Propunerile de a permite taxarea pasagerilor aerieni pentru bagajele de mână și de a permite despăgubiri doar pentru întârzierile mai mari ale zborurilor urmează să fie discutate de ambasadorii țărilor UE reuniți miercuri, potrivit a două surse familiarizate cu această problemă, scrie Euronews Travel.
Discuțiile fac parte dintr-un proiect mai amplu de reformă a drepturilor pasagerilor aerieni din UE, care urmează să fie negociat de statele membre miercuri, înainte de a fi prezentat joi la o reuniune a celor 27 de miniștri ai transporturilor.
Proiectul propune crearea unui nou bagaj de mână gratuit, care poate fi strecurat sub scaun, lăsând alte bagaje de cabină depozitate expuse taxelor.
Rezultatul acestei taxe pe bagajele de mână este sensibil, iar adoptarea sa este departe de a fi sigură, au declarat sursele. Dezbaterea s-a aprins luna trecută după ce Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a depus o plângere.
În total, 16 asociații de protecție a consumatorilor din 12 state membre acuză șapte companii aeriene low-cost că percep pasagerilor taxe nejustificate pentru bagajul de mână.
"Curtea Europeană de Justiție a arătat foarte clar că bagajul de mână face parte integrantă din prețul de bază al biletului. În mod normal, nu există nicio suprataxă asupra prețului, atâta timp cât bagajul de mână este de o dimensiune rezonabilă", a declarat Steven Berger, avocat în cadrul Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC).
Companiile aeriene europene au o interpretare diferită a jurisprudenței. Kevin Hiney, directorul de comunicare al A4E (Airlines for Europe), a subliniat că „în conformitate cu legislația europeană și cu piața unică, companiile aeriene au dreptul de a-și dezagregă serviciile pentru a oferi pasagerilor cel mai bun pachet posibil”.
Pentru această organizație, care reprezintă 17 companii aeriene din Europa și 80% din traficul aerian european, propunerea aflată pe masă urmărește doar să armonizeze diferitele abordări ale companiilor cu privire la acest bagaj de mână.
Mai puține compensații pentru întârzieri?
O propunere de revizuire a regulamentelor europene din 2004 privind compensațiile pentru întârzieri, care urmează să fie discutată miercuri de ambasadori, provoacă, de asemenea, îngrijorare în rândul societății civile, al transportatorilor și al guvernelor. Atât grupurile de pasageri, cât și companiile aeriene doresc revizuirea normelor, dar în moduri diferite.
O propunere a Comisiei Europene prezentată în 2013 prevedea extinderea la 5 ore de întârziere a intervalului de timp necesar pentru declanșarea compensației. Textul prezentat statelor membre de către președinția poloneză se îndreaptă acum în aceeași direcție, propunând prelungirea termenului de solicitare a compensației primare la 4 ore, cu o a doua etapă de la 6 ore, în funcție de distanța călătoriei.
În prezent, pot fi solicitate despăgubiri cuprinse între 250 și 600 de euro pentru întârzieri de cel puțin 3 ore. Directiva europeană se aplică tuturor zborurilor care pleacă de pe un aeroport din UE, indiferent de naționalitatea companiei aeriene, și zborurilor care sosesc pe aeroporturi din UE dacă sunt operate de o companie aeriană din UE. Aceasta nu se aplică zborurilor către Europa operate de companii aeriene din afara UE sau zborurilor din afara UE cu escală în Europa.
Pentru A4E, propunerea este un pas în direcția cea bună. „Credem că pragurile de compensare ar trebui extinse pentru a ne permite să avem o șansă de a recupera programele de zbor atunci când lucrurile merg prost”, explică Kevin Hiney.
Cu toate acestea, rezultatul negocierilor este incert. "În acest moment, există două poziții diferite opuse în rândul statelor membre în cadrul Consiliului. În ansamblu, aveți tabăra statelor membre care vor apăra cele trei ore pentru a putea beneficia de dreptul la compensație și altele care vor cere cinci ore și nouă ore în funcție de distanță. Deci, în acest moment, aceasta este cu adevărat marea sursă de conflict", a declarat Steven Berger.
Doar aproximativ zece țări ar constitui o minoritate de blocaj în cadrul Consiliului UE. Înainte de reuniunea ambasadorilor, Germania și Spania păreau să se opună oricărei modificări a normelor de compensare. Cu toate acestea, întreaga revizuire este cea care trebuie validată sau respinsă. Cu alte cuvinte, opoziția față de modificările aduse regulilor de compensare va face să cadă întreaga reformă.