mesajul pe care îl transmit în momentul în care tu privești atent un anumit produs, toate aceste elemente care par a fi nesemnificative au o repercusiune în ceea ce privește alegerea, dorința, impulsivitatea și tentația”.

Cum să evităm cumpărăturile impulsive de Black Friday

Specialiștii vin și cu sfaturi pentru a ne ajuta să evităm cumpărăturile impulsive.

În primul rând, să stabilim niște limite clare în ceea ce privește bugetul și, foarte important, să nu-l depășim.

Să limităm timpul pe care îl petrecem pe site-urile de cumpărături. Cu cât mai mult timp petrecem în online, cu atât mai multe produse ne apar în vizor, iar uneori ajungem să cumpărăm produse la care nici măcar nu ne-am gândit că am avea nevoie de ele. Și, la fel de important, să monitorizăm prețurile la produse înainte de Black Friday, pentru a ne asigura că nu suntem păcăliți.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE