Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Liceele ar putea organiza examene de selecție. Ce părere au profesorii

Șapte din zece profesori participanți la un sondaj World Vision România cred că examenele de admitere la colegiile naționale vor duce la inechitate și la discriminare.

Sondajul a fost realizat pe tema proiectului Legii Învățământului Preuniversitar, la care au participat aproape 3.400 de respondenți, în perioada 25-31 iulie.

Cum văd profesorii șansele elevilor din mediile vulnerabile

Potrivit sondajului, doar 29% dintre profesorii respondenți sunt de părere că elevii din mediile vulnerabile își păstrează aceleași șanse de admitere, dacă vor exista examene distincte de admitere la colegiile naționale.

Totodată, dintre profesorii respondenți consideră că despre copiii din mediile dezavantajate că nu vor mai avea aceleași șanse ca în prezent, iar 5% au preferat să nu-și exprime un punct de vedere.

Din datele analizate de World Vision România a mai reieșit și că 70% dintre profesori consideră ar trebui să existe clase/grupe de excelență și în alte unităţi de învățământ liceal, pe lângă colegiile naționale.

Ce va aduce această organizare prorpie a unui examen de admitere

Andreia Bodea, director al Colegiului Ion Luca Caragiale din București: „Rămâne de văzut dacă acest examen va fi organizat distinct de fiecare colegiu. Încă nu suntem lămuriți, încă nu știm, dacă este vorba de o organizare internă, însemnând de la elaborarea subiectelor, până la organizarea examenului, până la evaluare, dacă resposabilitatea va fi exclusiv a liceelor sau și a colegiilor sau așa cum există foarte multe voci, el va fi organizat, dacă va fi organizat fie prin încrucișarea subiectelor, fie prin subiecte unice. Dacă se va rămâne la varianta la care colegiile vor elabora subiectele și profesorii colegiilor vor evalua, aici începem să avem o problemă. Din punctul meu de vedere s-a înțeles greșit că această dorință de a-și organiza examenul este pentru că doresc să-și selecteze cei mai buni elevi, în așa fel încât să depună un efort mai mic. O dată ce iei un elev de la media 9.50 îți este foarte ușor să-l duci la 9.80.”

Directorul Colegiului Ioan Luca Caragiale a precizat și că nu știe dacă se poate garanta corectitudinea organizării unui asemenea examen.

„Atâta vreme cât societatea românească nu va putea garanta acest lucru, mă tem că efectul nu va fi cel pe care și-l dorește toată lumea. Adică o selecție corectă și oferirea unor șanse egale tuturor copiilor care pot duce, unii dintre ei două examene într-o vară la o vârstă foarte fragedă”, a precizat Andreia Bodea.

Concluziile sondajului

Andreea Bujor, director de comunicare al World Vision România: „Ne-au răspuns 3.500 de profesori din toată țara, nu doar din mediul rural. Șapte din 10 profesori, din toate mediile, ne-au spus că aceste examene organizate de colegii ar reprezenta o discriminare față de copii, pentru că nu vor mai avea acces la aceste colegii. Și noi considerăm acest lucru și ne punem întrebări referitoare la felul în care este definită excelența, în această lege și în general. Pentru că o altă dată importantă din studiu a fost că 70% dintre profesori ne-au spus că își doresc să aibă excelență și în alte școli și în alte licee. Considerăm că ar trebui ca sistemul de evaluare să fie același pentru toți elevii. Considerăm că ar trebui să fie o evaluare corectă, departajarea după rezultaele de la evaluare, să fie o evaluare care să reflecte realitatea.”

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE