Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Educație timpurie Regio Emilia. Ce presupune sistemul italian de învățare

Preșcolari care participă la dezvoltarea propriei educații și aleg împreună cu profesorii lecțiile pe care și-ar dori să le învețe. Sau cum să-ți reciclezi jucăriile pentru a proteja mediul. Acestea sunt câteva metode de învățare a preșcolarilor folosite de experții italieni în sistemul Regio Emilia. Aceștia au venit la București să-i învețe și pe educatorii români cum să implementeze astfel de modele și în România.

Modelul, preluat în câteva grădinițe și creșe din România

Copiii vor să se joace, dar și să descopere lumea. Metoda italienilor dezvoltată în orașul Regio Emilia a fost preluată deja și în câteva grădinițe și creșe din România. La grădinița 149, spre exemplu, două educatoare au avut această inițiativă în timpul pandemiei, când au observat cât de greu este pentru copiii foarte mici să se concentreze și când activitatea normală de la ore nu mai era posibilă.

Alina Ciobanu, educatoare: „Se pune accent foarte mult pe copil, pe ideile, dorințele sale și interesele lui. Începem cu întâlnirea de dimineață unde copiii discută, împărtășesc idei și în funcție de acestea, noi ne organizăm activitatea în ziua respectivă. Urmăm curriculum național, dar ne raportăm și la interesele copilului. Dacă noi ne propunem o anumită activitate în ziua respectivă și simțim că cei mici își doresc altceva și nevoia lor este alta, ne raportăm la ei și schimbăm planul pe care-l aveam în ziua respectivă pentru copii și în interesul acestora.”

Cristian Fabbi, președinte Reggio Children: „Un copil de 4 ani, spre exemplu, poate să exprime interes în dinozauri, e un subiect popular printre copii. Dinozaurii sunt de culori și forme diferite, putem să ne imaginăm un oraș al dinozaurilor, o casă de dinozauri, putem să-i desenăm, să-i sculptăm în lut, deci ideea este să folosim lucrurile care-i interesează pe copii ca să le dezvoltăm diferite competențe. Important este să priceapă cum să învețe singuri sau împreună cu alți copii și împreună cu adulții.”

Implementarea sistemului nu necesită cursuri și acreditări

Lorella Prancossi, pedagog Reggio Emilia: „Formarea educatorilor Reggio Emilia se face direct prin practică, lucrând, învățând de la copii și de la educatoarele cu experiență. Nu există un curs în care să se formeze acest tip de educație.”

Părinții celor mici învață și ei cum să lucreze cu proprii copii alături de educatori.

Lorella Prancossi, pedagog Reggio Emilia: „E important ca părinții să nu se simtă doar ca tutorii propriului copil, ci a tuturor copiilor din școală. E nevoie de un sat ca să educăm un copil.”

Maria Manea, fondator grădiniță Reggio Emilia: „Investesc un procent foarte mare din PIB-ul regiunii în creșele și grădinițele pe care le gestionează de 17%.”

Sistemul Reggio Emilia a apărut la inițiativa părinților și autorităților locale din zonă după cel de-al Doilea Război Mondial, când oamenii au încercat să ridice comunitatea devastată de război.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE