Black Friday 2025 în România: Când începe și ce magazine au oferte

În România, Black Friday 2025 are loc în prima zi de vineri din luna noiembrie, mai devreme decât în Statele Unite, o tradiție aplicată deja de câțiva ani de magazinele din România.

Patru români din zece descoperă reducerile pe Facebook, Instagram și TikTok

Aproximativ 62% dintre românii cu vârste între 18 și 55 de ani, echivalentul a aproape 6 milioane de persoane, intenționează să cumpere produse în perioada Black Friday 2025, scrie Agerpres. Bugetul mediu alocat de români pentru cumpărăturile de Black Friday a crescut la 2.000 de lei per cumpărător, cu 500 de lei mai mult decât în 2024.

9 din 10 români își planifică achizițiile cu 3-4 săptămâni înainte de reduceri, iar mai mult de jumătate (53%) cumpără produse pe care le au în wishlist, conform sursei citate.

Cel mai mare interes este pentru produsele din zona IT&C (50%), modă și accesorii (47%), frumusețe și sănătate (42%) și casă & deco (36%). 42% dintre români descoperă reducerile de pe rețelele sociale. TikTok este platforma cu cea mai rapidă creștere, într-o zonă dominată încă de Facebook și Instagram.

Când este Black Friday 2025 în România

eMag, retailer-ul care dă startul marilor reduceri, a anunțat că va organiza Black Friday 2025 pe data de 7 noiembrie. De precizat este că această dată este una orientativă. Deși multe alte magazine se aliniază în jurul acestei zile, există comercianți care încep perioada reducerilor și cu câteva zile înainte sau continuă după „Vinerea Neagră”.

  • ELECTRONICE & IT
    eMag: 7 noiembrie 2025, 07.00 – 23.59
    PC Garage: 24 octombrie – 6 noiembrie 2025
    evoMAG: 24 octombrie – 9 noiembrie 2025
    Flanco: 24 octombrie – 30 noiembrie 2025
    F64: 7–9 noiembrie 2025
  • FASHION
    Fashion Days: 31 octombrie – 9 noiembrie 2025
    Answear: 30 octombrie – 2 decembrie 2025
    Depurtat: 31 octombrie – 30 noiembrie 2025
  • ACCESORII & BIJUTERII
    Teilor: 7–9 noiembrie 2025
    WatchShop.ro: 6–20 noiembrie 2025
    Lensa.ro: 3 noiembrie – 2 decembrie 2025
  • BEAUTY & HEALTH
    Notino: 3–30 noiembrie 2025
    Dr. Max: 7–9 noiembrie 2025
    SpringFarma: 6 noiembrie (ora 19:00) – 16 noiembrie (ora 23:59) 2025
    Republica Bio: 7 noiembrie 2025
    Vegis: 6 noiembrie (seara) – 16 noiembrie 2025
  • LIBRĂRIE
    Elefant: 3–7 noiembrie 2025
    Bookzone: 5 noiembrie (ora 20:00) – 10 noiembrie (ora 23:59) 2025
    Cărturești: 6 noiembrie (ora 16:00) – 9 noiembrie (ora 23:59)
    Libris.ro: 7–9 noiembrie 2025
    Litera.ro: 6–16 noiembrie 2025
    Editura Gama: 1–18 noiembrie 2025
  • CASĂ & GRĂDINĂ
    Mathaus: 6 noiembrie (ora 19:00) – 16 noiembrie (ora 23:59) 2025
    Aosom: 31 octombrie – 9 noiembrie 2025
    Kärcher: 6–30 noiembrie 2025
    AlecoAir: 7 noiembrie 2025
  • COPII & FAMILIE
    Nichiduță: 7–10 noiembrie 2025
    Noriel.ro: 31 octombrie – 16 noiembrie 2025
    Chicco: 23 octombrie – 16 noiembrie 2025
  • SPORT & OUTDOOR
    Decathlon: 6–16 noiembrie 2025
    Hervis: 3–9 noiembrie 2025
  • ANIMALE DE COMPANIE
    Animax: 7–9 noiembrie 2025
    Maxi-Pet.ro: 7–9 noiembrie 2025

sursa informațiilor: preluare Agerpres

De ce 7 noiembrie și nu 28 noiembrie, ca în SUA?

În Statele Unite ale Americii, în fiecare an Black Friday este organizat în vinerea de după Ziua Recunoștinței, marcând astfel începutul sezonului de cumpărături pentru Crăciun. Astfel, Black Friday 2025 în SUA va avea loc pe 28 noiembrie.

În România, însă, lucrurile stau diferit. Comercianții români nu respectă tradiția americană și organizează în fiecare an ziua marilor reduceri cu două, chiar trei săptămâni mai devreme. O explicație este legată și de faptul că retailerii vor ca toate coletele să ajungă la destinatari înainte de sărbătorile de iarnă.

