Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

A apărut proiectul de lege pentru asigurarea RCA obligatorie a trotinelor electrice

Ideea ca trotinelele electrice să aibă asigurare obligatorie a devenit proiect de lege. Astfel, Ministerul Finanțelor a elaborat deja un proiect de lege, în care se precizează că ar urma să aibă RCA acele trotinete electrice care depășesc 25 de km/oră, precum și cele care cântăresc peste 25 de kilograme și depășesc 14 km/oră, dar și bicicletele electrice și biciclete cu motor.

Ministerul de Finanțe a lansat o dezbatere publică. De precizat că trotinetele electrice pot fi asigurate RCA și acum, dar facultativ, adică rămâne la latitudinea proprietarului.

RCA pentru trotinete electrice ar urma să devină obligatorie

Proiectul a fost scos în dezbatere publică luni, 9 octombrie, iar Ministerul susține că acesta a fost făcut după o directivă UE, iar aceasta trebuie transpusă în lege până la finalul acestui an. Între modificările din act apare și redefinirea noțiunii de "vehicul".

a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau

b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h;

c) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată;

d) tramvai;”

Autoritățile au ajuns la această decizie și din cauza accidentelor numeroase și a despăgibirilor pe care victimele le cer, atunci când aceste accidente au loc "în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulației publicului".

Cum motivează Ministerul Finanțelor această decizie

"Ca urmare a dezvoltării tehnologice, pe piața din România au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate, vehicule care datorită caracteristicilor acestora nu se supun obligației de înmatriculare/înregistrare însă produc accidente din care rezultă daune materiale dar și vătămări corporale.

Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele de echipamente auxiliare iar astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de „vehicul” pentru care este impusă obligația de asigurare RCA în Uniunea Europeană și România.

Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie, și ar trebui să se prevadă faptul că sunt incluse numai acele vehiculele antrenate de motoare ce generează putere mecanică.

Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului și indiferent dacă vehiculele sunt supuse obligației de înmatriculare/înregistrare sau nu.

Lipsa unei astfel de reglementări conduce la excluderea acestor vehicule de la obligația de asigurare, caz în care nu sunt acoperite prejudiciile produse persoanelor prejudiciate/vătămate ca urmare a unor accidente de circulație produse în trafic pe drumuri deschise circulației publice sau pe drumuri private, neîngrădite, în care accesul persoanelor nu este interzis."

Sumele asigurate prin RCA

Până acum, asigurările facultative erau exprimate în euro, dar potrivit noilor prevederi, acestea vor fi în lei. Pentru daune materiale, suma acoperită ar urma să fie 6,43 de milioane de lei, față de 1,22 milioane euro (circa 6,1 milioane lei), cât este în prezent. La capitolul vătămări corporale și daune morale, sumele vor fi de cel mult 31,9 milioane lei, față de 6,07 milioane euro, adică circa 30 de milioane de lei.

În Franța, Parisul a devenit prima capitală europeană care a interzis, prin referendum, trotinelele electrice închiriate aparținând marilor companii, după ce, mai întâi, au fost interzise copiilor sub 14 ani.

Proiectul de lege poate fi consultat în documentele de mai jos:

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE