Serialul „Plaha” a fost lansat în Republica Moldova, chiar înainte de alegerile parlamentare de duminică, cruciale pentru viitorul țării. Regizat de Igor Cobileanski, thrillerul este inspirat din fapte reale care au avut loc în Republica Moldova după desprinderea de Uniunea Sovietică și pune accentul pe corupție și pe personaje controversate care au influențat evoluția țării. Vladimir Plahotniuc este unul dintre acestea.
În emisiunea „România lui Vitalie” de la Euronews România, actorul Iulian Postelnicu, cel care interpretează rolul inspirat de oligarhul moldovean, a mărturisit că s-a speriat în momentul în care a aflat cine este, cu adevărat, Vladimir Plahotniuc. „Citind am început să mă îngrijorez pentru că nu știam absolut nimic. E înfiorător ce a putut să facă și felul în care pur și simplu a ocupat Moldova. S-a infiltrat în toate instituțiile”, a spus Postelnicu.
La rândul său, regizorul Igor Cobileanski a afirmat că au existat oameni care au refuzat categoric să joace în serialul „Plaha”, de frică. „Mi se pare e cumva un alt subiect de film - frica de ceva ce nu mai e cumva, pentru că realul pericol a dispărut, dar ecoul a rămas”, a explicat el.
Invitat în studioul Euronews România, actor Iulian Postelnicu a vorbit despre eforturile pe care le-a făcut pentru a intrat în rolul lui „Plaha”.
„Am încercat să înțeleg cât am putut, cât mi-a permis timpul și energia, o persoană, resorturile din spatele ei, din capul acestei persoane”, a precizat actorul, la Euronews România.
De la bun început, Igor Cobileanski a punctat că serialul Plaha este o „ficțiune inspirată din cazuistică și realitate”.
„Cam totul e ficțiune, pentru că nu e documentar, dar bineînțeles, o ficțiune inspirată din cazuistică și realitate sau din povești, articole sau cazuri întâmplate cu adevărat. Multe lucruri le-am adaptat pentru că trebuiau cumva să se încadreze într-o structură dramaturgică. Nu e atât de simplu să ai un caz, două sau trei interesante și să le formatezi pentru o structură de serial. Deci, au fost dramatizate, evident.
(...) Nu trebuie neapărat să te uiți la acest serial și obligatoriu să găsești corespondență în viața reală. Pe alocuri, am avut nevoie de a face niște trimiteri concrete, pentru că în această faună a politicului au existat pe bune niște oameni pe care nu aveam cum să-i ocolesc. Dacă spuneam președintele Republicii Moldova din anul 2001, ar fi absurd să nu-l numesc cumva asociativ, dacă vrei, dar alte personaje din film cumulează de foarte multe ori mai multe acțiuni sau persoane care au fost mai mult sau mai puțin, s-au peridat, în jurul protagonistului nostru. Nu este obligatoriu să avem corespondență directă fiecare personaj cu un caracter sau un prototip real din viață”, a afirmat regizorul.
Iulian Postelnicu, despre rolul din Plaha: Când mi s-a părut că îl înțeleg, m-a și îngrijorat puțin
„Am încercat să înțeleg omul, cât am putut. Ce e în spatele acțiunilor lui, ce îl doare, ce îl sperie cum vede lumea, ce e dispus să facă și, superficial, fără nicio pregătire psihologică, e destul de tentant să spui că se înclină spre o patologie, spre o psihopatie, pentru că nu are remușcări. Îi vine foarte ușor să manevrele oamenii ca pe obiecte, să apese pe niște butoane foarte dureroase în cazul lor.
Când mi s-a părut că îl înțeleg, m-a și îngrijorat puțin. Mi s-a părut că prea îl înțeleg.
E un fel de a vedea lucrurile extrem de cinic, extrem de crud și în același timp extrem de eficient. Omul, în mod clar, este foarte inteligent social, altfel nu s-ar fi descurcat cum s-ar fi descurcat”, a spus Iulian Postelnicu.
Iulian Postelnicu, despre oligarhul Plahotniuc: E înfiorător ce a putut să facă și felul în care pur și simplu a ocupat Moldova
„Când am primit primele trei episoade de la Igor, am crezut că e ficțiune. Nu știam nimic despre Plahotniuc. Am citit trei episoade de ficțiune, am zis wow... (...) Mi-a spus că în spate este un personaj, o persoană reală. Am căutat despre domnul Plahotniuc informații și citind am început să mă îngrijorez pentru că nu știam absolut nimic.
E înfiorător ce a putut să facă și felul în care pur și simplu a ocupat Moldova. S-a infiltrat în toate instituțiile”, a mai spus actorul.
„Am căzut în fața Ambasadei ruse când alergam și mi-a fost o rușine de am murit”
„În Moldova nu am avut niciun fel de probleme, în afară de faptul că am căzut în fața Ambasadei ruse când alergam și mi-a fost o rușine de am murit. Am căzut ca un prost, m-am împiedicat de nimic. Și am căzut... Făceam sport”, a mai povestit actorul.
Regizorul serialului Plaha, refuzat după ce a dezvăluit subiectul abordat
„În momentul în care inițiam proiectul, (...) suficientă lume a refuzat să vină la film, să muncească, aflând subiectul. (...) Se pare că da (au refuzat de teamă de ceea ce reprezintă Vladimir Plahotniuc în Republica Moldova, n.rd). Frica e o chestie mai complexă, nu e atât de simplu de a o știrbi. Se pare că da, cumva mai există această teamă că în situația în care participi la un proiect care, din perspectiva lor, ar fi subversiv și ar încerca să-l dinaminteze un rău, un malefic care altă dată cuprindea această țară, uite că se poate întâmpla ceva. Există niște explicații acolo.
Mi se pare e cumva un alt subiect de film - frica de ceva ce nu mai e cumva, pentru că realul pericol a dispărut, dar ecoul a rămas”, a mai spus Cobileanski
Igor Cobileanski: Am inițiat proiectul ăsta ca un soi de revoltă interioară
„Am inițiat proiectul ăsta ca un soi de revoltă interioară a mea. Revoltă, în sensul că aș fi vrut să spun și eu că am trăit și sunt împotrivă, să nu se mai repete. E adolescența mea anii '90. Revenirea în acele timpuri într-o formulă cinematografică pentru mine e un soi de miere”, a mai spus regizorul.
Serialul Plaha, lansat înaintea alegerilor parlamentare din Republica Moldova
„Dacă aș răspunde că Vlad Plahotniuc și aducerea lui în țară face parte din campania de promovare a filmului, nu ai să mă crezi. Serialul trebuia să iasă în primăvară. Din păcate, însă, am fost greoi în multe privințe. Nu era atât de simplu. Nu l-am terminat în primăvară și atunci era evident cumva cea mai bună perioadă va fi difuzarea lui în toamnă. În toamnă se întâmplă a fi alegerile și atunci cumva sincronizarea lui cu campania electorală și alegerile a fost întâmplătoare (...) să alimenteze acest val de curiozitate pentru tot ce înseamnă politic. Altfel, nu ar fi avut atâtea valuri”, a concluzionat regizorul.