Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Meseria de creator de conținut a fost introdusă în nomenclatorul din România. Influencerii spun că decizia nu le aduce avantaje

Meseria de creator de conținut a fost introdusă în nomenclator, la sfârșitul anului trecut, însă influencerii nu s-au înghesuit să se înregistreze. Doar 72 de persoane sunt trecute oficial cu această meserie. Mulți creatori de conținut spun că mai degrabă le îngreunează viața și aleg să rămână freelanceri.

Conform datelor oficiale de la Inspecția Muncii, 72 de angajați sunt înregistrați oficial cu meseria de creator de conținut. Estimările Fiscului arată că în România ar fi aproximativ 130 de influenceri, însă nimeni nu are un număr exact.

Meseria de creator de conținut a fost introdusă oficial anul trecut pe piața muncii, dar cei care se înregistrează sunt obligați să aibă un singur contract de muncă, doar cu un singur brand. Un lucru nerealist, spun influencerii.

Lucian Popescu, creator de conținut: Statul român a fost mereu cu un pas în urmă. Adică ne-am obișnuit cu treaba asta. Pentru mine e no news ce se întâmplă. Adică statul român își arată cumva incapacitatea de a înțelege schimbările în lumea asta.

Lucian are 33 de ani și este creator de conținut de doi ani. Îi ajută pe alții să înțeleagă tehnologia din jurul lor. Chiar acum este în Dubai, unde a văzut că lucrurile stau altfel pentru influenceri.

Lucian Popescu, creator de conținut: Guvernul de aici alocă pentru 2024 150 de milioane de euro pentru influenceri. Ce înseamnă asta? Înseamnă că influencerul sau creatorul de conținut se duce într-un hotel în Dubai scrie de dinainte și zice „Hey, vin în Dubai, pot să îți ofer asta în schimbul a trei nopți de cazare.” Și hotelului îi este mult mai ușor în momentul acela să zică da, pentru că își decontează banii pe acea cazare din acel buget de la guvern.

Reguli pentru postările sponsorizate

Când vine vorba de postările creatorilor de conținut, la nivelul Uniunii Europene există un set de reguli împotriva practicilor comerciale înșelătoare. De exemplu, în unele țări, influencerii sunt obligați să spună dacă videourile pe care le fac sunt sponsorizate. Dar în România, legea este ambiguă și se referă mai degrabă la comercianți, nu la creatori de conținut, motiv pentru care, fiecare face după bunul plac, deși au existat amenzi în acest sens. Experții de branding spun că încrederea este un factor crucial în creșterea urmăritorilor.

Manuela Ciugudean, strateg de branduri personale: Be, do, have. Este triada de care e nevoie ca să se creeze factorul de încredere între brand personal și audiența sa. Prima greșeală ar fi minciuna, exagerarea. Să se pretindă că brandul este altceva decât zice că este și că face altceva decât spune că face.

Anul trecut, o facultate din România a început să ofere primele cursuri de blogger, vloggeri și influenceri. Fiecare grupă are minimum 15 cursanți interesați să devină creatori de conținut.

Simona Antofi, profesor universitar: Toate cele trei programe au un curs cu caracter introductiv, dar și de aprofundare care se ocupă de strategiile de comunicare în mediul online. În al doilea rând, tipologia influencerilor și forme de discurs specializat.

Deși meseria de creator de conținut este acum oficială, mulți influenceri preferă să rămână freelanceri. Așa au mai multe oportunități financiare, iar gândul la pensie este unul îndepărtat.

Lucian Popescu, creator de conținut: Dacă vreodată în viața asta ajung să mă gândesc că mă voi baza vreodată pe pensie, înseamnă că nu muncesc suficient de mult.

Pentru o singură postare sponsorizată, influencerii pot să primească mii de euro de la companii.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE