Coreenii de la Hanwha au început producția obuzierelor autopropulsate pe care Armata Română le cumpără de la ei. Acum sunt sudate carcasele pentru primele cinci vehicule de luptă și două vehicule de reaprovizionare cu muniție, iar din decembrie, acestea intră pe linia de asamblare în fabrica din Changwon, Coreea de Sud. Două treimi dintre zecile de echipamente contractate vor fi produse în România, în fabrica pe care Hanwha o construiește în Dâmbovița.
Producția obuzierelor K9 pentru România a început
Prima etapă în producția vehiculelor este cea de sudare a carcasei cu ajutorul roboților industriali, care fac 70% din treabă, însă sunt și elemente care se sudează manual. Metalul este verificat cu raze X să nu aibă fisuri sau alte defecte, iar apoi partea superioară poate fi îmbinată cu cea inferioară. Odată ce carcasa este completă, poate trece mai departe la secția de prelucrare. Apoi, pe linia de asamblare, se montează toate sistemele specifice unui vehicul pe șenile, iar la final este pusă și turela. 21 de zile durează numai asamblarea unui singur vehicul.
Timp de 10 zile, vehiculul este testat temeinic în poligonul din curtea fabricii. De la prima bucată de metal sudată și până când acesta este gata de livrare durează 100 de zile în fabrica sud-coreeană în care se produc aproximativ 200 de astfel de echipamente pe an.
România a semnat anul trecut cu coreenii de la Hanwha un contract în valoare de 1 miliard de dolari pentru 54 de obuziere autopropulsate K9, 36 de vehicule de realimentare cu muniție K10 și 18.000 de obuze. Acestea trebuie să fie livrate în trei tranșe în cinci ani de la semnarea contractului.
Mihaela Barbu, jurnalistă Euronews: Primele 18 obuziere autopropulsate K9 și 12 vehicule de reaprovizionare cu muniție K10 sunt produse aici, în fabrica din Changwon, urmând să fie livrate României până în 2027.
Restul vehiculelor vor fi produse în țara noastră, în unitatea pe care coreenii o construiesc în județul Dâmbovița și care va fi gata la finalul anului viitor. Contractul prevede transferul de tehnologie către firmele din industria de apărare autohtonă.
Obuzierele K9, rază de acțiune de peste 40 km
Sistemul de artilerie pe șenile K9 are 47 de tone și poate lovi ținte aflate la peste 40 de kilometri distanță. Unul dintre cele mai mari avantaje este capacitatea de a trage mai multe proiectile și de a se deplasa imediat într-o altă locație pentru a evita focul de contraatac.
Seok Man Noh, șef producție, Hanwha: Pentru mai bine de 20 de ani, K9 a fost dislocat în diferite țări și poate fi operat în orice medii, că a fost evaluat și dislocat în peste 10 țări până acum și că puterea de foc, manevrabilitatea îl fac cel mai bun obuzier din lume.
Tot în fabrica din Dâmbovița, coreenii ar putea construi încă o linie de producție și pentru vehiculul de luptă Redback, deja cumpărat de Australia. Asta în cazul în care Hanwha va câștiga licitația pe care o lansează Ministerul Apărării pentru 246 de vehicule din programul de înzestrare „Mașina de Luptă a Infanteriei”. La fel ca în cazul K9, mare parte dintre echipamente s-ar produce în România, iar pentru asta coreenii deja au găsit până acum peste 25 de firme din țara noastră cu care să lucreze.
Yong Wook Kim - manager de program, Hanwha: Cea mai importantă capabilitate a vehiculului este să transporte echipele și luptătorii în cel mai sigur mod. Am mărit nivelul de protecție a vehiculului. Are și o mobilitate bună și un sistem de armament bun. Avem muniție specială împotriva dronelor un sistem antidrone.
Vehiculul este dotat, printre altele, cu un tun de 30 de mm care poate lovi ținte aflate la 3 km distanță, cu două lansatoare de rachete ghidate antitanc, dar și cu un sistem de camere care oferă vizibilitate 360 de grade tuturor membrilor echipajului. În competiția pentru contractul estimat la peste 2,5 miliarde de euro intră și companii precum Rheinmetall cu vehiculul Lynx, BAE Systems cu CV90 și General Dynamics cu mașina de luptă a infanteriei ASCOD 2.