Părinții și elevii se așteaptă ca în următorii ani, inteligența artificială să joace un rol important la școală, potrivit unui studiu. Cei mai mulți cred că platformele digitale ar trebui utilizate pentru teme și evaluări. Însă, școlile nu sunt dotate cu suficientă tehnologie pentru asta și există riscul dependenței de dispozitive și reducerea interacțiunii umane în învățare.
Românii privesc cu optimism creșterea utilizării tehnologiei digitale în școli. 72% cred că aceasta ar fi benefică, 64% consideră pozitivă folosirea zilnică a dispozitivelor digitale de către elevi, iar 70% susțin obligativitatea platformelor digitale pentru teme și evaluări. De asemenea, inteligența artificială ar putea fi o alternativă mai ieftină la educație, consideră 43% dintre respondenții studiului „Digitalizarea sistemului de educație în România”.
Robert Berza, director executiv the Edge Institute: „A avea un profesor virtual care face cu tine acasă teme sau te ajută să-ți îmbunătățești cunoștințele la o anumită materie e văzut nu doar ca o aplicație așteptată și simplă de folosit și probabil și un beneficiu financiar. Conținutul educațional în viitor să fie personalizat pentru fiecare elev în parte.”
Inteligența artificială, folosită pentru corectarea testelor
Gabriela Bartic, director BRIO: „Utilizarea inteligenței artificiale în educație este inevitabilă. E foarte clar că un profesor la 30 de copii nu poate să personalizeze foarte bine actul educațional și atunci, bazat pe teste, un asistent AI poate să facă lucrul acesta.
Există teste serioase unde eseul este corectat de AI, al testele TOEFL spre exemplu.”
Cum utilizează profesorii tehnologia AI
Daniela Vișoianu, lector la Universitatea din București: „Sunt deja profesori care folosesc AI în sensul în care le spun copiilor că aceasta este tema, întreabă prima dată inteligența artificială și vezi cum contra-argumentezi și găsești alte tipuri de argumente, în afară de ceea ce primești de la AI. Riscul cel mai mare este să ia ca pe un adevăr absolut ceea ce spune inteligența artificială.”
Educația media, necesară pentru depistarea informațiilor false
Aici intervine și educația media, pentru a învăța din timp cum să distingă informația falsă creată și diseminată cu ajutorul AI. Momentan, există doar materia opțională „Educație digitală și abilități media” care se predă la liceu.
Cristina Lupu, director executiv Centrul pentru Jurnalism Independent: „Este un opțional la liceu în care înveți ce este media, care sunt sursele de informare, cum modul în care creierul nostru este programat să funcționeze ne influențează relația noastră cu informația. Ce credem, ce nu credem. Îi învață pe copii tehnici minimale de verificare a informației. Noi acum construim și un optional pentru gimnaziu care urmează să fie disponibil de anul viitor.”
Studiul Ipsos a fost comandat de către think tank-ul Edge Institute și realizat în august 2025, pe un eșantion de 1.500 de respondenți cu vârste între 18 și 60 de ani.