După zeci de ani în care sistemul de învățământ a încurajat învățarea mai degrabă prin memorare, decât prin înțelegere și logică, și după o lege a educației care a fost schimbată mai des decât miniștrii de resort, am putea declara experimentul educației unul eșuat. Aproape jumătate dintre români sunt analfabeți funcțional. Adică ar putea să scrie sau să citească un text, însă nu ar înțelege mare lucru din el.
Ana are mere. Una dintre primele propoziții pe care învățăm să le scriem. Pentru mulți, e o deschidere către o lume a imaginației și a poveștilor. Pentru alții, un obstacol.
Daniela are 43 de ani. Și-a început viața într-un orfelinat. Mai apoi a ajuns la bunica ei, care însă n-a trimis-o vreodată la școală. Și-a dorit altă viață pentru cei doi copii ai ei. Îi duce în fiecare zi la ore, iar fetița cea mare este premiantă la dansuri.
Daniela Dincă, mamă: „Îi spun, „mamă, învață, că înveți pentru tine. Nu vreau să te chinui cum mă chinui eu, să faci ce fac eu, ca femeie de serviciu. Îți poți găsi în altă parte mult mai bine cu școală.” Tocmai pentru eu că nu am avut posibilitatea să mă duc la școală și tocmai asta m-a făcut să-mi dau copiii la școală. Pentru că mă uitam la mine că nu știu să mă descurc în viață referitor la ce ține legat de școală. De citit, de trimis un mesaj, mi-e foarte greu și în situația în care eu lucrez la un hipermarket femeie de serviciu, eu dacă aș fi avut școală, nu m-aș mai fi chinuit.”
A învățat totuși să citească cu ajutorul unei verișoare. Citește însă doar litere de tipar.
Daniela Dincă, mamă: „De exemplu, dacă mă puneți să citesc un contract înainte să-l semnez. Că și la serviciu am semnat contractul și înainte să-l semnez m-am uitat să văd ce semnez. Mi-a luat cam jumătate de oră să-l pot descifra cum trebuie, să-l pot înțelege cum trebuie. Dacă mă pune cineva să scriu sau să semnez, mă înroșesc la față.”
Chiar dacă unele lucruri nu îi sunt la îndemână, Daniela nu se dă bătută. Copiii ei sunt într-un program inițiat de organizația Salvați Copiii, unde sunt ajutați inclusiv să-și facă temele primite la școală. Așa că Daniela, deseori, învață cot la cot cu ei.
Cristina Tănase, asistent social Salvați Copiii: „La doamna Dincă am observat că e deschisă la orice și când nu înțelege, întreabă, îmi trimite fie mesaje vocale, fie mesaje scurte în care zice „pot să vă sun?”. Noi mai transmitem. Încercați să-l ajutați un pic să vedeți cum citește. Asta ca să o ajute și pe dânsa să-și dezvolte un pic cititul, dar în același timp să petreacă și un pic de timp cu copilul.”
În România, ultimul recensământ arăta că peste 143.000 de oameni sunt analfabeți. Adică nu știu să scrie sau să citească. În plus, studii oficiale spun că 42% dintre copii și 40% dintre adulți pot fi considerați analfabeți funcțional. Adică, deși știu să scrie și să citească, nu au și capacitatea de a înțelege.
Analfabetismul funcțional a ajuns la un nivel atât de ridicat încât a fost introdus în strategia de apărare a țării. Doar că încă nu avem și strategii care să combată fenomenul.
Simona Iftimescu, Lect. Univ. Dr. Facultatea de psihologie și științele educației: „Atunci când vorbim de aproape jumătate din populație, vorbim despre cauze sistemice și putem să dăm vina și pe reforme. Putem să dăm vina și pe lipsa poate de coerență a acestor reforme de-a lungul timpului. Putem să ne uităm și la nivel de structură când vine vorba de curriculum, când vine vorba inclusiv de pedagogie.”
Însuși ministrul Educației spune că vorbim despre o problemă de securitate națională la care, cel puțin până acum, nu avem soluții.
Daniel David, ministrul Educației: „Problema abandonului școlar și analfabetismului funcțional, pentru că le văd într-un fel la pachet, reprezintă elemente centrale, pentru că eu cred că dacă nu le rezolvăm aceste lucruri, o să ne prăbușească țara, în sensul că o să ne prăbușească sistemul democratic pe care noi îl avem. Noi știm de aceste probleme de foarte mult timp. Din păcate, n-am reușit să avem programe care să le modifice drastic.”
După zeci de ani de învățat pe de rost și după ce Legea Educației a ajuns să fie modificată de atâtea ori de s-a pierdut șirul, Daniel David speră ca ultima variantă să ajute liceenii să învețe mai coerent și să aibă și rezultate mai bune, inclusiv la testele PISA, unde am înregistrat un scor rușinos de 428 din 600.
Daniel David, ministrul Educației: „Ar trebui să avem aceste programe moderne la nivelul învățământul liceal pe sfârșitul acestui an. Să le adoptăm cel târziu în ianuarie anul viitor să avem manualele, iar noul an școlar 2026-2027 la nivel de liceu să înceapă clasa a 9-a cu un alt curriculum. O altă logică curriculară, alte conținuturi.”
Și poate alte statistici. Și alte povești, în care să nu mai fie nevoie să vorbim despre cum o mamă învață să scrie și să citească cu ajutorul copiilor ei.
Daniela Dincă, mamă: „Cel mai mult mă bucură că învață ei și mă simt cea mai împlinită.”
