Capitala Finlandei a reușit un lucru la care doar visează multe capitale europene: zero decese în accidente de circulație, timp de un an. Reușita autorităților din Helsinki nu e o întâmplare. Este rezultatul unui plan în domeniu, cunoscut sub numele de „viziunea zero”.
Un an fără niciun mort în accidente de circulație în Helsinki
E un vis pentru toată Europa care ar trebui să ia modelul Finlandei și să-l aplice. Un an fără niciun mort în accidente de circulație în Helsinki, capitala țării. Ultimul accident raportat cu deces e în iulie 2024. A trecut un an de zile în care nicio persoană n-a murit în Finlanda din cauza unui accident.
Cum s-a întâmplat însă acest lucru? Autoritățile au conceput acel plan „vision zero” care are patru puncte și, puse în practică într-un timp foarte scurt, fără a discuta foarte mult în consiliul local sau între politicieni, a dus la rezultate.
Au limitat viteza la 30km/h pe majoritatea străzilor
Ce au făcut cei din Finlanda? În primul rând, au limitat viteza la 30km/h pe majoritatea străzilor. Măsura, care e din 2021 aplicabilă, a fost extinsă în vecinătatea tuturor școlilor. Mai mult de jumătate din străzile din Helsinki au acum limite de viteză și se și respectă.
Nu a fost însă singura măsură, pentru că mai trebuie ceva. Design-ul străzilor a fost complet reproiectat. Ce înseamnă acest lucru? Carosabilul e mai îngust ca înainte, deci nu ai unde să faci depășiri în viteză foarte mare, pentru că mai sunt mașini parcate pe laterală și există și trotuare.
Designul străzilor, refăcut
Intersecțiile sunt mai sigure. Trecerile pentru pietoni au fost înălțate, există chiar pasaje supraterane în foarte multe locuri, plus acele bumpere pe care le știm și din România, care însă la noi s-au cam tocit.
Iluminatul public a fost modernizat și îmbunătățit așa încât nimeni să nu poată să spună că „nu am văzut”. Pistele de biciclete sunt separate de restul traficului. Există inclusiv separatoare de mers care împiedică mașinile să-i accidenteze pe cei cu biciclete.
Rețea de transport public excelentă
Au o rețea de transport public care acoperă în mod cuprinzător, la timp și excelent toată Capitala și zona metropolitană care are 1,6 milioane de oameni. În acest fel, oamenii nu mai merg cu mașina personală la serviciu. Rata de satisfacție a celor de Helsinki față de transportul public e de 90%.
Mai multe controale rutiere
O ultimă măsură, pentru că lumea nu înțelege numai de vorbă bună și de măsuri: s-au intensificat controalele rutiere. Există mai multe camere și radare. Amenzile sunt proporționale cu gravitatea greșelilor. De la 30 la 35km/h, poți primi o amendă de la 140 la 200 euro.
Amendă proporțională cu venitul
Când faci o greșeală mai gravă, se calculează amenda în funcție de venitul tău. Se numește sistemul de amenzi zilnice, adică în fiecare zi poți primi o amendă. Asta înseamnă că poți fi taxat proporțional cu acest venit. Astfel încât o persoană bogată poate primi, în loc de 200 euro, o amendă de aproape 20.000 euro. Iar dacă ești patron și ai o firmă căreia îi merge bine, te poți trezi cu o amendă de 119.000 euro.