Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

București, capitala cu două centuri, niciuna finalizată. Șoseaua de Centură e în reparații, autostrada A0 e în construcție

București este singura capitală din Uniunea Europeană care nu are încă o autostradă care să ocolească orașul. Singura opțiune a fost Șoseaua de Centură, pe care autoritățile se opintesc încă din 2007 să o lărgească, dar în continuare este aglomerată și plină de gropi. Între timp, a apărut A0, inelul de autostradă care ocolește Bucureștiul.

Dacă planul de pe hârtie se va potrivi cu cel de pe teren, autostrada ar trebui să fie gata în anul 2026. Numai că, în construcția de drumuri în România termenele au fost întotdeauna depășite.

A0 va fi construită în așa fel încât circulația să nu fie fragmentată, să aibă noduri rutiere cu celelalte autostrăzi și drumuri naționale și să fie accesibilă din toate direcțiile. Practic, va asigura un trafic de tranzit pentru toți cei care nu au o legătură directă cu regiunea București-Ilfov.

Lotul 2 nord al Autostrăzii de Centură ar urma să fie dat în folosință în luna noiembrie și va face practic legătura între DN 1 și Autostrada București-Ploiești. A0 are o lungime totală de 100 de km și va fi gata în 2026.

5 dintre cele 7 tronsoane, câte are în total Autostrada de Centură, sunt în acest moment în șantier

Lucrări sunt și pe actuala Centură a Bucureștiului, încă din anul 2007, atunci când s-a demarat un proiect de lărgire a șoselei și reordonare a intersecțiilor, începând cu zona de nord.

Ionel Scrioșteanu-Secretar De Stat în Ministerul Transporturilor: S-a dorit o echilibrare a dezvoltării regionale. Dacă s-a reușit într-o primă fază să se facă pe o anumită porțiune pe zona de nord două benzi pe sens, patru benzi centura actuală, practic autostrada de centură s-a început pe parte de sud. Să se echilibreze dezvoltarea și să se preia traficul pe partea de sud a Capitalei de pe centura actuală pe autostrada de centură și e foarte bine că s-a gândit așa, pentru că semi-inelul sudic între A1 și A2 poate prelua cea mai mare parte de trafic de pe centura actuală, inclusiv de pe partea de nord, pentru că aici vorbim de 3 direcții principale: A1 care vine dinspre centrul țării, vestul Europei, DN 5 care merge spre Bulgaria-Turcia-Grecia, un trafic de marfă foarte important, și A2 către portul Constanța și Dobrogea.

Autoritățile sunt însă de un optimism reținut și se uită la prognoza meteo, când vine vorba de dat termene pentru finalizarea lucrărilor.

Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: În jurul Bucureștiului, A0, avem un tronson care în mare leagă DN1, pe partea de nord, aproape de DN2, și care va fi dat în circulație, sunt aproximativ 20 de kilometri, va fi dat în circulație într-o lună. După care am mers pe A0 sud, cele trei loturi, care sunt într-un stadiu avansat. Unul din aceste loturi 100% va fi dat în circulație anul acesta. Există semne de întrebare vizavi de al doilea lot și semnele de întrebare sunt legate, să spunem, și de o anumită stare a vremii. Dacă avem pe final de toamnă o vreme super ploioasă, asta încetinește ritmul în șantiere.

Dacă oficialii se laudă că odată cu Autostrada de Centură traficul din jurul Capitalei va fi mai relaxat, specialiștii în infrastructură atrag atenția asupra altei probleme și anume drumurile radiale, respectiv șoselele folosite de cei din localitățile din apropierea Bucureștiului.

Ionuț Ciurea – Asociația Pro Infrastructură: Aceste radiale ar trebui sa fie gata în, Doamne ajută, 4-5 ani. Deocamdată ele sunt doar la nivel de studii de fezabilitate. Unele dintre ele, contractele pentru ele au fost semnate. Sunt unele încă în licitație. Primele studii, pentru cele mai importante două-trei radiale să fie gata într-un an și jumătate, sperăm, nu mai mult. După aceea, vorbim de măcar un an de zile de licitație. Mai devreme de cinci ani de acum înainte nu o să vedem în teren aceste radiale care sunt foarte importante.

Asta înseamnă ani buni în care șoferii vor fi nevoiți să găsească singuri soluții pentru a nu pierde ore întregi în trafic în fiecare zi.


Pierdem ani din viață stând în coloană pe drumuri proiectate greșit sau care pur și simplu nu mai fac față creșterii valorilor de trafic. Regiuni întregi sunt ocolite de investitori care nu vor să piardă timp sau să-și rupă mașinile pe șosele pline de gropi.

Prima autostradă din România, București-Pitești, a fost construită între 1967 și 1972. Democrația obținută după Revoluția din 1989 ne-a găsit cu puțin peste o sută de kilometri de autostradă în România. 33 de ani și 29 de miniștri ai Transporturilor mai târziu, abia atingem borna de o mie de kilometri. Asta nu a împiedicat însă autoritățile din ultimele trei decenii să taie zeci de panglici și să inaugureze pompos autostrăzi ai căror kilometri pot fi numărați pe degete. De cele mai multe ori fix în campanii electorale, când promiteau că se va face și mai mult, și mai bine. De la plimbări demonstrative cu bicicleta pe un ciot de autostradă până la ruperea unor contracte în direct la televizor, am avut de toate. Ce nu avem încă: drumuri de mare viteză care să lege toate regiunile României.

Urmăriți o nouă campanie Euronews: România, drum în lucru!

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE