Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Povestea epavelor din Al Doilea Război Mondial, care ies de sub apele Dunării din cauza secetei

În Serbia, în zona satului Prahovo, la granița cu România, epavele navelor germane scufundate în Al Doilea Război Mondial ies de sub apele Dunării. Autoritățile spun că vor începe îndepărtarea lor din toamnă, așa că imaginile rare pot fi văzute doar vara aceasta, când seceta a redus nivelul fluviului.

Este doar una dintre cele aproximativ 200 de nave germane care au fost scufundate în această parte a Dunării în septembrie 1944. Acum 40 de ani s-a mai încercat scoaterea lor. S-au înregistrat explozii din cauza muniției de la bord și mai mulți oameni au murit.

”Acesta este una dintre cele mai vizibile, plutește la suprafață și mai jos sunt încă 2 sau 3 nave și cam atât. Restul sunt în mare parte sub apă”, a precizat Igor Skodric, un pescar din Prahovo.

”Pentru mine, ca om care trăiește în Prahovo, Al Doilea Război Mondial încă nu s-a terminat”, a spus Velimir Miki Trailovic, un istoric din Prahovo.

Elful dunărean

Scufundarea navelor germane în Al doilea Război Mondial a fost o tactică a unui amiral german. El a ordonat, pe răspunderea lui, scufundarea întregii flote a Mării Negre, astfel încât să nu cadă în mâinile Armatei Roșii. Această operațiune a fost numită "elful dunărean".

”Navele au fost scufundate nu numai pentru a nu cădea în mâinile Armatei Roșii, care înainta foarte repede, ci și pentru a bloca Dunărea, pentru a bloca căile navigabile, astfel încât a fost făcut planul de a scufunda navele pentru a îngreuna navigarea în acel sector al Dunării cât mai mult posibil”, arată arheologul subacvatic Gordana Karovic.

Epavele îngreunează navigația

Din cauza multelor epave, navigația în această parte a Dunării este dificilă chiar și astăzi, iar trecerea navelor durează adesea două sau trei ore.

”Este foarte nesigur, foarte riscant și foarte periculos. Există, de asemenea, mai multe tone de explozibil acolo. O navă care navighează în apă scăzută, atunci când trage 9 barje de 15 sau 16 tone, produce vibrații de la elice, nu știm ce se poate întâmpla”, a declarat Sasha Markovic, căpitanul navigației interioare.

”Navele germane scufundate îngreunează de 78 de ani navigația pe această parte a Dunării. Au existat mai multe încercări de a le aduce la suprafață și îndepărtarea lor ar trebui să înceapă în această toamnă. Va fi un angajament solicitant, pentru care guvernul Serbiei va aloca 29 de milioane de euro”, potrivit jurnalistei Euronews Serbia, Natasha Jovanovic.

De-a lungul timpului, au fost mai multe tentative de a îndepărta epavele. Riscurile de explozie a muniției erau însă mari. În prezent, tehnologiile moderne asigură un anumit nivel de siguranță. Navele vor trebui mai întâi să fie deminate și abia apoi scoase. Tot ce va fi adus la mal va intra în patrimoniul cultural al Republicii Serbia.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE