Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 106), Vodafone (canalul 410).

Cum sunt afectate vehiculele electrice, în perioada iernii? Sfaturi pentru a păstra autonomia bateriilor în sezonul rece

Publicat de: Euronews

Afectează frigul performanța și autonomia bateriei vehiculului electric? Sunt vehiculele electrice mai greu de manevrat pe zăpadă? Iată ce trebuie să știți despre conducerea vehiculelor electrice, în timpul iernii.

Vehiculele electrice au reprezentat peste 14% din vânzările de mașini noi în Europa anul trecut și este de  așteptat să atingă o cotă de piață de 20% în 2024, transmite euronews.

Dar, pe măsură ce vehiculele electrice continuă să câștige popularitate, mulți potențiali cumpărători sunt îngrijorați de cât de bine funcționează acestea iarna.

Vremea rece afectează vehiculele electrice?

Vremea rece va face ca toate mașinile - pe benzină, diesel și electrice - să funcționeze mai puțin eficient.

O baterie descărcată, un alternator defect sau o problemă cu motorul pot face ca o mașină cu motor cu combustie internă să necesite mai mult timp pentru a porni pe timp de iarnă, în timp ce temperaturile scăzute pot face ravagii asupra autonomiei unei mașini electrice.

Când temperatura scade capacitatea bateriei este redusă.

Capacitatea este în esență cantitatea de energie pe care o poate păstra bateria și cât de repede se poate descărca, astfel încât să rezulte ca reîncărcarea să dureze mai mult.

În frig extrem, stațiile de încărcare pot fi și ele afectate, iar rezultatul poate fi un timp de încărcare considerabil mai lent, astfel încât să vă puteți aștepta să petreceți mai mult timp la punctele de încărcare,  în timpul iernii.

Bateriile de mașini electrice funcționează prin stocarea și eliberarea energiei. Vremea mai rece are ca rezultat o încetinire a acestui proces. Este totuși de menționat faptul că nu toate mașinile electrice sunt afectate în aceeași măsură.

Cât de multă autonomie va pierde un vehicul electric iarna?

Federația Norvegiană de Automobile (NAF) efectuează în mod regulat teste de autonomie iarna și vara, pe vehiculele electrice, pentru a afla cum funcționează acestea.

În cel mai recent test în perioada iernii, 29 de mașini au fost conduse pe drumuri urbane și rurale la temperaturi care au fluctuat între zero și minus 20 de grade Celsius. Mașinile pornesc cu o baterie complet încărcată și sunt conduse până când se epuizează.

Rezultatele arată că pierderea de autonomie într-un vehicul electric poate varia de la 10% la 30% din autonomia oficială a unei mașini.

Cel mai performant vehicul electric a fost Maxus Euniq 6, un SUV care a pierdut doar 10,5% din autonomia Worldwide Armonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP), in timp ce Tesla Model S a parcurs 530 km, cea mai lungă distanță, comparativ cu celelalte vehicule electrice, înainte de a rămâne în afara autonomiei; o distanță care a fost cu 16,4% mai mică decât autonomia WLTP declarată a mașinii de 634 km.

Ce se poate face pentru a reduce impactul asupra bateriei?

Există o mulțime de modalități de a minimiza impactul temperaturilor reci asupra mașinii dumneavoastră.

Dacă parcați mașina într-un garaj sau într-o zonă acoperită, acest lucru va proteja bateria de frigul extrem, ceea ce o va ajuta să își mențină procentajul bateriei cât mai ridicat.

De asemenea, atunci când încărcați mașina peste noapte, puteți programa și preîncălzirea în același timp, cu câteva ore înainte de a vă începe călătoria, astfel încât să luați energie de la sursa principală de electricitate și nu de la bateria vehiculului electric.

Odată ajunși la volan, pornirea încălzirii este cea mai rapidă modalitate de a pierde autonomia, așa că folosiți opțiunea de scaune încălzite și volan încălzit, deoarece acest lucru este mult mai eficient decât încălzirea întregii mașini.

De asemenea, căutați un vehicul electric cu pompă de căldură, deoarece încălzirea și răcirea bateriei dvs. sunt mai eficiente din punct de vedere energetic. Merită să cumpărați o mașină care este echipată cu una sau să cheltuiți suplimentar pentru una, dacă vă este oferită ca opțiune.

În cele din urmă, asigurați-vă că anvelopele sunt umflate corespunzător și verificați regulat presiunea, deoarece orice dezechilibru vă poate afecta eficiența energetică, pentru că bateria trebuie să lucreze mai mult pentru a menține puterea.

Mașinile electrice sunt greu de condus pe gheață și zăpadă?

Mașinile electrice sunt în general cu tracțiune față sau cu tracțiune integrală, așa că ar trebui să se descurce bine pe drumurile înzăpezite.

De asemenea, tind să aibă un centru de greutate scăzut datorită poziționării bateriilor și acest lucru poate ajuta la creșterea tracțiunii și la îmbunătățirea stabilității în condiții de iarnă.

Dar este important să ne amintim că vehiculele electrice sunt mai grele decât mașinile de dimensiuni similare, pe benzină și diesel, așa că, în caz de derapare, poate fi mai greu să ții mașina sub control.

Cel mai important factor pe drum este viteza. Modul eco este util iarna, deoarece nu numai că vă va extinde autonomia bateriei, dar vă poate face și mașina mai sigură pentru a conduce iarna, reducând puterea.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE