Podul de la Voila este aproape gata. Cum îi va ajuta pe militarii care se antrenează la baza din Cincu

Podul de la Voila este aproape gata. Construcția, așteptată de 4 ani, va fi dată în circulație peste aproximativ două săptămâni. Podul îi va ajuta pe militarii care se antrenează la Cincu să ajungă mult mai ușor în poligon. De altfel, în toamnă va avea loc un amplu exercițiu prin care francezii vor să simuleze detașarea unei brigăzi în România.

În ultimele zile, a fost turnat asfaltul pe noul pod peste Olt de la Voila. Săptămâna viitoare se fac teste de portanță și mai trebuie montate parapetele de protecție și rosturile de dilatație. La final, se va face recepția lucrării pentru ca podul să poată fi dat în folosință.

Mihaela Barbu, jurnalistă Euronews România: „Potrivit autorităților, podul peste Olt de la Voila ar trebui să fie gata până la sfârșitul acestei luni și să fie dat în circulație. Construcția îi va ajuta și pe militarii care se antrenează la Cincu să ajunga mult mai ușor în centrul de instruire.”

De ce podul de la Voila este considerat o investiție strategică

Podul este cea mai scurtă cale către Cincu, unde este detașat din 2022 Grupul de Luptă NATO în România, ca măsură de întărire a flancului estic. În prezent, acolo sunt detașați între 1.500 și 2.000 de militari străini, dintre care cei mai mulți, peste 1.000, sunt francezi. În toamnă, Franța va exersa dislocarea în România a unei brigăzi de 4.000 de militari, iar cei mai mulți vor ajunge în tabăra de la Cincu, inclusiv cu echipamente grele. Până acum, localnicii și vehiculele militare au folosit o variantă ocolitoare prin localitatea Dridif, aflată la 5 kilometri distanță.

Todorică Șerban, vicepreședinte, Consiliul Județean Brașov: „Noi am fost într-o continuă discuție cu cei de la Grupul NATO de la Cincu pentru că într-adevăr este nu doar o lucrare și o investiție care va fi tranzitată de cetățeni, de tiruri. Este o investiție strategică”

Primul contract pentru reabilitarea podului a fost semnat la sfârșitul anului 2020, iar constructorul spunea atunci că lucrările vor fi gata în cel mult un an. Proiectul inițial prevedea „îmbrăcarea” pilonilor vechiului pod, însă firma care se ocupa de reabilitare a făcut propria expertiză și a constatat că era nevoie de reconstruirea pilonilor pentru o rezistență mai mare. Au urmat lungi discuții între proiectant, constructor și Consiliul Județean Brașov. În tot acest timp, podul a fost decopertat, iar circulația a fost blocată.

Todorică Șerban, vicepreședinte, Consiliul Județean Brașov: „Această lucrare a presupus o investiție nouă, o altă investiție care a trebuit luată de la capat, cu proiectare nouă și respectiv cu relicitarea acestei categorii de lucrări. La momentul ăsta avem două lucrări, un proiect integral și care a ținut cont de toate acele greutăți, de acel trafic cu o greutate portantă de multe ori greu de calculat.”

Cât a costat refacerea podului de la Voila

În cele din urmă, în august 2023 a fost semnat ordinul de reluare a lucrărilor, iar o lună mai târziu podul vechi a fost detonat.

Autoritățile au alocat, în total, pentru refacerea podului de la Voila peste 32 de milioane de lei din Programul Național de Dezvoltare Locală. Construcția are o lungime de 94 de metri şi o lăţime totală de 14 metri, conform proiectului. Durata de exploatare va fi de 100 de ani și vor putea trece pe pod încărcături militare de până la 100 de tone.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE