Cartea electronică de identitate este disponibilă în prezent în 18 județe și în municipiul București. Află, din ghidul de mai jos, cum și de unde poți obține cartea de identitate electronică, cât te costă eliberarea ei, cum o activezi și alte informații utile.
Ce este cartea electronică de identitate (CEI) și ce informații conține
Cartea electronică de identitate (CEI) este un act de identitate de mărimea unui card bancar și are caracteristici avansate de securitate și anti-contrafacere. Actul permite titularului să facă dovada identității, fizic și în mediul digital, și să acceseze serviciile digitale oferite de autoritățile publice și entitățile private.
Cartea electronică de identitate are un conținut vizibil, pe spate și pe verso, precum și un conținut electronic ce cuprinde informații suplimentare.
Conținutul vizibil al cărții electronice de identitate:
Față:
- Drapelele Uniunii Europene și României
- Stema României
- Datele personale ale titularului
- Seria actului de identitate
- Data expirării actului de identitate
- Numărul CAN
- Semnătura olografă a titularului
- Simbolul „document electronic”
Verso:
- Cip (mediu electronic de stocare)
- Data emiterii și autoritatea emitentă
- Fotografia titularului și textul „ROU”
- MRZ (Machine Readable Zone), pentru citire optică
Conținutul electronic al cărții electronice de identitate:
- Datele vizibile pe CEI (nume, prenume, sex, cetățenia, data nașterii, semnătura olografă, CNP)
- Prenumele părinților titularului
- Locul nașterii titularului
- Certificate pentru autentificare sau semnătură electronică
- Imaginea facială
- Imaginile amprentelor a două degete
- Adresa de domiciliu din România a titularului sau mențiunea «fără domiciliu în România»
- Adresa de reședință din România
Ce valabilitate are cartea electronică de identitate
Important de menționat este că, spre deosebire de cartea de identitate simplă, cea electronică poate fi eliberată de la naștere. Valabilitatea actului de identitate este stabilită în funcție de vârsta titularului, astfel:
- 0-2 ani: valabilitate 2 ani;
- 2-14 ani: valabilitate 4 ani;
- 14-18 ani: valabilitate 5 ani;
- peste 18 ani: valabilitate 10 ani;
- peste 70 de ani: valabilitate nelimitată
Unde poți solicita eliberarea cărții electronice de identitate
Cartea electronică de identitate (CEI) se poate elibera la serviciile publice comunitare pentru evidența persoanelor organizate la nivelul consiliilor locale ale comunelor, orașelor și municipiilor, la nivelul consiliilor județene și al municipiului București, precum și la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din străinătate.
Important de știut este că poți solicita o carte electronică de identitate chiar și înainte să le expire actualul document de identitate.
În prezent, cartea de identitate electronică se eliberează în 18 județe și în municipiul București. Pentru a vedea unde poți obține CEI, poți accesa site-ul carteadeidentitate.gov.ro/ghisee, unde selectezi județul și orașul sau sectorul, în cazul municipiului București. Îți va fi afișat serviciul pentru evidența persoanelor unde poți solicita cartea electronică de identitate și ai de asemenea opțiunea de a te programa online.
Cum te programezi pentru a obține cartea electronică de identitate
Pentru a te programa online, accesează platforma hub.mai.gov.ro, iar aici vei selecta județul și serviciul pentru evidența persoanelor unde dorești să te programezi, precum și numărul persoanelor pentru care soliciți programarea. Îți va fi afișat un calendar unde vei vedea ce zile și ore sunt disponibile pentru a te programa.
Acte necesare pentru eliberarea cărții electronice de identitate
Eliberarea cărții electronice de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate, semnată atât de minor, cât şi de părinte/reprezentantul legal;
- certificatul de naştere;
- actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal, document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu;
- certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi;
Eliberarea primei cărți electronice de identitate după împlinirea vârstei de 18 ani:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- certificatul de naştere;
- declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane, din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea pentru eliberarea actului de identitate, coroborată cu imaginea facială preluată ori cu fotografia ataşată cererii, aparţine solicitantului;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
Eliberarea cărții electronice de identitate la expirarea termenului de valabilitate, modificarea datelor de stare civilă, anularea documentului, schimbarea sexului sau a fizionomiei:
- cererea pentru eliberarea actului de identitate;
- actul de identitate;
- certificatul de naştere;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor;
- certificatul/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reşedinţă; extrasul de carte funciară trebuie să fie obţinut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii;
Cât costă cartea de identitate electronică
Eliberarea CEI este gratuită până la 31 iunie 2026, statul român suportând acest cost din fondurile europene alocate prin PNRR. Ulterior, costul eliberării cărții electronice de identitate este de 67 de lei.
Cum activezi cartea electronică de identitate
Pentru utilizare online, CEI trebuie activată la un ghișeu al autorității competente, sub îndrumarea unui funcționar. Vei seta două coduri PIN:
- PIN de autentificare (4 cifre)
- PIN de semnătură electronică (6 cifre)
Pașii pentru activarea CEI:
- Verifici corectitudinea datelor înscrise pe CEI;
- Introduci PIN-ul 1234, care este implicit. Ulterior, introduci PIN-ul stabilit de tine, de două ori, odată pentru definire și apoi pentru confirmare. Aplicația va afișa „Pin schimbat cu succes!”
- Repeți pașii pentru PIN-ul implicit 123456. Aplicația va afișa „Card activat cu succes!”
Atenție! Cartea electronică de identitate se dezactivează dacă introduci de 5 ori greșit PIN-ul de 4 cifre. Funcția de semnare a documentelor digitale se dezactivează dacă greșești de 5 ori PIN-ul de 6 cifre.
Pentru reactivarea CEI, trebuie să mergi la orice autoritate competentă să emită CEI, unde vei stabili noi coduri PIN.
Calendarul de implementare a CEI
Cartea electronică de identitate este disponibilă începând cu 20 martie 2025 și va fi generalizată la nivelul întregii țări, mai întâi pentru persoanele cu vârsta de peste 14 ani și apoi pentru copii cu vârste între 0 și 14 ani. De asemenea, serviciul va fi extins și în diaspora.
În prezent, CEI poate fi solicitată în județele Cluj, Bacău, Bihor, Brașov, Caraș-Severin, Constanța, Dolj, Galați, Gorj, Ialomița, Iași, Ilfov, Neamț, Prahova, Sibiu, Suceava, Timiș, Vaslui și în municipiul București.
Extinderea națională a serviciului început pe data de 28 mai 2025.
Începând din 2 iunie 2026, în municipiile în care a fost operaționalizată CEI, va fi extins serviciul și pentru copiii cu vârsta până în 14 ani.