În România, Black Friday a fost organizat prima oară în anul 2011, însă prima ediție a fost una destul de timidă, iar vânzările nu au fost cele așteptate. Motivul: puțină lume cunoștea conceptul de Black Friday, iar cei mai interesați cumpărători au fost pasionații de tehnologie.

În anii următori, magazinele s-au organizat mai bine, iar „Vinerea Neagră” a început să aibă din ce în ce mai mult succes.

Când trebuie verificate prețurile și reducerile pentru Black Friday 2025

În România, perioada legală în care prețurile afișate de comercianți vor fi luate în considerare pentru stabilirea reducerilor de Black Friday începe cu 30 de zile înainte de Vinerea Neagră. Concret, în acest an, a început pe 10 octombrie.

InfoCons recomandă consumatorilor să urmărească începând cu această dată prețurile afișate de magazine, pentru a putea verifica la momentul reducerilor dacă discounturile afișate sunt reale. Pentru a se asigura că nu vor fi păcăliți în ziua marilor reduceri, consumatorii trebuie să:

  • monitorizeze timp de 30 de zile prețurile produselor pe care vor să să le achiziționeze, pentru a se asigura că reducerile sunt reale.
  • verifice în ziua achiziției că produsul este pe stoc.
  • se asigure că prețul afișat este final și include toate taxele.

Ofertele de Black Friday 2025 - la ce trebuie să fiți atenți

În fiecare an, Protecția Consumatorilor vine cu sfaturi pentru cumpărătorii care vor să profite de reducerile de Black Friday. Înainte de a face orice achiziție, cumpărătorii sunt sfătuiți să studieze cu atenție ofertele, pentru a nu se lăsa păcăliți de capcanele din spatele acestora, cum ar fi:

  • Falsul discount: Unele produse pot fi promovate ca având reduceri substanțiale, dar prețul inițial poate fi exagerat pentru a face reducerea să pară mai atractivă decât este în realitate. Pentru a evita această capcană, cercetează prețurile înainte de Black Friday și compară ofertele.
  • Stocuri limitate: Unele magazine pot oferi produse la prețuri reduse, dar au stocuri foarte limitate. Este posibil să ajungi prea târziu și să nu găsești produsul dorit.
  • Produse de calitate scăzută: Unele produse vândute la reduceri masive pot avea o calitate scăzută sau pot fi versiuni mai vechi sau mai slabe ale produselor originale.

Cumpărăturile din perioada de Black Friday pot fi făcute în deplină siguranță dacă:

  • Comparați prețurile cu cele de pe site;
  • Faceți o listă cu produse dorite, unde să treceți prețurile actuale, pentru a vedea care este reducerea aplicată;
  • Verificati stocul existent;
  • Uitați-vă la prețul afișat și dacă este integral (conține sau nu TVA);
  • Vedeți dacă prețul include sau nu transportul.

Originea Black Friday și cum a apărut denumirea

Black Friday este o tradiție originară din Statele Unite, care a început să fie recunoscută încă din anii 1930. Evenimentul marchează începutul sezonului de cumpărături pentru sărbătorile de iarnă și este caracterizat de oferte incredibile, reduceri substanțiale și promoții speciale oferite de către retaileri.

Termenul de „Vinerea Neagră" a fost consemnat pentru prima dată în istorie în anul 1869, când doi investitori, Jay Gould și Jim Fisk, au provocat o prăbușire a pieței prin manipularea prețului aurului. Aceasta a avut ca rezultat o scădere dramatică de 20% a bursei, oprind comerțul exterior și afectând serios valoarea porumbului și grâului pentru fermieri, potrivit businessinsider.com.

Mai târziu, în Philadelphia, la sfârșitul anilor 1950 și începutul anilor 1960, comunitatea locală a reînviat termenul pentru a desemna ziua dintre Ziua Recunoștinței și meciul de fotbal dintre echipele Armată și Marină. Evenimentul atrăgea mase impresionante de turiști și cumpărători, punând o presiune considerabilă asupra forțelor locale de ordine pentru a menține totul sub control.

Cu toate acestea, abia către sfârșitul anilor 1980, termenul a devenit sinonim cu cumpărăturile. Comercianții cu amănuntul au reinventat denumirea „Vinerea Neagră" pentru a sublinia povestea din spatele folosirii diferitelor culori de cerneală - roșu pentru pierderi și negru pentru câștiguri - pentru a indica profitabilitatea unei companii. Astfel, Vinerea Neagră a marcat ziua în care magazinele au început să obțină în sfârșit profituri semnificative.

De atunci, numele a persistat și Black Friday a evoluat într-un eveniment ce a dat naștere altor sărbători de cumpărături, cum ar fi Small Business Saturday și Cyber ​​Monday. Aceste zile au devenit un freamăt continuu de cumpărături, oferind consumatorilor ocazia de a profita de oferte atractive și de a marca oficial începutul sezonului festiv.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE