Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Noi reguli ale UE pentru platformele online. Procesul electoral, printre riscurile care trebuie supravegheate constant

Un nou regulament european a intrat în vigoare începând de astăzi. Actul privind serviciile digitale aduce un set întreg de reguli pentru toți operatorii platformelor și site-urilor cu mai mult de 50 de angajați și cu o cifră de afaceri anuală de peste 10 milioane de euro. Sunt aceleași reguli pe care companiile din spatele unor servicii uriașe precum Facebook, Instagram, TikTok sau Google sunt obligate încă din vara anului trecut să le respecte. Iar Comisia Europeană pregătește reguli noi și pentru reducerea riscurilor care apar, pe Internet, în preajma alegerilor.

Noi reguli ale UE pentru platformele online

Este vorba despre un set nou de reguli care se aplică începând de astăzi, 17 februarie 2024, pentru platformele mari și mijlocii, mai exact cele care au peste 50 de angajați și o cifră de afaceri anuală de peste 10 milioane de euro.

Obligațiile impuse de noul act legislativ. Ce au de făcut marile platforme:

  • Să fie transparente cu privire la reclamele afișate și la moderarea conținutului
  • Să aibă termeni și condiții ușor de citit și de înțeles
  • Să raporteze infracțiunile detectate
  • Să stabilească modalități de contact pentru utilizatori și autorități

Sursa: europa.eu

Aceste platforme, site-uri web sau aplicații vor fi obligate să asigure transparența în ceea ce privește reclamele afișate. Platformele trebuie să le poată explica utilizatorilor exact de ce a fost afișată o anumită reclamă, dar și cine plătește pentru ea. Totodată, platformele digitale trebuie să fie transparente în ceea ce privește moderarea conținutului. Așadar, în momentul în care o postare este ștearsă de pe rețelele de socializare, spre exemplu, să explice ce reguli a încălcat postarea respectivă.

Trebuie și să raporteze către autorități infracțiunile raportate pe platformă. Vânzarea de produse ilegale sau distribuirea unor imagini care ilustrează abuzuri comise asupra unor persoane trebuie transmise către autorități. Și sunt doar câteva exemple.

Trebuie și să stabilească modalități de contact pentru utilizatori și autorități. În momentul în care un utilizator detectează conținut de acest tip, sau în momentul în care autoritățile îl observă, atunci trebuie să poată lua legătura cât mai repede cu aceste platforme.

Obligațiile impuse de noul act legislativ. Riscurile pe care platformele trebuie să le analizeze constant:

  • Conținutul ilegal
  • Respectarea drepturilor fundamentale
  • Violența de gen, sănătatea publică, protecția minorilor
  • Securitatea publică și procesul electoral

Sursa: europa.eu

Platformele sunt obligate și să analizeze informațiile care apar pe site-urile sau pe aplicațiile pe care le administrează. Conținutul ilegal, respectarea drepturilor fundamentale, violența de gen, sănătatea publică, protecția minorilor și securitatea publică sau desfășurarea alegerilor sunt câteva dintre subiectele pe care administratorii sunt obligați să le analizeze periodic.

Platformele foarte mari, precum Facebook, Instagram, TikTok, dar și serviciile precum Google, Bing sau Amazon vor fi monitorizate direct de către organismele Comisiei Europene.

Platformele care nu au fost direct luate în vizor sau depășesc pragul de 10 milioane de euro cifră de afaceri și 50 de angajați vor fi supravegheate din oficiu, de către organismele competente din fiecare stat membru. În cazul României, organismul desemnat este ANCOM.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE