Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Sunt sau nu urși în Banat? Sorin Grindeanu: „Dacă s-au găsit, eu îmi dau demisia”. Ecologist: „Se poate demonstra cu date că există”

Publicat de: Bianca Chirilă

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a vorbit la Euronews Romania despre traseul lotului de autostradă între Lugoj și Deva.

Ministrul Sorin Grindeanu susține că nu sunt necesare ecoductele, după cum a cerut Comisia Europeană atunci când a acceptat finanțarea europeană.

„E vorba de tot felul de licitații, care nu au avut finalizare. Ne aflăm în situația în care 14 kilometri, care lipsesc, la limita județului Timiș cu Hunedoara. E un proiect care prevede ecoducte, pasaje pentru urși, în Timiș neexistând urși. Eu sunt din Timiș. Să mă contrazică ecologiștii cu date. Ecoducte pentru urși, așa e scris. Ăsta e proiectul, pe care trebuie să îl punem în aplicare. Așa a fost aprobat proiectul. În 11 septembrie se încheie licitația. Sunt șase ofertanți și va fi desemnat câștigătorul pentru construcția acelui traseu, cum prevede proiectul. Eu nu contest tipul ăsta. Văd rostul lor, acolo unde e nevoie. Dacă facem ecoducte pentru urși trebuie să existe urși. În Banat și Timiș nu există urși. Asta este situația, le construim”, a spus Sorin Grindeanu la Euronews Romania.

Ecologiștii susțin că există urși și sunt puse la dispoziție și date care demonstrează acest lucru

Pe de altă parte, Cristian Papp, ecologist WWF, a declarat că „sunt cu siguranță urșii și asta se poate demonstra categoric cu date”.

„Dacă este să ne uităm la ce s-a evaluat, ca și faună sălbatică, inclusiv în județele Arad, Hunedoara și așa mai departe, găsim cu siguranță atât urși, cât și lupi, respectiv râși. Noi am avut proiecte în zona respectivă, am lucrat cu oameni din Ministerul Transporturilor și știu de aceste probleme. Am avut din 2010 încoace discuții pe tema menținerii colectivității ecologice între Apuseni și respectiv Meridionali și am identificat prezența ursului, inclusiv în zona celor trei ecoducte, care sunt deja construite de-a lungul Autostrăzii Lugoj-Deva și ele sunt deosebit de importante, astfel încât să fie menținut fluxul genetic între ce avem în Apuseni și respectiv în Retezat, Meridionali, în general. Fără existența acestora am putea să vedem cu siguranță accidente, care să aibă loc pe acest tronson de autostradă”, a mai explicat Cristian Papp, ecologist WWF, la Euronews Romania.

Cristian Papp a mai adăugat că „aceste conducte nu fac altceva decât să faciliteze traversarea autostrăzii de către aceste mamifere de talie mare, care, altfel, s-ar lovi de niște blocaje fizice și anume gardul construit de-a lungul autostrăzii, care are menirea de a ține la distanță animalele. Fără aceste structuri, care sunt o normalitate în orice țară civilizată, am putea să asistăm la accidente. Sunt importante atât pentru siguranța traficului, cât și pentru animale. Am avut camere în zonă și într-adevăr sunt folosite de animale”.

De asemenea, ecologistul a mai explicat că sunt date făcute publice, existând chiar o hartă cu toată rețeaua de coridoare ecologice la nivel național pentru carnivorele mari.

„Nu o să vedem mereu carnivore mari. Folosesc aceste zone ca și puncte de trecere. Nu vreau să comentez declarațiile domnului ministru. Dacă ni se vor cere aceste date le vom pune la dispoziție. Există o bază de date, pusă la dispoziția Ministerului Transporturilor”, a conchis Papp.

Sunt șase ofertanți

Şase oferte au fost depuse pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor pentru Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj -Deva (secţiunile E şi D), în lungime de 9,13 km.

Pentru acest proiect, cu o valoare maximă estimată de 2,593 miliarde lei (fără TVA), au depus oferte proiectanţi şi constructori din România, Grecia şi Turcia, a precizat Grindeanu.

Contractul- finanţat prin PNRR- prevede termene de maximum 11 luni pentru proiectare şi de 34 de luni pentru execuţie.

Conform unui comunicat al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, ofertele au fost depuse de: Asocierea SC Spedition UMB SRL - SC Tehnostrade SRL - SC SA & PE Construct SRL - Euro-Asfalt d.o.o; Aktor Societatea Tehnică Anonimă (Aktor SA); Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret AS; Asocierea Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret AS - Yapi Merkezi Inşaat ve Sanayi AŞ; Mapa Insaat ve Ticaret Anonim Sirketi; Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret AS.

Valoarea estimată a contractului

Valoarea estimată a contractului este între 2,283 milioane lei şi 2,593 milioane Lei fără TVA.

Conform condiţiilor din Acordului de mediu a fost prevăzută realizarea a două tuneluri în cadrul Secţiunii E2 în contexul evitării problemelor de stabilitate şi a impactului negativ cu implicaţii majore asupra mediului. Lungimea celor două tuneluri va fi de aproximativ 2,13 km. Tunelurile vor fi formate din două galerii unidirecţionale prevăzute pe fiecare cale de circulaţie cu platforma de 11,25 m.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE