Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

#TheCube. Cum demontăm o conspirație propagată pe rețelele de socializare și în unele articole din mass-media

În social media și chiar în articole din presa mainstream, românii sunt avertizați că guvernul și instituțiile Uniunii Europene le vor interzice să circule singuri în mașină și vor limita numărul de kilometri ce pot fi parcurși.

Informația s-a viralizat în ultima lună, însă vorbim despre o știre falsă, pornită de la o proastă interpretare a unor programe europene pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Cum demontăm o conspirație propagată pe rețelele de socializare

S-a viralizat această falsă problemă în online. A fost chiar și o reacție a ministrului Mediului, în urmă cu o lună, care încerca și el să-și dea seama de unde vine această falsă informație. Are o legătură cu realitatea, însă o legătură foarte subțire și foarte prost interpretată a unor regulamente europene.

A fost un subiect care a animat internetul, au fost sute de distribuiri pentru această informație, că nu vom mai putea circula singuri în mașină. Dar ceea ce e mai alarmant e că informația denaturată a ajuns și în presa mainstream: 'Șoferii nu vor mai avea voie să circule singuri în mașină și nici să facă peste 6.500 de kilometri pe an, din 2050'. Alt articol spune că 'Guvernul reduce poluarea prin restrângerea libertății de mișcare'.

Dacă intrăm puțin în subiect și dacă verificăm informațiile care ne sunt prezentate aici și ne punem măcar un semn de întrebare, aflăm că documentul la care se face referire în toate aceste situații este de fapt un scenariu neobligatoriu, elaborat pentru Ministerul Mediului, ca parte a eforturilor României de a atinge neutralitatea climatică până în anul 2050. Știm că Uniunea Europeană își propune anumite praguri pentru a atinge neutraliatea climatică.

Astfel de planuri sunt prezentate și includ astfel de măsuri care vin cumva să întâmpine această nevoie a neutralității climatice. Haideți să ne uităm la această idee care ține de 'mai puține mașini cu o singură persoană'. Asta era, cumva, informația pe care o primisem.

Dacă ne uităm în cifrele Eurostat și ce ne spun aceste cifre Eurostat, România stă foarte bine din acest punbct de vedere. În mașinile românilor sunt, în general, aproape două persoane, în medie, pe mașină, în fiecare zi, în deplasările pe care le facem. Comparația este făcută cu celelalte țări europene, iar noi suntem pe primul loc din acest punct de vedere, statistic. Apoi urmează Grecia, Danemarca și Belgia. Astfel, am putea să considerăm că suntem în regulă, pentru că media este de 1,7 persoane pe mașină.

Dacă ne uităm și la cealaltă falsă informație, și anume că românii nu vor mai putea să conducă mai mult de 6.500 de kilometri pe an începând cu 2050, aici a avut o reacție și ministrul Mediului, Mircea Fechet, care spunea că astăzi oricum conducem mai puțin de 6.500 de km în medie, de persoană.

Dar sunt niște lucruri la care trebuie să fim atenți. Suntem în an electoral și e foarte important să ne uităm la aceste false informații și să vedem unde vor să ajungă. Am văzut, în aceste materiale, faptul că era invocat Guvernul, care încearc să limiteze libertatea de mișcare și erau invocate instituțiile UE. Avem alegeri pentru ceva care are legătură cu UE? Avem. Avem alegeri care au legătură cu Guvernul? Avem.

Oricum, ideea ar fi să înțelegem că e foarte util să nu fie fiecare cu mașina lui. O mașină are între 4 și 7 locuri dintr-un motiv foarte util. Altfel, eram toți în monoposturi de Formula 1.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE