Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a lansat raportul 'Education at a Glance 2025', un ghid privind starea educației în întreaga lume. Raportul oferă date importante despre absolvenți, înscrieri, finanțare și legătura dintre educație și piața muncii. Ediția din acest an pune accent pe învățământul universitar și alte forme de învățământ terțiar, anunță https://www.oecd.org/. În deschiderea evenimentului de la Paris a vorbit Mathias Cormann, secretar general al OCDE.
România – Note de țară (OECD, Education at a Glance 2025)
Puncte esențiale
• În România, ponderea tinerilor adulți cu nivel de educație sub cel secundar superior a scăzut de la 26% în 2019 la 24% în 2024. România este una dintre cele șase țări OCDE și partenere unde nivelul de educație terțiară a scăzut în aceeași perioadă: ponderea tinerilor adulți cu o calificare terțiară a coborât de la 26% în 2019 la 23% în 2024.
• Dobândirea unei calificări terțiare garantează perspective excelente de angajare în România (rata de ocupare de 92% comparativ cu 87% media OCDE). Totuși, avantajul salarial mediu pentru angajații de 25–64 de ani cu educație terțiară față de cei cu educație secundară superioară este de 41%, sub media OCDE de 54%.
• Ponderea tinerilor de 18–24 de ani care nu sunt nici angajați, nici în educație sau formare (NEET) este peste media OCDE (22% față de 14%). Riscul de șomaj sau inactivitate este ridicat la cei de 25–34 de ani, mai ales pentru cei cu educație sub secundar superior (18% șomeri și 45% în afara forței de muncă).
• Ponderea tinerilor care nu sunt înscriși în educație este relativ mare în România: 16% dintre cei de 6–14 ani și 32% dintre cei de 15–19 ani (comparativ cu mediile OCDE de 2% și 16%).
• Sistemul educațional trebuie să se adapteze scăderii populației de copii: România a înregistrat o scădere de 5% a numărului de copii de 0–4 ani între 2013 și 2023 și se preconizează o scădere suplimentară de 11% între 2023 și 2033.