Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Fost șef al Poliției Rutiere, despre șoferul drogat din 2 Mai: Trebuia să i se facă DrugTest, apoi recoltare de probe biologice și abia apoi să se ia măsuri

Lucian Diniță a vorbit la Euronews România despre cazul șoferului drogat în vârstă de 19 ani care a ucis două persoane, pe litoral, iar pe altele le-a rănit. Fostul șef al Poliției Rutiere a explicat, printre altele, ce se întâmplă, procedural, în momentul în care unui șofer îi sunt depistate substanțe interzise în mașină, de pildă.

Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere: „Există varianta în care, dacă ai suspiciuni cu privire la acest aspect, să-l iei și să-l conduci la cea mai apropiată unitate sanitară, unde i se recoltează probe biologice. Bun. Dar aici există o fază inițială. Trebuie să-i faci testarea”.

„Aceste kituri nu-ți indică decât că există prezența (n.r. drogurilor), după aceea trebuie să-l duci la o unitate medicală unde să i preleveze probe biologice și, în baza probelor biologice, să iei măsurile de rigoare. Ori, dacă nu ai aceste teste, ai găsit în mașină astfel de substanțe, mergi și iei legătura cu cei care sunt de la Crimă Organizată, cei care se ocupă de acest aspect sau DIICOT. Fiecare după cum apreciază. Și de acolo să înceapă să se ia măsurile. Nu ai cum să iei niciun fel de măsură atunci, în stradă, să îi suspenzi dreptul, să începi să faci dosar și așa mai departe. Dosarele se inițiază numai la momentul la care ai o probă, iar proba regină este cea de sânge, care stabilește ce substanțe au fost ingerate sau dacă există așa ceva”.

Lucian Diniță: Șoferul trebuia să fie testat cu acel kit DrugTest

Faptul că acestui șofer i-au fost depistate substanțe interzise în mașină nu era un indiciu clar?

Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere: „Nu. Dacă exista acel kit DrugTest, să-i facă acel test, ulterior, recoltare de probe biologice și de-abia după aceea începea procedura normală. Altfel, riscau cei care au făcut această constatare să fie trimis în judecată pentru abuz în serviciu”.

Există posibilitatea să nu fi fost kituri suficiente pentru testarea tuturor șoferilor suspecți?

Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere: „Eu știu că la nivel de inspectorate județene, mai ales cele care au anumite predispoziții spre așa ceva, mai ales Constanța, care, știm foarte bine, festivaluri de muzică și așa mai departe, acolo trebuie să existe aceste kituri, să se poată face această testare. Eu, cel puțin din punctul meu de vedere, nu pot să cred așa ceva (n.r. că nu există suficiente kituri)”.

Știm, estimativ, câte astfel de teste antidrog ar trebui să existe la nivel județean, măcar?

Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere: „Eu pot să vă spun așa: în 2013 am distribuit 6.000 de bucăți. 6.000, la nivel național și împărțit la 42, cu o pondere mai mare la București. (...)”.

„În momentul când au depistat polițiștii așa ceva, trebuia să-i anunțe pe cei de la Antidrog și de la crimă organizată. Dacă cei de la Antidrog și Crimă Organizată nu au reacționat, polițiștul din stradă nu avea ce să facă. Aici, trebuia să-i facă teste, să-l ducă la laboratorul de medicină legală, să preleveze probe de sânge după care urma să aștepte rezultatul lor. Și, atunci, ce măsură să ia polițistul pe loc, atunci? Niciuna, pentru că riscă să fie trimis în judecată pentru un comportament abuziv. (...) Nu aveau cum să îl rețină... în baza la ce? (...) Să-l țină cât, 24 de ore, sau dacă îi spuneau, știi, venim poimâine, îl țineau acolo două zile în baza la ce? La o constatare de care? (...) Păi, dacă nu aveau kitul de DrugTest, dacă nu-l aveau, până i-l aduceau, ce făceau, stăteau cu el acolo? Puteau să acuze că a fost reținut ilegal”.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE