Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

"Biletele de 10 euro nu mai sunt posibile": Franța caută sprijin din partea UE pentru eliminarea zborurilor low-cost

Franța va căuta sprijin din partea altor state membre ale UE pentru stabilirea unui preț minim pentru zboruri, în încercarea de a reduce emisiile de dioxid de carbon din sectorul aviatic, relatează Euronews Green.

Potrivit ministrului Transporturilor, Clément Beaune, țara își propune să "deschidă dezbaterea privind prețul corect, din punct de vedere social și de mediu, al unui bilet de avion".  

Sunt zborurile mai scumpe soluția pentru a reduce amprenta de carbon?

La începutul acestui an, Beaune a propus pentru prima dată ideea de a scăpa de tarifele super ieftine.  El a declarat că dorește să "lupte împotriva dumpingului social și de mediu" și că "biletele de avion de 10 euro nu mai sunt posibile", referindu-se la tarifele companiilor aeriene low-cost.

Beaune a adăugat că un preț foarte ieftin al biletelor "nu reflectă prețul pentru planetă".

"Orice lucru care obligă companiile aeriene să plătească o parte echitabilă din costurile de mediu pe care le generează este un lucru bun", spune Jon Worth, expert în călătorii și fondator al campaniei Trains for Europe.

În general, 37% dintre europeni nu au călătorit niciodată în afara țării lor, potrivit unui sondaj european din 2014. Deși această statistică nu se referă în mod direct la călătoriile cu avionul, ea oferă o idee despre numărul de europeni care călătoresc cu avionul.

Biletele de tren, de două ori mai scumpe decât cele de avion

În medie, biletele de tren europene sunt de două ori mai scumpe decât cele de avion, potrivit unui raport Greenpeace din iulie. Doar 12 linii de tren s-au dovedit a fi rapide, fiabile și mai ieftine decât zborurile, pe cele mai importante 112 rute analizate de Greenpeace.

În luna mai a acestui an, Franța a introdus o interdicție asupra unor rute de zboruri interne. Au fost afectate zborurile care puteau fi înlocuite de călătorii cu trenul care durau mai puțin de 2,5 ore.

Însă, din cauza unor avertismente, cum ar fi faptul că trenurile nu circulă suficient de târziu pe timp de noapte, interdicția se aplică doar la trei rute - Paris Orly spre Bordeaux, Lyon și Nantes.

Organizațiile și activiștii pentru protecția climei au criticat guvernul francez, afirmând că interdicția nu merge suficient de departe pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon din aviație.

Poate Europa să încurajeze mai mulți oameni să renunțe la zborurile ieftine?

În Regatul Unit, o "taxă pentru zborurile frecvente" este dezbătută de ani de zile. Ratele de impozitare ar crește în funcție de numărul de zboruri efectuate într-un an.

"Taxa pentru primul zbor este foarte mică și crește cu fiecare zbor", explică Jon Worth.

În Germania, autoritățile au căutat modalități de a scurta rutele interne. "Dacă călătoriți de la Stuttgart la Singapore, dar singurul zbor direct pleacă din Frankfurt, Germania îl va pune pe acel călător într-un tren care leagă Stuttgart de Frankfurt", spune Worth.

Problema este că unele țări, cum ar fi Franța, nu au încă un sistem conectat. În Franța, se pot conecta doar trenurile de mare viteză TGV INOUI la zborurile Air France.

"În Germania, puteți conecta un tren Deutsche Bahn la un zbor EasyJet", spune Worth.

Vor susține țările UE propunerea lui Beaune?

Beaune încearcă să obțină sprijinul altor țări din UE pentru a introduce un preț minim pentru zboruri, însă Franța ar putea avea dificultăți în a convinge alte țări.

"Este o mișcare foarte tipic franceză, o mișcare foarte Macron. Din punct de vedere tactic, nu este cea mai bună cale. Germania nu va fi foarte entuziastă din cauza ministrului său liberal al transporturilor, Spania va fi poate mai interesată, Olanda de asemenea, în afară de ei, este greu de spus", spune Worth.

Este puțin probabil să fie atrăgătoare nici pentru națiunile insulare care se bazează pe transportul aerian sau pentru regiunile a căror industrie turistică beneficiază mult de zborurile low-cost.

Directorul executiv al Ryanair a fost, de asemenea, foarte ostil unor măsuri similare, comparând astfel de mișcări cu un "control al tarifelor asemănător cu cel din Coreea de Nord".

Jon Worth se teme că ministrul francez al Transporturilor caută mai degrabă publicitate decât o schimbare reală.

"Publicitatea internațională a interzicerii zborurilor scurte în Franța a fost uriașă. A fost inutilă! Dar i-a oferit lui Macron o bună publicitate internațională, mi-e teamă că Beaune face același lucru. Că implementarea efectivă va avea același impact".

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE