Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ce este Skiplagging, trucul prin care poți cumpăra bilete mult mai ieftin de avion și care sunt riscurile lui

Prețul biletelor de avion a atins un nivel record în acest an. În condițiile în care costurile au crescut vertiginos, pasagerii caută cu disperare zboruri ieftine.

Unele metode, însă, sunt mai riscante decât altele - cum ar fi skiplagging-ul. Cunoscută și sub numele de "oraș ascuns" sau "bilet de aruncat", această practică a devenit din ce în ce mai populară în ultimii ani.

Hackingul biletelor ieftine presupune cumpărarea unui bilet mai ieftin cu o escală în orașul în care doriți să călătoriți și apoi să nu prindeți al doilea zbor.

Există o serie de dezavantaje și este puțin probabil să fiți foarte popular în rândul companiei aeriene cu care zburați dacă sunteți prins că faceți skiplagging.

Deci, cum funcționează mai exact și care sunt dezavantajele?

Cum funcționează skiplagging-ul?

Skiplagging este atunci când rezervați un zbor indirect care costă mai puțin decât un zbor direct și apoi nu luați legătura. Este o modalitate de a găsi un zbor fără escală, fără a plăti prețul pe care îl implică adesea aceste bilete.

Să spunem, de exemplu, că doriți să zburați de la Geneva la Madrid. Un bilet către un alt loc din Spania, cum ar fi Culleredo, cu o escală în capitala spaniolă, v-ar putea economisi aproximativ 20 de procente. Nu ați călători mai departe spre Culleredo, ci ați pleca de la aeroportul din Madrid, fără a utiliza a doua jumătate a biletului.

Ați putea economisi bani și în cazul călătoriilor pe distanțe mai lungi. Un bilet skiplagged de ultim moment de la Birmingham, Marea Britanie, la New York, SUA, vă poate economisi aproximativ 100 de euro.

Nu este ușor să găsiți singuri astfel de tarife, deși puteți folosi site-uri de comparare a prețurilor precum Kayak sau chiar Google Flights. Dar un site dedicat - Skiplagged - a fost înființat în 2013 pentru ca oamenii să caute aceste tarife ascunse pentru orașe.

Pe pagina sa de pornire se poate citi "Zborurile noastre sunt atât de ieftine, încât United (Airlines) ne-a dat în judecată... dar am câștigat", ceea ce vă dă un indiciu despre ce părere au companiile aeriene despre această practică.

Care sunt aspectele negative ale sistemului de ticketing ascuns în oraș?

În ciuda tarifelor ieftine, există unele dezavantaje ale biletului de avion - cum ar fi faptul că nu puteți să vă înregistrați bagajele.

Biletul dumneavoastră este pentru destinația finală a călătoriei, ceea ce înseamnă că, dacă vă înregistrați bagajele, acolo vor ajunge. Unii hackeri de zbor experimentați recomandă chiar să călătoriți cu un rucsac mai mic decât un rucsac, din cauza riscului de a vi se cere să vă înregistrați bagajele pe un zbor aglomerat.

Utilizarea unui bilet dus-întors este, de asemenea, puțin probabil să funcționeze. Companiile aeriene sunt susceptibile de a anula porțiunea de întoarcere dacă observă ce ați făcut.

"Călătorii care decid să facă skiplag ar trebui să rezerve întotdeauna bilete dus-întors, în acest fel călătoria de întoarcere nu va fi anulată dacă compania aeriană anulează biletul", avertizează Edward Russell, reporter pentru companii aeriene la publicațiile din industrie Skift și Airlines Weekly.

Există, de asemenea, posibilitatea ca orașul ascuns pe care îl vizați să nu fie chiar acolo unde ajungeți. Programarea, redirecționarea și logistica complicată fac parte integrantă din planificarea zborurilor.

Acest lucru înseamnă că orașul de legătură s-ar putea schimba, lăsându-vă cu un bilet care nu vă duce nici pe departe acolo unde doriți să ajungeți, potrivit Euronews Travel.

De ce nu le place companiilor aeriene să facă skiplagging?

"Companiile aeriene stabilesc prețul biletelor în funcție de piață și de concurență, nu neapărat în funcție de distanța zborului. De aceea, o călătorie scurtă este adesea mai scumpă decât una lungă", explică Russell.

El folosește exemplul rutei Tampa, Florida - Charlotte, Carolina de Nord, din SUA. Deși Tampa este, de obicei, un loc ieftin pentru a zbura, din cauza prevalenței transportatorilor de buget, această rută specială este dominată de American Airlines.

"Așa că American [Airlines] poate cere oricât de mult dorește pentru călătorii doar între Tampa și Charlotte. Dar dacă un călător zboară între, să zicem, Tampa și New York, are o mulțime de opțiuni, așa că este probabil ca American [Airlines] să egaleze aceste tarife cu tarifele Tampa-New York, chiar dacă itinerariul include o escală în Charlotte."

"Pe scurt, concurența de pe piață dictează tarifele aeriene mai mult decât distanța sau orice alt factor", conchide Russell.

Un loc liber este, de asemenea, unul care ar fi putut fi vândut unui alt pasager plătitor. Companiile aeriene susțin că acest lucru înseamnă că pierd bani atunci când pasagerii nu își continuă drumul până la destinația finală.

Practic, toate companiile aeriene interzic în mod explicit skiplagging-ul în condițiile lor de serviciu, cu diferite grade de consecințe în cazul în care sunteți prins.

Acest lucru ar putea însemna orice, de la anularea beneficiilor de loialitate, cum ar fi punctele acumulate prin zboruri, până la interdicția de a mai călători cu un anumit transportator sau chiar procese.

În luna iulie a acestui an, un adolescent din SUA a încercat să folosească acest hacker pentru a călători din Gainesville, Florida, la New York, cu o escală în Charlotte, Carolina de Nord - destinația sa reală. Însă American Airlines a descoperit ce voia să facă și a fost tras deoparte de un agent de la poartă.

În cele din urmă, după ce adolescentul a recunoscut că nu avea nicio intenție de a călători la New York, un reprezentant al companiei aeriene i-a anulat biletul.

Rapoartele presei locale susțin că zborul a fost cumpărat cu ajutorul site-ului Skiplagged. Tatăl adolescentului a declarat că au folosit acest site pentru a rezerva călătorii "aproape exclusiv în ultimii cinci-opt ani".

Este skiplagging-ul legal?

În condițiile în care companiile aeriene sunt atât de împotriva acestei practici, poate vă întrebați dacă este legal să alegeți să plecați de la aeroport la destinația de escală. Răspunsul este, în linii mari, da, dar asta nu înseamnă că nu are consecințe.

"Practica, deși descurajată de companiile aeriene și interzisă în contractul de transport, este rareori împotriva legii", explică Russell.

Totuși, trebuie să vă asigurați că aveți vizele și cerințele de intrare corecte pentru țara pe care intenționați să o vizitați, la fel ca în cazul unui zbor direct.

Au existat cazuri în care companiile aeriene au dat în judecată pasagerii, dar Russell spune că acestea sunt rare.

În 2019, Lufthansa a încercat să acționeze în instanță un pasager pentru că a rezervat un tarif ascuns pentru oraș. Aceștia solicitau mai mult de 2.000 de euro pentru costul a ceea ce era un zbor în mai multe orașe în loc de biletul dus-întors. A fost respinsă de o instanță de nivel inferior la început, apoi Lufthansa a făcut apel la decizie și, în cele din urmă, s-a retras în mod neașteptat din caz.

"Călătorii ar trebui să se îngrijoreze mai mult de faptul că ar putea fi excluși de la o companie aeriană - lucru pe care companiile aeriene îl pot face - decât de a se confrunta cu acuzații penale", adaugă Russell.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE