Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Euronews World: Mai multe email-uri arată cum încalcă giganții petrolieri angajamentele pentru protejarea climei

Companiile din domeniul petrolului și gazelor naturale se angajează public să atingă obiective de zero emisii nete, dar e-mailurile interne arată altceva. O investigație a Congresului american privind dezinformarea climatică a scos la iveală peste 200 de pagini de mesaje interne între lobbyiști și angajați ai Shell, Chevron și ExxonMobil, relatează Euronews Green.

În aceste conversații, personalul își pune la îndoială propriile angajamente de mediu și glumește pe seama colapsului climatic. Politicienii și militanții au acuzat companiile pentru „înșelăciune”.

„Aceste dezvăluiri sunt cea mai recentă dovadă că giganții petrolieri continuă să mintă în legătură cu angajamentele lor de a rezolva criza climatică și nu ar trebui să fie niciodată de încredere pentru factorii de decizie politică. Dacă există un lucru consistent în ceea ce privește poziția marilor companii petroliere și de gaze cu privire la climă, acesta este incapacitatea lor totală de a spune adevărul”, a declarat Richard Wiles, președintele Centrului pentru Integritate Climatică.

Patru întrebări la care răspund documentele

Sunt companiile petroliere angajate față de Acordul de la Paris?

Exxon s-a angajat public față de Acordul de la Paris pentru a menține încălzirea globală sub 1,5 grade Celsius. Însă, în august 2019, directorul executiv al Exxon, Darren Woods, a trimis o notă prin care a îndemnat un grup de lobby din industrie să elimine o referință la tratatul privind clima dintr-un proiect de anunț privind sustenabilitatea.

O astfel de referire „ar putea crea un potențial angajament de a susține obiectivele acordului de la Paris”, a avertizat executivul.

De asemenea, e-mailurile pun sub semnul întrebării angajamentele de neutralitate privind emisiile de carbon ale Shell. Compania petrolieră s-a angajat să devină neutră până în 2050. Însă ghidul intern de relații publice pentru 2020 le cere angajaților să definească obiectivul ca fiind „o ambiție colectivă pentru întreaga lume”, mai degrabă decât un „obiectiv sau o țintă Shell”.

„Vă rugăm să nu dați impresia că Shell este dispusă să reducă emisiile de dioxid de carbon la niveluri care nu au sens din punct de vedere comercial”, se arată într-un e-mail Shell PR.

„Shell nu are planuri imediate de a trece la un portofoliu cu emisii nete zero pe parcursul orizontului nostru de investiții de 10-20 de ani.”

Cred companiile petroliere în propria lor tehnologie durabilă?

Exxon a promovat biocombustibilii pe bază de alge ca fiind un instrument cheie în tranziția energetică. Compania multinațională a cheltuit 70 de milioane de dolari pentru cercetare și publicitate pentru acest combustibil, care ar fi generat din specii de alge modificate genetic.

O reclamă din 2021 susține că „vrem ceva care să crească foarte repede, astfel încât să putem produce o mulțime de combustibil”. Cu toate acestea, o prezentare din 2018, care a făcut obiectul unor scurgeri de informații, a recunoscut că tehnologia este „până la zeci de ani distanță de scara de care avem nevoie”.

Alte companii producătoare de combustibili fosili au investit masiv în captarea și stocarea carbonului, o tehnologie care extrage emisiile din aer și le injectează adânc în pământ. Un director executiv al Shell le-a spus colegilor: „Vrem să fim atenți să nu vorbim despre CCUS [captarea, utilizarea și stocarea carbonului] ca despre o prelungire a duratei de viață a petrolului, gazelor sau a combustibililor fosili în general”.

Dar pentru BP, obiectivul principal al acestei tehnologii este de a „permite utilizarea integrală a combustibililor fosili pe parcursul tranziției energetice și dincolo de aceasta”, dezvăluie e-mailurile.

Ce cred companiile petroliere despre activiștii pentru climă?

În 2019, Shell l-a invitat pe proeminentul climatolog Peter Kalmus să vorbească la o conferință. Dar, după ce au văzut prezentarea sa, invitația a fost anulată. David Hone, consilier al Shell pe probleme de schimbări climatice, a declarat că cei care au invitat un om de știință în domeniul climei „nu au făcut diligențele necesare”.

De asemenea, în 2019, Curtis Smith, ofițerul de presă al Shell, a trimis un e-mail în care ura „gândaci de pat” către Sunrise Movement, un grup de tineri din SUA pentru climă.

De ce se debarasează companiile petroliere de unele dintre cele mai poluante uzine ale lor?

Shell a vândut multe dintre instalațiile sale cu cele mai mari emisii. „Nimeni din cadrul companiei nu a spus acest lucru, dar modelul este destul de clar”, a scris Steve Lesher, angajat al Shell, într-un e-mail din 2021.

„Dacă ești un emițător major de gaze cu efect de seră și, în special, dacă operezi într-o zonă sensibilă la GES precum (California, Washington) sau (Canada), zilele tale în familia Shell sunt probabil numărate.”

Cu toate acestea, e-mailurile sugerează că această abordare de vânzare nu este aplicată la nivel mondial.

Un purtător de cuvânt al Shell a declarat că face „eforturi ample” pentru a lua parte la tranziția energetică și s-a angajat să devină o „afacere cu energie netă zero”.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE