Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Navele din Portul Constanța sunt alimentate cu combustibil de vapoare deținute de companii rusești. Unul dintre vapoare aparține Gazprom Neft

Trei din cele patru vapoare care alimentează navele din Portul Constanța sunt în proprietatea unor firme din Rusia, arată G4Media și Info Sud-Est, care citează surse din conducerea Portului.

Una dintre companii este membră a grupului Gazprom Neft, sancționat de UE și SUA, după izbucnirea războiului în Ucraina.

Occidentul a stabilit, în 15 martie, că Gazprom Neft intră sub sancțiuni economice, dar a permis în continuare importul de petrol de la gigantul rus, implicit și serviciile navelor de bunkeraj, mai arată sursa citată

Luni seară, liderii UE au convenit adoptarea unui nou pachet de sancțiuni împotriva Moscovei, cea mai importantă sancțiune fiind embargoul progresiv privind importurile de petrol rusesc pe mare.

În acest context, viitoarea alimentare a navelor care ajung în Portul Constanța este incertă.

Cine deține dreptul de a furniza și transporta combustibil pentru alimentarea navelor României?

În Portul Constanța sunt nouă firme care dețin drepturi pentru a furniza și transporta combustibil de alimentare a navelor, se arată într-un răspuns al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța, transmis la solicitarea Info Sud-Est:

  • CMI Oil Consult;
  • Gazpromneft Marine Bunker Balkan;
  • Island Petroleum;
  • Romar Oil;
  • OMV Petrom;
  • Cassol Ro;
  • Bunker Trade Logistics;
  • Oil Terminal;
  • Logitex Constanța.

Cele nouă societăți oferă servicii de bunkeraj – furnizare și transportare combustibil – prin intermediul a patru nave, care au dreptul să transporte combustibilul către vapoarele din Portul Constanța. Trei dintre cele patru nave sunt deținute de companii rusești:

  • Bellona – deținută de Lukoil – Marine Bunker;
  • Almathia – deținută de Petronav Shipmanagement;
  • Deltaoil – deținută de Balkan Marine Bunker Assets;
  • Unicom 3 – Gazpromneft Marine Bunker Balkan S.A.

Sancțiunile UE pot afecta alimentarea navelor din Portul Constanța

Noul pachet de sancțiuni anunțat de UE, care prevede și embargo asupra importurilor de petrol rusesc pe mare, poate afecta situația din Portul Constanța, în condițiile în care companiile rusești dețin un semi-monopol asupra navelor de bunkeraj. Portul s-ar putea confrunta cu o situație dificilă, dacă rușii își întrerup activitatea, mai arată Info Sud-Est, citând aceleași surse.

Mai exact, ar crește ”foarte mult timpii de așteptare pentru alimentarea cu combustibil a unei nave, ceea ce ar duce la o blocare a Portului Constanța și la întârzieri semnificative a transporturilor, au mai adăugat specialiștii consultați”.

Problemele nu ar apărea din cauza lipsei de combustibil, ci a eventualei lipse a navelor de bunkeraj, care sunt specializate în transportul combustibilului, au mai precizat aceleași surse.

Legislația în vigoare nu permite statului român să intervină pentru a debloca situația, deoarece serviciile de alimentare sunt gestionate exclusiv de companii private.

”Combustibil avem, dar unde găsești nave? Firmele respective (cele 9 care au licență de alimentare cu combustibil în Portul Constanța – n.red.) fac bunkerajul prin intermediul celor patru nave, din care trei sunt rusești.

Dacă navele rusești refuză să mai aprovizioneze vapoarele, va fi foarte dificil.

Nu s-ar debloca ușor situația, nu ai unde să găsești peste noapte sau în câteva zile nave specializate pe bunkeraj. Nici nu avem protocoale de urgență cu alte porturi. Avem combustibil, da, dar unde găsești navele de care ai nevoie?

Poate la turci.

Este o piață privată, Statul nu poate interveni în reglementarea acestei situații. Nici Ministerul Transporturilor, nicio instituție nu poate interveni”, au precizat pentru Info Sud-Est surse din Portul Constanța.

Cine deține bunkerajul în Portul Constanța

Lukoil Marine Bunker este o companie înregistrată în cartierul Basmanny, din Moscova, conform informațiilor deținute de Serviciul federal rus de Impozite, și este parte a gigantului rus Lukoil.

Balkan Marine Bunker Assets este deținută de GPN Foreign Assets Management, companie înregistrată în Sankt Petersburg, la aceeași adresă cu GPN Proiect LTD, companie care deține acțiuni și la Gazpromneft Marine Bunker Balkan, care face de asemenea bunkeraj în Portul Constanța. Ambele GPN sunt reprezentate de directorul general Vasilyevna Alla Krymova.

Gazpromneft Marine Bunker Balkan S.A. este deținută de companiile Gazpromneft Marine Bunker (99,9%) și GPN Proiect LTD (0,01%), și ele înregistrate în Sankt Petersburg.

Aleksei Aleksandrovici Medvedev este directorul general al Gazpromneft Marine Bunker, parte a consorțiului Gazprom Neft, care se află sub sancțiunile UE și ale SUA, în urma invaziei Ucrainei.

Într-un interviu din iulie 2020, acordat pentru revista rusă Flota Marină, Medvedev declara că Gazpromneft Marine Bunker a fost înființată în 2007 pentru servicii de bunkeraj ale Gazprom Neft. La sfârșitul anului 2019, vânzările totale de combustibili marini de către Gazpromneft Marine Bunker au atins 3 milioane de tone, explica Medvedev.

Acesta sublinia că Gazpromneft Marine Bunker are peste 200 de clienți ”în toate porturile naționale cheie”, amintind de porturile Tallin (Estonia) și Constanța. Combustibilul pe care îl vinde compania rusă este produs la rafinăriile Gazprom Neft din Moscova și Omsk, conform declarațiilor lui Medvedev.

Peste 600 de nave alimentează anual în Portul Constanța

Într-un răspuns pentru Info Sud-Est, Biroul Vamal de Frontieră Constanța a transmis că, în ultimii 5 ani, aproape 3000 de nave au alimentat cu combustibil în Portul Constanța:

2018 – 665 nave;

2019 – 687 nave;

2020 – 667 nave;

2021 – 614 nave;

2022 – 155 nave (1 ianuarie – 30 aprilie).

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și Florin Goidea, șeful Portului Constanța, nu au transmis un punct de vedere până la publicarea acestui articol.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE