Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 106), Vodafone (canalul 410).

BookTok, trendul de pe TikTok care îi ajută pe tineri să descopere pasiunea pentru lectură

Publicat de: Elena Moldoveanu

#BookTok este una dintre cele mai populare tendințe de pe TikTok, dar cum schimbă modul în care oamenii citesc de fapt?

Pe TikTok, literatura a devenit unul dintre cele mai importante subiecte din 2020. Eticheta #BookTok are peste 200 de miliarde de vizualizări, deoarece creatorii de conținut încarcă recenzii, scenete și alt conținut legat de cărți.

Coco Hagi este unul dintre acești creatori. Crescută în Leicester, Anglia, a fost o cititoare înrăită toată viața ei, dar nu a găsit niciodată prea multă reprezentare pentru ea însăși ca musulmană purtătoare de hijab în Marea Britanie. Acest lucru s-a schimbat atunci când Hagi a început să navigheze pe BookTok în timpul pandemiei. În 2021, ea și-a început propriul canal Cult of Books, porivit Euronews Culture

"M-am gândit, am 25 de ani", explică Hagi, "am aceste cărți pe care le iubesc și simt că am o opinie, așa că de ce să nu văd ce crede publicul larg". De când și-a început canalul, Cult of Books a adunat peste 77.000 de urmăritori și a primit peste 2 milioane de like-uri. În cea mai mare parte, videoclipurile lui Hagi constau în recomandări și clasificări ale cărților pe care le-a citit - de obicei din genul romantic - cu câte o scenetă ocazională.

Pe TikTok, Hagi a găsit o comunitate cu care a simțit o înrudire care era greu de găsit în Leicester. "TikTok a deschis reprezentarea și a făcut mult mai ușor să găsești tineri autori de culoare precum Talia Hibbert, care, după părerea mea, în generațiile anterioare nu ar fi avut parte de atât de multă expunere."

O nouă acoperire, noi cititori

Dezvoltarea unei comunități BookTok a însemnat pentru Hagi mai mult decât găsirea unor prieteni online care să își recomande cărți unii altora. Ea atribuie platformei faptul că i-a făcut cunoștință cu mulți dintre cei mai buni prieteni ai săi.

În timp ce Hagi a reușit să găsească o comunitate, pentru Ben Mercer, a fost, de asemenea, un loc care l-a ajutat într-un viraj de carieră. Ca jucător de rugby, a jucat la nivel profesionist pentru echipe din Anglia, Franța și Australia, dar nu simțea că a cucerit acest sport. După ce s-a retras, a reflectat asupra ambițiilor sale și a scris "Fringes: Life on the Edge of Professional Rugby", o relatare personală despre o carieră sportivă aflată chiar sub lumina reflectoarelor.

El a mers pe TikTok pentru a încerca să promoveze cartea. A intrat în contact cu creatorii de conținut din cauza iubirii comune pentru toate cărțile - ficțiune și non-ficțiune. A început să creeze videoclipuri săptămânale în care citea scurte pasaje din cărțile pe care le îndrăgea, începând cu "Normal People" de Sally Rooney (un clasic BookTok).

La fel ca Hagi, numărul de urmăritori ai lui Mercer a crescut – la momentul redactării acestui articol are peste 200.000 de urmăritori - pe măsură ce a continuat să posteze videoclipuri în care recomandă cărți și se implică în tendințele BookTok. "Cred că oamenii sunt mereu în căutarea unor idei noi și a unor noi modalități de a ajunge la oameni", spune el. "Tot ceea ce este, de fapt, este un amplificator de tip "word of mouth"."

Pentru mulți sceptici ai rețelelor de socializare, există teama că puterea influencerilor ia locul rolului important al criticilor de a îndruma publicul către literatura de bună calitate.

Păstrarea realității

Dacă cei care sunt îngrijorați de faptul că influencerii BookTok sunt aici doar pentru influență și vor promova orice carte pentru profit, Hagi subliniază importanța autenticității pe platformă. "Ei te vor cronometra întotdeauna. Dacă spui că-ți place o carte, iar oamenii își dau seama că nu-ți place, te vor anunța", spune ea. "Trebuie să fii foarte sincer cu tine însuți și cu nișa ta".

Pentru librari, valoarea unei platforme de social media care generează publicitate pentru cărți este un motiv de implicare, indiferent de ceea ce ar putea crede un utilizator X furios.

"Generația Z începe să citească din nou, după ani de zile în care a fost un "hobby plictisitor"", spune Alyssa Badur, Social Media Manager la Dussmann das KulturKaufhaus, una dintre cele mai mari librării din Germania. "Lucrul grozav este că ei nu citesc doar în limba engleză, ci îndrăznesc să citească și în limbi străine."

Într-o cercetare recentă a Asociației Editorilor, 59% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 25 de ani spun că BookTok "i-a ajutat să își descopere pasiunea pentru lectură". Important pentru librăriile fizice, dintre cei 2.000 de respondenți, aproape jumătate (49%) au declarat, de asemenea, că au vizitat o librărie în persoană datorită TikTok.

"În calitate de cel mai mare retailer media din Germania, cu o largă acoperire în social media, este important pentru noi să știm care sunt cărțile despre care se vorbește în prezent pe TikTok și care sunt recenzate de bloggerii de cărți", continuă Badur. Popularitatea pe BookTok "garantează deseori succesul în conturile noastre", notează ea, amintind de cartea "A patra aripă" a Rebeccăi Yarros care a zburat de pe rafturi anul trecut.

Critici aduse trendului

O critică adusă BookTok este că ridică în primul rând ficțiune de o calitate mai slabă decât operele despre care criticii fac ravagii. În imaginea postată de Radic, multe dintre cărți aparțin genului romantic - preferatul lui Hagi - sau genului young adult. Badur observă, de asemenea, că multe dintre cărțile pe care Dussmann le vinde prin intermediul TikTok sunt în mare parte din genurile New Adult și Young Adult.

În parte, această critică poate fi dată la o parte ca snobism clasic. Pentru o lungă perioadă de timp romanele de dragoste au fost dezaprobate pe nedrept - și adesea misogine - doar pe baza popularității lor față de genurile mai "literare".

De asemenea, nu este o imagine exactă. Doar în primul rând al imaginii postate de Radic se află "Istoria secretă" de Donna Tartt, "The Virgin Suicides" de Jeffrey Eugenides și "A Little Life" de Hanya Yanigahara. Toate sunt cărți îndrăgite de critici, scrise de autori care au în comun două premii Pulitzer, patru nominalizări la National Book Critics Circle Award și o nominalizare la Booker Prize.

"Literatura modernă, clasicii și fantezia își au și ele locul pe TikTok", subliniază Badur. Este un aspect atestat de câștigătorii ediției inaugurale de anul trecut a premiilor TikTok BookTok din Marea Britanie și Irlanda. Lista scurtă a fost întocmită de un juriu care a inclus autoarele Candice Braithwaite și Elizabeth Day, precum și influenceri precum Hagi și Mercer.

Principalul grup demografic al BookTok este într-adevăr înclinat spre femeile tinere, iar impactul asupra editorilor și librarilor este o tendință interesantă, scrie Natalie Wall, doctorandă în limba engleză la Universitatea din Liverpool, în The Conversation. "Tinerele femei au fost rareori luate în serios atât ca critici, cât și ca cititori", notează ea. Deși Wall pune la îndoială riscul ca impactul BookTok să omogenizeze industria. "BookTok are, de asemenea, o problemă cu diversitatea - în mai multe feluri decât una. Recomandările sale sunt făcute în proporție covârșitoare de autori albi și nu este clar care vor fi efectele pe termen lung atât asupra editurilor, cât și asupra tinerilor cititori care se înghesuie să apeleze la această aplicație pentru recomandări."

Din punctul de vedere al lui Scott de la Portobello Bookshop, ea a observat o creștere a numărului de persoane de 20-30 de ani care vin la magazin. "Nu este vorba doar de tineri, chiar dacă acest lucru este foarte important. Este bine că toată lumea beneficiază de acest lucru, cel puțin din perspectiva noastră."

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE