Șapte state membre ale Uniunii Europene solicită Comisiei Europene să renunțe la interdicția vânzării mașinilor diesel și pe benzină noi începând din 2035. Argumentul acestor state este că, în caz contrar, sectorul auto al blocului comunitar european va ceda. Scrisorile transmise de aceste state au fost consultate de Euronews.com.
Iar presiunea din partea țărilor UE, a legiuitorilor europeni și a industriei auto pare să împingă Comisia Europeană să amâne această măsură.
Țările respective sunt: Bulgaria, Cehia, Germania, Ungaria, Italia, Polonia și Slovacia. Aceste susțin că „este imperativ necesar” ca această Comisie Europeană să ia în considerare amânarea acestei impuneri. Iar momentul propice să o facă și să modifice documentele este în cadrul viitoarei revizuiri legislative anunțate de executivul UE.
Presiuni asupra Comisiei Europene privind mașinile diesel și pe benzină
Deși cele șapte țări recunosc necesitatea reducerii emisiilor de CO2, ele susțin că legislația statelor membre ale UE ar trebui să se bazeze pe „neutralitatea tehnologică”, ceea ce, în esență, oferă guvernelor naționale libertatea de a alege cea mai bună modalitate „de a menține competitivitatea” și, în același timp, de a reduce emisiile. Alternativele menționate de semnatari includ mașini electrice hibride și mașini alimentate cu hidrogen sau biocombustibili.
Cele șapte state membre au semnalat, de asemenea, necesitatea unei infrastructuri suplimentare de încărcare și a unor puncte de realimentare cu hidrogen în întreaga Uniune Europeană.
„Propunerea Comisiei Europene ar trebui să se concentreze în primul rând pe bune practici, stimulente fiscale și programe de sprijin și să reflecte o abordare neutră din punct de vedere tehnologic în promovarea tranziției către vehicule cu emisii reduse și zero”, se menționează într-una dintre scrisorile semnate de toate țările UE, cu excepția Germaniei.
Cele șapte țări care fac presiuni asupra executivului UE, reprezentând aproximativ jumătate din populația UE, se opun de mult timp interzicerii motoarelor cu ardere internă (ICE) până în 2035. Aceste state susțin că producătorii lor de automobile se confruntă cu prețuri ridicate la energie, o penurie de componente auto, inclusiv baterii, și o cerere insuficientă din partea consumatorilor pentru vehicule electrice.
„Ne propunem să menținem independența strategică a industriei auto europene”, se arată în altă scrisoare semnată de Germania și Italia.
Criza industriei auto
Odată cu apariția Chinei ca exportator mondial de top, piața europeană a vehiculelor electrice a fost inundată de mărci precum BYD, în timp ce producătorii autohtoni au reacționat prea lent în a produce vehicule electrice cu baterii. Chiar și Tesla se confruntă cu concurența chineză în Europa, iar vânzările companiei lui Musk au scăzut cu peste 50% în Franța și Suedia și cu 40% în Danemarca, Țările de Jos și Portugalia, potrivit datelor oficiale.
Germania, una dintre marile puteri auto, simte deja presiunea și s-a adaptat la legea UE care a fost adoptată în martie 2023, care impune încetarea vânzărilor de mașini noi cu motor diesel și benzină. Berlinul susține că acordarea priorității producției de vehicule ecologice și asigurarea utilizării durabile a pieselor și materialelor auto „îndepărtează țara de concurența globală”.
Eurodeputatul german Jens Gieseke (PPE), membru al comisiilor pentru mediu și industrie din Parlamentul European, apără opoziția grupului pe care îl reprezintă față de interdicția generală a motoarelor cu combustie internă.
„Am propus deschiderea legislației prin recunoașterea rolului combustibililor neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2, deschizând calea pentru ca motoarele cu combustie internă decarbonizate să devină parte a mixului tehnologic viitor. Astfel, ar fi fost posibilă o concurență echitabilă, deschisă și bazată pe piața reală între diferite tehnologii de propulsie”, a declarat Gieseke, pentru Euronews.
Director general al grupului de lobby din industria auto European Automobile Manufacturers' Association (ACEA), Sigrid de Vries, a declarat că obiectivul pentru 2035 „nu mai este realist”, având în vedere lipsa unor niveluri suficiente de infrastructură și modernizări ale rețelei.
„Reglementarea actuală privind emisiile de CO2 se concentrează doar pe oferta de vehicule noi, fără a face suficient pentru a stimula cererea reală, fie prin infrastructură, costul total de proprietate sau stimulente, și fără a o corela cu competitivitatea și reziliența”, a afirmat De Vries.
Executivul UE urmează să anunțe miercuri revizuirea standardelor privind emisiile de CO2 pentru autoturisme și autoutilitare. Cu toate acestea, declarațiile anterioare ale purtătorilor de cuvânt ai Comisiei sugerează că executivul UE ar putea amâna propunerea.
