Finanțarea europeană pentru două segmente ale Autostrăzii Transilvania a fost pierdută: statul român trebuie să suporte costurile

O parte importantă din traseul Autostrăzii A3 va trebui să fie finanțată direct de la bugetul de stat, după ce nu va mai beneficia de sprijinul financiar oferit prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), potrivit Hotnews.

Măsura vine în contextul în care 250 din cei 430 de kilometri promiși prin fondurile europene pentru rețele rutiere au fost eliminați din planul de investiții, inclusiv o porțiune esențială între Nădășelu și Poarta Sălajului.

O organizație civică activă în domeniul urmăririi marilor proiecte de infrastructură atrage atenția că lucrările riscă să se finalizeze fără ca aceste tronsoane să poată fi folosite efectiv, în lipsa conexiunilor funcționale.

De exemplu, firma de construcții responsabilă de lucrările între Zimbor și Poarta Sălajului este activă în prezent doar pe o bucată de aproximativ 12 kilometri, care ar putea fi gata în cursul anului viitor. Totuși, fără realizarea unui nod rutier important la Românași, acest segment ar putea rămâne neutilizabil, nefiind posibilă deschiderea circulației.

În ceea ce privește altă porțiune, între Zimbor și Topa Mică, progresul este mult mai lent, iar lipsa unei legături temporare la capătul nordic compromite posibilitatea deschiderii acestuia în termenul estimat, chiar dacă din punct de vedere tehnic ar fi încă realizabil.

Cei de la UMB momentan sunt foarte bine mobilizați doar pe sectorul de 12 km dintre Zimbor și Poarta Sălajului și pare-se că vor să scape de el spre sfârșit de 2025 ca să-și mute forțele pe A7. Așteptăm să-i vedem și la nodul Românași, deocamdată neatins, fără de care tronsonul e muzeu, adică nu poate fi deschis traficului.

Din păcate, mobilizarea anemică a UMB de pe segmentul Zimbor-Topa Mică și nepăsarea oficialilor CNAIR față de conexiunea provizorie necesară la nord de Topa Mică ne garantează că nu vom circula în 2025 și pe acești aproximativ 15 kilometri. Deși tehnic este încă posibil”, potrivit Pro Infrastructura.

Asociația avertizează că, în lipsa unei intervenții rapide și eficiente din partea autorităților și constructorilor, tronsoanele deja finalizate riscă să devină simple construcții fără utilitate practică, în ciuda investițiilor deja făcute.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE