Noua carte electronică de identitate este deja disponibilă în România începând cu 24 aprilie 2025, însă una dintre remarci este că adresa de domiciliu nu mai apare. Motivele țin de necesitatea de protecție a datelor cu caracter personal.
Ministerul Afacerilor Interne a lansat un site de unde pot fi eliberate pe loc certificate privind domiciliul sau reședința. Informația este stocată doar în cipul electronic, iar instituțiile nu sunt încă dotate cu cititoare speciale.
Reprezentanții MAI spun că certificatul este generat în aproximativ un minut, fără a mai fi nevoie ca persoana să ajungă fizic la ghișeu, dacă datele sunt deja corect înregistrate în sistemul național.
De ce nu mai apare adresa pe cartea electronică de identitate
Chestor Cătălin Aurel Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor: „Cel mai important beneficiu este securitatea. Am adus actele de identitate ale cetățenilor români la un nivel de securiatte adecvat erei tehnologice în care trăim. Pe de altă parte, versatilitatea. Vom descoperi împreună cât de simplu este să-ți faci controlul automat în momentul în care călătorești cu acest act electronic în spațiul UE. Am introdus cartea electronică pentru minori, începând cu nașterea sa, iar părinții pot solicita emiterea unui act de identitaet electronic.
Trebuie să ne schimbăm modul în care gândim, în care interacționăm cu acest document de identitate, să înțelegem că este unul electronic, care permite certificarea identității la distanță, iar acesta este cel mai important element.
Cunoaștem că există niște dificultăți în raport cu furnizorii de servicii. Noi am fost obișnuiți că trebuie să punem întreaga sarcină pe umerii cetățeanului, care era obligat să facă dovada tututor elementelor. Cartea electronică de identitate îi obligă și pe furnizorii de servicii să-și schimbe modul în care interacționează.
În ceea ce privește informația referitoare la domiciliu și la reședință, trebuie să înțelegem că există argumente de protecție a datelor cu caracter personal, care au făcut ca această informație să fie disponibilă doar cu controlul titularului. Ea poate fi accesată doar în momentul în care titularul își dă acceptul și introduce acel PIN de 4 caractere, cel folosit pentru autentificarea în structurile informatice. Deci cetățeanul trebuie să fie pregătit pentru o asemenea interacțiune și furnizorii de servicii trebuie să se doteze cu acele cititoare, care sunt accesibile în orice magazin online, începând de la costuri de 10 euro. Și putem vorbi și de cititoare care au și funcție de reînscriere a informațiilor."
Noi am comunicat pe hub-ul de servicii al MAI și este precizat standardul pe care un astfel de cititor trebuie să-l îndeplinească. Asta înseamnă că orice instituție publică, orice furnizor de servicii trebuie să achiziționeze aceste cititoare pentru că noi ne așteptăm să ajungem la un număr de utilizatori care să ne permită dezvoltarea serviciilor digitale. Pentru că noi către asta tindem, adică să transformăm toate ghișeele fizice pe care le avem în momentul acesta, în ghișee virtuale."
Chestor Cătălin Aurel Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor: „Pentru că instrumentul electronic asta îți permite, să-l exonerezi pe cetățean, pe de o parte, de obligația de a se deplasa, iar pe de altă parte, de obligația de a dovedi orice element, de exemplu, nașterea dovada căsătoriei. Nu. Aceste informații sunt deja digitale, ele se regăsesc într-un nou sistem care funcționează, de anul acesta, la nivel național. Din 31 martie 2025, starea civilă funcționează la nivel național. În momentul acesta, aceste infrstructuri sunt interconectate, cu siguranță vom vedea niște simplificări.
De ceva timp, se lucrează la o aplicație mobilă, în așa fel încât cetățeanul să poată face dovada tuturor informațiilor deținute de cartea electronică."
Cum funcționează buletinul electronic - demonstrație practică
Chestor Cătălin Aurel Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor: „Am un specimen aici, aceasta este o aplicație beta la care lucrăm. Suportul de stocare este puternic securizat, el nu este accesibil de la distanță. Există aplicații care scanează zona MRZ, zona de citire automată, sau prin introducerea codului CAN, acest cod de 6 digits. Aplicația pe care o utilizăm noi utilizează acest CAN, în combinație cu PIN-ul.
Voi introduce CAN-ul, inclusiv PIN-ul, vori apropia cardul de telefon, iar în acest moment, informația este citită. Ea este disponibilă pe telefonul mobil, astfel încât titularul va avea inclusiv informația referitoare la domiciliu. Doar că trebuie să înțelegem că ultimele categorii de informații sunt accesibile doar cu PIN-ul titularului, dacă titularul acceptă.
Mai avem o informație referitoare la domiciliul opțional. Aceasta va fi folosită în context european. Am gândit cartea identitate să fie versatilă, să-i putem adăuga noi funcții și să o gândim pentru viitor. Și vorbim de acea rezidență obișnuită. Este o informație extrem de utilizată în UE și pe care noi ne pregătim să o atestăm prin intermediul cărții electronice de identitate și prin intermediul unor servicii care cred că vor fi dispobile în cursul anului viitor, prin schimbarea domiciliului de la distanță, prin intermediul unei aplicații.
În acest moment, cartea electronică de identitate conține două certificate digitale. Un certificat digital este utilizat pentru autentificarea în sistemele informatice. Prin intermediul acestui certificat digital, vom înlocui modalitatea de autentificare astăzi, utilizată prin intermediul cardului de sănătate. Suntem în discuții cu mai multe instituții publice, inclusiv cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate, au fost inițiate demersuri. Eu sunt convins că această funcție va fi disponibilă în câteva luni.
În iulie va fi disponibilă cel puțin o funcție de autentificare într-o infrastructură informativă a administrației publice centrale. Pe de o parte, nu vom mai avea nevoie de un card de sănătate și interacțiunea cu administrația publică și cu furnizorii privați de servicii se va realiza de la distanță, prin intermediul funcției de autentificare, pe de o parte, și pe de altă parte, prin intermediul funcției de semnare. Astăzi, cetățeanul are acces la acest certificat digital existent în hub-ul MAI, dar noi popularizăm această necesitate a furnizorilor de servicii de a se dota cu cititoare și de a instala acea aplicație existentă în hub-ul MAI pentru a facilita interacțiunea cu cetățenii.
Până aseară, au fost preluate peste 90.000 de cereri pentru emiterea cărții electronice de identitate, au fost emise peste 55.000 de cărți electronice de identitate la nivel național. Aseară, cartea electronică de identitate era disponibilă în aproximativ 90% din serviciile publice comunitare. Sunt 674, iar cartea electronică de identitate este disponibilă în 599, la acest moment. Noi apreciem că, la acest moment, este disponibilă pentru 95% din cetățeni."