Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

"Digitalizarea României", probleme neașteptate. Cetățenii nu scapă de plimbarea pe la ghișee, dar se plimbă acum și printre platformele online

Românii au în continuare nevoie de zile întregi pentru a putea obține documente oficiale simple, în ciuda digitalizării care avansează...cu pași mărunți. Unii au scăpat parțial de plimbatul de la un ghișeu la altul, însă acum se plimbă de la o platformă online la alta.

Anumite site-uri nu funcționează corect sau sunt dificil de accesat, iar obținerea unor documente încă necesită un drum la sediu.

Soluția oferită de guvernanți? Încă o platformă. Portalul Digital Unic al României ar urma să fie singurul punct de interacțiune al cetățenilor cu statul, dar va fi gata abia în septembrie 2025.

Probleme cu digitalizarea României

Încă din anul 2016, în România apărea Punctul de Contact Unic Electronic. Reprezenta soluția pentru cei care stăteau la coadă la ghișeu și constatau că nu au toate documentele necesare. După opt ani de funcționare, platforma încă dă rateuri.

Andre Rotaru, jurnalist Euronews: "Unele servicii din platformă sunt pur și simplu nefuncționale. Să spunem că vrem să depunem o declarație de impunere la direcția de taxe și impozite locale din municipiul Botoșani.

Ei bine, odată ce deschidem această procedură, în lista de documente necesare vedem o singură intrare denumită 'documente necesare'. Iar la descriere, avem următorul text: 'Actele necesare depunerii declarației de impunere'. Nici măcar nu putem să descărcăm aceste documente din platformă și nici nu avem unde să le trimitem mai departe".

Nu e un caz singular. Dacă o persoană vrea să ceară o subvenție de la AJOFM Bistrița-Năsăud, poate vedea lista documentelor necesare, le poate descărca, dar nu le poate trimite către instituție din aceeași platformă. Le poate trimite pe email sau le poate duce personal.

Alte servicii, precum obținerea cazierului judiciar sau plata taxelor și impozitelor, se obțin de pe alte platforme, precum hub-ul Ministerului de Interne sau Ghiseul.ro. Un loc de parcare poate fi închiriat pe alte site-uri ale primăriilor, tot separate. Soluția oferită de oficiali este... o nouă platformă.

Bogdan Ivan Gruia, ministrul Digitalizarii: "Ne-am gândit la o formulă în care să avem un singur portal pentru tot ce înseamnă servicii publice pe care le pot primi oamenii atât pe browser, cât și ca aplicație.

Un wallet în care să aibă permisul, buletinul, pașaportul, să fie notificați atunci când el urmează să expire, să primească un formular precompletat în care să-și depună, din câteva clickuri, solicitarea pentru înnoirea acestor documente, înmatricularea unei mașini, calcul timpului până la care poate să iasă la pensie un om, automat suma cu care trebuie să contribuie și perioada și depunerea on-line a dosarului pentru pensionare.

E vorba de un proiect în valoare de 20 de milioane de euro, pe care l-am semnat ieri ca și execuție și care are termen de implementare până în septembrie 2025.E vorba de un proiect în valoare de 20 de milioane de euro".

Până atunci, accesul la serviciile oferite on-line de stat reprezintă o adevărată probă de competențe digitale. Unele platforme oferă cinci variante diferite de autentificare, dar solicitanților nu le este ușor să o identifice pe cea potrivită.

Reacția ministrului Digitalizării, în problema platformelor

ROeID ar trebui să fie singura noastră identitate digitală în fața statului. Totuși, doar 15 platforme publice au integrat serviciul, până în prezent. Ca să ne înregistrăm, avem nevoie de un telefon inteligent și de cartea de identitate, pe care trebuie să o fotografiem.

Andre Rotaru, jurnalist Euronews: "Aplicația ne cere totodată să înregistrăm un scurt filmuleț în care ne rotim capul după cum suntem instruiți pe ecran. După ce facem acest lucru, trebuie să arătăm încă o dată cartea de identitate la camera de filmat.

Trebuie să rotim și documentul, după cum suntem instruiți în aplicație și după ce urmăm toți acești pași de confirmare a identității, trebuie să citim o frază. Bineînțeles, trebuie să citim acest text cu voce tare. În acest caz: "de departe ochiu-ți bate, de aproape, ochiu-ți scoate".

Avem de așteptat, apoi, până la 24 de ore lucrătoare pentru a putea accesa serviciul. Jurnaliștii Euronews au încercat să afle câți bani a cheltuit statul pentru crearea tuturor acestor platforme.

Bogdan Ivan Gruia, ministrul Digitalizarii: "Să vă spun exact cifra de la fiecare primărie până la fiecare agenție guvernamentală care a fost investită în sisteme infromatice în ultimii 20 de ani, pot să vă spun că nu am această informație și nu știu dacă există undeva această statistică în momentul de față".

Banii pentru noua platformă digitală unică au fost accesați prin PNRR.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE