Experimentul în care Euronews participă la testarea a opt mașini electrice în Alpi continuă astăzi cu o nouă provocare: 1170 de kilometri parcurși într-o singură zi, în încercarea de a afla dacă automobilele de acest tip și în special cele considerate „de oraș” pot fi folosite și pentru a merge în concedii.
Am plecat la drum cu o mașină care, în teorie, este o mașină, de oraș. Are și o baterie mică, în comparație cu cele mai multe sedan-uri sau SUV-uri: doar 52 kilowati oră.
Radu Hângănuț, jurnalist Euronews: „Una dintre cele mai comune temeri pe care șoferii o au atunci când vine vorba despre mașini electrice ține de faptul că acestea nu sunt pregătite și nu sunt construite pentru a face față unor distanțe mari. De exemplu, atunci când mergi într-un concediu și trebuie să străbați de-a lungul unei singure zile peste 800, peste 900 de kilometri. Tocmai asta o să încercăm să testăm astăzi”.
Drumul ne poartă din Italia spre Ungaria, cu trecere prin Austria și Germania. Deși mașina are o autonomie oficială de aproape 400 de km, când traseul este pe autostradă, consumul este mai mare, deci opririle sunt mai dese. Dar mașina știe unde să oprească și chiar ne indică variante, astfel că primul stop vine la fix: alimentăm și luăm micul dejun.
Cornel Șocariciu, jurnalist Autocritica.ro: „Am făcut 260-270 de km cu un plin. Acum o punem la încărcat. Am mufat cablul”
Și plata se face rapid, cu cardul sau printr-una dintre zecile de aplicații disponibile. În aproximativ 30 de minute, mașina se încarcă de la 10 la 80%. Timp suficient să bem o cafea, să socializăm și să ne pregătim de restul drumului.
Cornel Șocariciu, jurnalist Autocritica.ro: „Mie îmi place ca o dată la două ore să ies măcar pentru 10 minute să îmi întind spatele, brațele, picioarele, după care urc în mașină și merg mai departe. Plus că ai de mers 1.200 de km și pe autostradă e plictisitor”.
Locuri pentru a încărca există din plin, atât în România, cât mai ales spre vest. Cele mai multe dintre stațiile de mare putere sunt pe rutele de tranzit.
Radu Hângănuț, jurnalist Euronews: „Până acum ceva ani era un lucru surprinzător să vezi stații de încărcare cu energie electrică pentru mașini într-o benzinărie. În timp, au apărut tot mai multe. Acum vedem tot mai des stații alimentare, benzinării, în care pompele de alimentare cu benzină și motorină sunt puse lângă cele de alimentare cu energie electrică. Nu mai sunt separate în niciun fel. Toată lumea alimentează mașinile pe care le folosește”.
Am topit kilometri către Ungaria și, respectând limitele de viteză și nevoile de pauze am încheiat ziua cu succes, cu cinci opriri în care am și alimentat.
Radu Hângănuț, jurnalist Euronews: „Ne-am început ziua la ora 7. Este acum ora 12. Am ajuns, am parcat, am pus la încărcat. Au fost toate aceste ore de drum în care am oprit într-adevăr cam 2 ore și jumătate în total. Au fost niște ore în care nu doar am încărcat, ci am luat micul dejun, am luat prânzul și am luat și cina”.
Costul alimentările pentru un astfel de traseu, în cazul mașinii conduse de noi, variază între 65 și 130 de euro, în funcție de aplicația folosită pe traseu. Pentru o mașină alimentată cu benzină, costurile minime ar fi de cel puțin 150 de euro.