Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Autostrăzi promise, dar imposibile. Asociația Pro Infrastructură: Metoda public - privat duce la proiecte eșuate

Problema proiectelor de autostrăzi eșuate nu pare să aibă rezolvări în România. Fiecare Guvern calcă pe aceleași urme care niciodată nu duc la capătul unui drum finalizat cu succes. Din 2004 până astăzi, Guvernele promit construcții noi prin parteneriate private, însă cele mai multe rămân doar promisiuni. Asta face și premierul Nicolae Ciucă cu tronsonul Ploiești-Brașov, care în termeni de business este imposibil, potrivit Asociației Pro Infrastructură. 

Despre autostrada Ploiești - Brașov, premierul României spune că va fi construită prin metoda parteneriatului public-privat, fără să explice de ce nu poate să folosească fondurile europene.

Nicolae Ciucă: „Finanțarea nu poate să beneficieze de fonduri europene. Soluția pe care am discutat-o este cea a unui parteneriat public-privat și ea trebuie asumată. Am avut în analiză trei opțiuni: fiecare dintre ele vizând fie folosirea împrumutului de la BERD, Banca Europeană de Investiții sau, așa cum spuneam, un parteneriat public-privat”.

Cinci mari eșecuri în ultimii 30 de ani demonstrează că România nu poate să aibă autostrăzi prin pateneriatul public-privat. Patru dintre ele fac parte din proiectul autostrăzii Ploiești - Brașov sau Comarnic Brașov, iar al cincilea este autostrada Târgu Neamț - Iași. O hartă a celor mai circulate drumuri, din 2015, bazată pe datele CNAIR, arată că peste 16.000 de mașini tranzitează zilnic porțiunea Ploiești - Predeal. Chiar și așa, numărul de șoferi plătitori de taxe ar fi insuficient ca o autostradă nouă în acea zonă să fie profitabilă pentru companiile private.

Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației Pro Infrastructură: „Nu o să aibă succes, de fapt am explicat de nenumărate ori că în momentul în care nu poți sau nu vrei să faci o anumită autostradă spui repede că o faci prin PPP (parteneriat public – privat) și ai rezolvat treaba. Din păcate în România, acest parteneriat public - privat în ceea ce privește construcția de autostrăzi este total nefezabil din multe puncte de vedere. Dar în esență este vorba de faptul că este un business nefezabil, dă cu minus pur și simplu, nu avem suficiente mașini care să tranziteze acel segment de autostradă, nici măcar pe Valea Prahovei, astfel încât investitorul, investitorul inseamnă constructorul plus băncile sale, să-și recupereze, într-un timp rezonabil de 30 - 40 de ani, banii pentru operarea autostrăzii respective, banii investiți, plus dobânzi, plus profit . Nu exsită nicio șansă”.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE