Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ministrul Transporturilor, despre autostrăzi: „Începând cu 2023 minimul de kilometri care să fie dați în folosință sunt 100 pe an”

România ar putea avea 100 de kilometri de autostradă până la sfârșitul anului, iar pe calea ferată ar putea apărea primele trenuri electrice noi după foarte mulți ani. Doar că aceste planuri ale ministerului Transporturilor vin în condițiile unor acuzații de corupție la nivel înalt.

„Nu am acceptul să dau amănunte din acest dosar aflat în acest moment în faza de cercetare. Cert este, și subliniez acest lucru, că îmi doresc cât mai repede ca lucrurile să fie cât se poate de clare, să fie respectată legea de către toata lumea, astfel încât proiectele să meargă înainte. Nu sunt judecător și nici nu pot să spun dacă sunt sau nu sunt lucruri. Instanța decide. Astea sunt lucrurile normale într-un stat normal de drept. Dacă aveam cunoștințe de acte de corupție făceam plângere la organele abilitate ale statului, să nu aveți niciun fel de dubiu. Când aflu despre primul astfel de caz sesizez organele abilitate al statului, iar în acest an au fost câteva cazuri, am trimis toate actele către organele abilitate, nu sunt nici judecător, nici procuror. Sunt probabil dosare în lucru și nu vreau să intru în detalii, nu cred că e normal. Sunt lucruri pe care cei care sunt abilitați le hotărâsc într-un fel sau altul”, a explicat Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, le-a spus în urmă cu câteva zile procurorilor anticorupţie că va da curs cu celeritate tuturor solicitărilor venite din partea organelor statului, pentru clarificarea situaţiei în dosarul în care directorul general interimar al CFR SA, Ion Simu-Alexandru, este cercetat pentru instigare la abuz în serviciu şi instigare la uzurparea funcţiei.

Ministrul Transporturilor și Infrastructurii a fost citat pe 17 ianuarie 2023, la sediul Direcției Naționale Anticorupție, în calitate de martor și a dat o declarație în fața procurorilor, potrivit unui comunicat al Ministerului.

Directorul general interimar al Companiei Naţionale de Căi Ferate (CNCF) CFR SA, Simu-Alexandru Ion, a fost pus sub acuzare de procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) – Timişoara, pentru instigare la abuz în serviciu şi instigare la uzurparea funcţiei.

Totodată, procurorii DNA au început urmărirea penală şi faţă de directorul general adjunct tehnic în cadrul CNCF CFR SA, Ceşa Petru, pentru abuz în serviciu, în formă continuată, şi uzurparea funcţiei

Sorin Grindeanu: „Autostrada Comarnic-Brașov și multe altele sunt extrem de necesare”

În ceea ce privește autostrăzile, ministrul a explicat că „și Autostrada Comarnic-Brașov și multe altele sunt extrem de necesare”.

„Nu doar Comarnic-Brașov, multe alte trasee în România sunt absolut necesare. În acest moment la CNAIR sunt contractați 585 de km de autostradă, iar în faza de licitație sunt alți peste 300. Aceste date sunt fapte reale. Că anul trecut a fost record la Ministerul Transporturilor și s-a reușit a fi semnate contracte de peste 10 mliliarde de euro e un lucru adevărat, s-a pregătit terenul pentru ca în anii următori, începând cu 2023, minimul de kilometri care să fie dați în folosință sunt de 100 de kilometri pe an”, a mai spus ministrul.

Ecoductele pentru urși de pe Autostrada Lugoj-Deva

Sorin Grindeanu a fost întrebat, din nou, de ecoductele pentru urși de pe Autostrada Lugoj-Deva, după ce , în luna august a anului trecut, a susținut că nu sunt necesare ecoductele, după cum a cerut Comisia Europeană atunci când a acceptat finanțarea europeană.

„E vorba de tot felul de licitații, care nu au avut finalizare. Ne aflăm în situația în care 14 kilometri, care lipsesc, la limita județului Timiș cu Hunedoara. E un proiect care prevede ecoducte, pasaje pentru urși, în Timiș neexistând urși. Eu sunt din Timiș. Să mă contrazică ecologiștii cu date. Ecoducte pentru urși, așa e scris. Ăsta e proiectul, pe care trebuie să îl punem în aplicare. Așa a fost aprobat proiectul. În 11 septembrie se încheie licitația. Sunt șase ofertanți și va fi desemnat câștigătorul pentru construcția acelui traseu, cum prevede proiectul. Eu nu contest tipul ăsta. Văd rostul lor, acolo unde e nevoie. Dacă facem ecoducte pentru urși trebuie să existe urși. În Banat și Timiș nu există urși. Asta este situația, le construim”, a spus Sorin Grindeanu, în august, la Euronews România.

Pe de altă parte, Cristian Papp, ecologist WWF, a declarat că „sunt cu siguranță urșii și asta se poate demonstra categoric cu date”.

El a revenit ulterior și a spus că „ceea ce dorea să sublinieze este că aceste proiecte au o procedură, care este de foarte lungă durată”.

„Ceea ce voiam să subliniez este că de multe ori toate aceste proiecte sau multe din aceste proiecte au o procedură, nu spun că e prea stufoasă, dar este de foarte lungă durată, cea legată de avizele de mediu. Să stai un an de zile să vezi comportamentul gândacului de Colorado în toate cele patru anotmpuri e parcă un pic prea mult. Nu sunt anti aceste proceduri, dar România trebuie să aibă niște priorități pe un termen scurt, una din ele construcția acestor autostrazi, linii de cale ferată moderne. Pe acel traseu e dificil să găsești urși, probabil că s-or mai fi găsit, nu mă apuc să-l contrazic pe domnul specialist (Cristian Papp, ecologist WWF n.r.). Cred că sunt vreo 6-7 ani de când acel tronson lipsă a fost blocat în diverse etape. Am reușit anul trecut să-l deblocăm, avem câștigătorul licitației, poate prin mai-iunie va începe construcția”, a mai spus Sorin Grindeanu, joi, la Euronews România.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE