Compania națională de transport CFR Călători riscă să intre în incapacitate de plată, arată un document transmis ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Într-o scrisoare oficială, compania de transport călători avertizează că este în imposibilitatea de a mai plăti furnizorii, cu implicații grave în asigurarea obligației de serviciu. Cu alte cuvinte, există riscul ca traficul feroviar să fie oprit, iar trenurile să nu mai circule.
Oficial CFR Călători: Nu se vor opri trenurile. Rugăm să ni se dea banii care ni se cuvin prin lege.
În direct la Euronews România, Ada Meseșan, purtătoarea de cuvânt CFR Călători, a dat asigurări că trenurile nu se vor opri în România și a acuzat Autoritatea de Reformă Feroviară că nu a transferat toți cei peste 2,1 miliarde de lei pe care Guvernul i-a alocat. De cealaltă parte, Mihai Barbu, președintele ARF, a explicat că au fost acordați 90% din sume destinate CFR până în prezent și a chemat conducerea companiei luni la discuții.
CFR acuză ARF că nu a primit toți banii pentru subvenție
În jurnalul „Global week-end” de la Euronews România, Ada Meseșan a reamintit că CFR Călători a înregistrat un profit de 15 milioane de lei în 2024, însă acum compania riscă să primească mai puțini bani pentru subvenționarea biletelor pentru mai multe categorii de călători.
„În loc să continuăm acest trend pozitiv, iată că din nou există această intenție de a subcompensa și a diminua veniturile prognozate pentru anul 2025. Nu este prima oară când se întâmplă. Se cam întâmplă în fiecare an, dar acum este o situație mai gravă pentru că ceea ce s-a aprobat de către Guvern acum vreo trei săptămâni - bugetul alocat CFR Călători - se transmite companiei prin Autoritatea de Reformă Feroviară și ajunge într-un final la companie.
Este la un volum mai mic decât a fost precizat în hotărârea de Guvern. (...)
CFR Călători nu cere ceva în plus. CFR Călători, conform legii, primește această compensație din partea statului pentru prețurile biletelor de tren acordate elevilor, studenților, persoanelor cu dizabilități, persoanelor de vârsta a treia.
Pe undeva pe drum se întrerupe acest circuit. În loc să se primească cât s-a convenit, se alocă bani mai puțini. (...) Nu Guvernul este vinovat. Guvernul a decis ca acești bani să plece către CFR Călători, dar există, conform legii, această curea de transmisie. La mijloc există Autoritatea de reformă feroviară unde, când încep să se discute cum repartizăm banii, acolo se pierd bani.
S-au alocat peste 2,1 miliarde de lei, dintre care au ajuns la CFR Călători aproximativ 1,7 miliarde”, a afirmat Ada Meseșan.
Reprezentant CFR Călători a explicat că nu este un conflict cu ARF, ci o „situație care se repetă în fiecare an”.
„CFR Călători acoperă peste 80% din suprafața țării cu transportul feroviar public. Pentru acest lucru este nevoie de sumele care de la Guvern au plecat în mod corect.
Nimeni nu își dorește să se închidă circulația.(...) Este un an foarte dificil economic. (...) Nu se vor opri trenurile. Rugăm să ni se dea banii care ni se cuvin prin lege”, a mai spus Meseșan.
De cealaltă parte, Mihai Barbu, președintele ARF, a declarat că a chemat luni la discuții conducerea CFR Călători.
„Respectăm contractul pe care îl avem încheiat cu CFR Călători și cu toți ceilalți operatori de servicii de transport călători din România. Banii sunt plătiți la zi către CFR Călători.
Bineînțeles că nu în totalitate pentru că nu este încheiat actul adițional, dar în proporție de 90% au primit banii.
CFR Călători are încheiate contracte cu ARF pe 10 ani de zile pentru serviciile acestea publice. În fiecare an se încheie un act adițional pentru că în fiecare an diferă prețul pe kilometri pe care l-au negociat, l-au asumat printr-un contract pe 10 ani.
Acest act trebuie să aibă avizul Consiliului Concurenței. După ce primim acest aviz, se încheie acest act adițional și intrăm în termenii contractuali”, a explicat el.
„Nu trebuie să alarmăm populația. Trebuie să găsim în interior soluții și să rezolvăm această situație, pentru că populația trebuie să aibă confortul că treburile nu se vor opri niciodată, că vor avea în continuare la dispoziție aceste rute”, a adăugat el.
Printre altele, CFR Călători reclamă compensațiile tot mai mici acordate, dar și diminuarea veniturilor, ceea ce duce la o lipsă acută de lichidități și creșterea datoriilor existente. În condițiile în care există riscul iminent ca circulația trenurilor să fie afectată, Autoritatea pentru Reforma Feroviară a invitat conducerea CFR Călători la discuții. Întâlnirea va avea loc luni.
Motivul pentru care CFR ar putea intra în incapacitate de plată
Potrivit Adevărul, CFR Călători reclamă că, în acest moment, compensația alocată pentru transportul public de călători pentru anul 2025 este de „doar” 1,739 miliarde lei, iar această sumă este „insuficientă pentru acoperirea costurilor de exploatare a societății”. De asemenea, compania reclamă că această compensație reprezintă doar 80% din suma alocată pentru anul 2024, în timp ce veniturile din transportul de călători sunt diminuate ca urmare a unei ordonanțe de urgență, iar cheltuielile sunt cel puțin la nivelul anului 2024.
CFR Călători mai susține că încasează o compensație lunară de doar 132,14 milioane de lei, despre care spune că este insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor lunare, anul trecut aceasta fiind de 180 milioane de lei.
Societatea listează obligațiile lunare curente, care se ridică la circa 365 milioane de lei, și printre care se regăsesc: obligațiile fiscale lunare la bugetul de stat (60 milioane lei), plata lunară a ratei de eșalonare (20 milioane lei), salarii lunare de 80 milioane de lei, tichete de masă acordate salariaților (5 milioane lei), taxa de utilizare a infrastructurii achitată către CFR SA (60 milioane lei), energia electrică de tracțiune (40 milioane lei), motorină de tracțiune necesară în desfășurarea activității (30 milioane lei), datoriile comerciale privind reparațiile de material rulant (45 milioane lei), alți furnizori – salubrizare, pază, utilități, materiale (25 milioane lei).