Expedia și Lastminute.com, două dintre cele mai mari platforme online de rezervări de călătorii din Europa, au anunțat că vor îmbunătăți procesul de rambursare și vor oferi informații mai clare despre drepturile pasagerilor, scrie Euronews.com.
Aceste modificări au scopul de a facilita recuperarea banilor pentru zborurile anulate de companii aeriene atunci când biletele sunt cumpărate prin intermediul acestor platforme și de a clarifica ce drepturi au pasagerii în baza legislației UE.
Măsura vine în urma unor discuții cu Comisia Europeană și cu rețeaua CPC (Consumer Protection Cooperation), care reunește autoritățile naționale responsabile de protecția consumatorilor în UE.
Ce se schimbă pentru pasageri?
Dacă rezervi un zbor prin Expedia sau Lastminute.com, iar compania aeriană îl anulează, vei primi rambursarea în cel mult 14 zile:
- Compania aeriană are 7 zile pentru a returna banii agenției;
- Agenția are apoi alte 7 zile pentru a-ți vira suma.
În trecut, mulți călători așteptau luni întregi pentru rambursarea banilor. Ambele platforme susțin că au eliminat deja întârzierile existente.
De asemenea, pasagerii vor putea contacta mai ușor agențiile de turism, care vor afișa datele de contact (numere de telefon și adrese de e-mail) în secțiunile de asistență de pe site.
În plus, Expedia și Lastminute.com vor explica mai clar drepturile pasagerilor în caz de anulare a zborurilor:
- Dreptul de a alege între rerutare sau rambursare;
- Informații despre cum afectează rezervările cu segmente multiple (prin companii diferite) posibilitatea de a primi compensații dacă un segment este anulat.
Când intră în vigoare noile reguli?
Lastminute.com a început implementarea măsurilor la 1 iulie 2025 și va finaliza procesul până la 1 septembrie 2025. Expedia afirmă că deja respectă aceste angajamente.
Această schimbare face parte din efortul UE de a proteja mai bine consumatorii din turism. Alte platforme, precum Edreams ODIGEO, Etraveli Group și Kiwi.com, au adoptat reguli similare în 2023.
Ce drepturi ai la rambursare conform legilor UE?
Potrivit legislației europene, dacă un zbor este anulat, ai dreptul la rerutare sau la rambursarea integrală a biletului în 7 zile. De asemenea, poți primi compensații dacă anularea este vina companiei aeriene.
Totuși, dacă biletul a fost cumpărat printr-o agenție terță, procesul poate dura mai mult. Angajamentele Expedia și Lastminute.com asigură acum că rambursarea nu va depăși 14 zile, chiar și în aceste cazuri.
În 2023, Comisia Europeană a propus și reguli pentru călătoriile multimodale (tren + autobuz), care vor include aceleași termene de rambursare prin intermediari dacă vor fi adoptate.