Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cea mai mare rată a abandonului școlar este la trecerea de la gimnaziu la liceu. Ce soluții au găsit ONG-urile

Cea mai mare rată a abandonului școlar este la trecerea de la gimnaziu la liceu. 23 la sută dintre elevii din mediul rural nu ajung în clasa a IX-a, în principal din cauza lipsurilor materiale. Există, însă, inițiative non-guvernamentale care îi ajută să nu abandoneze.

Miruna are 17 ani și este în clasa a XI-a la școala profesională care funcționează în cadrul Liceului Tehnic din comuna Fierbinți. Ajutorul financiar primit în cadrul programului World Vision „Vreau in clasa a IX-a” pentru a putea veni zi de zi la școală a fost esențial.

Miruna Bucur, 17 ani: „Ne-a ajutat mult și cu rechizite, bănuți pentru internet și mese, tabere.”

Profesoara ei de engleză este, la rândul ei, o fostă beneficiară a acestui tip de program, chiar din prima generație.

Andreea Grigore, profesoară și asistent-director World Vision Romania: „Proveneam dintr-o familie monoparentală, dar eram o elevă cu rezultate foarte bune la învățătură. Am fost selectată să fac parte din Programul „Vreau în clasa a IX-a”. Acest program mi-a dat cumva impulsul de a merge mai departe spre ceea ce sunt astăzi. Singurul venit era al mamei, nu am primit niciun fel de ajutor, niciun fel de indemnizație. Eu cred că contează foarte mult și părintele, dacă își dorește ca elevul să facă educație. Am fost puși în situația în care am ales între o pâine și plata navetei, pentru că eu am făcut naveta la liceu, și am ales să merg la liceu, chiar dacă în ziua respectivă poate nu aveam o pâine acasă.”

Liceul și Școala Gimnazială din Fierbinți derulează programe care să-i ajute pe copii să rămână la școală

Andreea a ales să se întoarcă la Fierbinți ca să ajute și alți copii să își găsească drumul în viață. Liceul și Școala Gimnazială de aici derulează de mai mulți ani programe care să-i ajute pe copii să rămână la școală, cum ar fi plata integrală a navetei, un exemplu de bună practică, ce a atras atenția și Ministerului Educației.

Dorina Crasnea, directoarea Liceului Tehnologic Fierbinți-Târg: „Dacă acum doi ani cei mai mulți elevi din Fierbinți plecau către liceele din București, anul acesta am avut o surpriză. Au plecat doar 43, restul au rămas în Fierbinți și au venit și foarte mulți elevi din localitățile apropiate.”

Lidia Dumitru, profesor de discipline tehnice: „Am văzut diferențele care erau înainte, la celelalte generații de copii, care efectiv nu aveau bani de microbuz să vină la școală. Mulți provin din familii monoparentale și posibilitățile financiare sunt deosebit de modeste, aproape la limita sărăciei, deci ajutorul acesta este enorm pentru ei. Nu au abandonat.”

Nicolae Georgescu, World Vision, a condus programul în 2021-2022: „Dorința noastră este să-i susținem și planul prin proiectul „Vreau în clasa a IX-a” este ca acești copii să fie susținuți patru ani de zile, din momentul în care intră în clasa a IX-a până când termină clasa a XII-a. Am avut ateliere de dezvoltare personală, în care ei își dezvoltau abilitățile de viață.”

Pentru a participa la aceste activitați, elevii cu nevoi financiare trebuie să aibă prezență la ore și o medie generală peste 8. Ei primesc lunar o bursă de 142 de lei, din care își pot cumpăra cărți, haine sau își pot plăti transportul.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE