Cum pot fi despăgubiți cei care călătoresc cu avionul și nu mai ajung la timp la destinație

De Bianca Chirilă  •  

Distribuie

DIMENSIUNE TEXT

Apar tot mai des întârzieri ale zborurilor, din cauza fluxului mare de pasageri, dar și a lipsei de personal din aeroporturi. Așadar, cei care călătoresc cu avionul și nu mai ajung la timp la destinație, pot fi despăgubiți, dar doar în anumite situații. Sorin Rusi, blogger de călătorii, a explicat care sunt acestea.

„Dacă întârzierile sunt din cauza companiilor aeriene, fie de natură tehnică, fie de altă natură care ține de campanie, atunci, într-adevăr, pasgerul are dreptul la despăgubiri, conform legii europene din 2004, dar aici trebuie luat în considerare faptul că întârzierea trebuie să fie mai mare de trei ore la destinație. Deci dacă pleacă cu o oră, două intarziere și ajunge cu maxim trei ore întârziere la destinație, pasagerul nu este eligibil de despăgubiri. La fel se întâmplă când zborul este anulat din cauza companiei aeriane sau în circumstanțe care țin de compania aeriană, să ofere aceste despăgubiri care pot merge până la 600 de euro, în funcție de distanța parcursă”, a precizat Sorin Rusi, blogger de călătorii.

Biletele de avion s-ar putea scumpi anul acesta

După doi ani de pandemie, aeroporturile și companiile aeriene din întreaga lume nu sunt pregătite pentru creșterea bruscă a numărului de călători dornici de vacanță, mai ales că în perioada restricțiilor au fost nevoite să facă reduceri de personal.

David Ciceo, președintele Asociației Aeroporturilor din România și directorul general al Aeroportului din Cluj a explicat la „Euronews ACUM” ce soluții ar avea aeroporturile din România în privința aglomerației și a precizat că tarifele vor crește în această vară din cauza creșterii prețului la combustibil.

David Ciceo, președintele Asociației Aeroporturilor din România și directorul general al Aeroportului din Cluj: „Datorită creșterii bruște a traficului aerian sunt anumite probleme pe unele aeroporturi. Aeroporturile din România și companiile aeriene au suficient personal. În ultimii doi ani aeroporturile din România nu au disponibilizat personal. Criza financiară am reușit să o rezolvăm prin șomaj tehnic, dar problemele care sunt pe unele aeroporturi din Europa se transmit pe aeroporturile românești. Întârzie anumite zboruri datorită problemelor și întârzierilor care sunt pe alte aeroporturi, mai ales pe aeroporturile mari din Europa. Chiar și pe aeroportul din Cluj și pe alte aeroporturi din țară au fost zilnic trei, patru zboruri care au întârziat între una și trei ore. Colaborăm cu celelalte aeroporturi. Mai sunt, de asemenea, replanificări ale anumitor zboruri. Rugăm, totuși, pasagerii să aibă încredere în traficul aerian. Rămâne cel mai sigur și cel mai rapid.”

În ceea ce privește traficul în România pe lunile aprilie-mai ne apropiem de nivelul din 2019. Până la sfârșitul anului, în România vom avea aproximativ 75% din nivelul din 2019. Dacă în 2019 au fost 24 de milioane de pasageri, anul acesta vom avea aprox 16-17 milioane de pasageri.

Pentru că întârzie companiile aeriene ele nu pot fi obligate să ajungă la timp? Poate pasagerii ajung la zborul respectiv, dar pierd conexiunile cu alte zboruri.

David Ciceo, președintele Asociației Aeroporturilor din România și directorul general al Aeroportului din Cluj: „Nu poate fi vorba de obligație sau amendă. Colaborăm pentru a minimiza astfel de neplăceri, mai ales pentru charterele de vacanță. Îi rugăm pe pasageri să reconfirme cu agențiile de turism zborul cu o zi înainte. Ne pare rău pentru neplăcerile pasagerilor. Nu poate fi vorba de obligație, având în vedere că este o problemă destul de mare pe plan european. Considerăm că din septembrie se va relua activitatea normală.”

Ne putem aștepta în această vară la o creștere a tarifelor?

„Da, datorită creșterii prețului la combustibil, situației generale, a războiului din Ucraina, care a generat creșteri în lanț. Ne putem aștepta la creșterea tarifelor. Este bine ca pasagerii să-și cumpere biletul din timp, pentru a avea o anumită predictibilitate a prețului. În continuare sunt anulări de frecvențe, se reiau anumite frecvențe, repoziționări, adică chiar dacă traficul crește, nu toate companiile aeriene și-au revenit financiar suficient, astfel încât să fie o predictibilitate foarte bună a tarifelor”, a conchis David Ciceo.

Distribuie

Taguri