Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

#TheCube | Icoane pentru studenții eminenți. Cei notați cu zece la licență și master au fost premiați. Ce spun specialiștii despre această decizie

Studenții de la ASE care au încheiat cu nota zece licența și masteratul au primit niște premii care au stârnit polemici. Aceștia au primit în dar niște icoane "cu valoare deosebită", după cum precizează reprezentanții Academiei de Studii Economice. Aceste premii au fost oferite în urma unui parteneriat cu Patriarhia Română, iar ASE a dat și o postare pe Facebook, în care apar premianții și în care motivează această decizie.

"​​Asta (n.r: icoanele) a putut să ofere starețul. Nu sunt singurele premii pe care studenții le-au primit. Ei primesc și bursă de merit în valoare de 1.000 de lei. Nu am considerat că există nicio restricție. Noi suntem o instituție credincioasă", a precizat rectorul ASE, Nicolae Istudor.

Explicația Universității este că, în acest gest ceremonial nu este nimic care să contravină legii. Însă există o chestiune de percepție. Aici a și apărut dezbaterea, și anume dacă este potrivită sau nu această asociere. Cei de la Universitate spun că este potrivită.

Studenții de la ASE care au terminat cu nota zece licența și masterul au primit icoane

Numai că postarea de pe pagina de Facebook a Universității a adunat o mulțime de reacții, majoritatea negative, în care comentariile fac referire la discriminare, dacă avem în vedere că acele icoane sunt ortodoxe și că e posibil ca nu toți studenții de la ASE să fie ortodocși.

Profesorul universitar Roxana Marinescu susține că "o universitate publică nu poate acorda premii în icoane ortodoxe deosebite, înmânate de un reprezentant al unui cult religios".

Însă cei care administrează pagina de Facebook a ASE au moderat comentariile la această postare și le-au păstrat doar pe cele pozitive.

Contactat de Euronews România, rectorul ASE, Nicolae Istudor, a oferit explicații.

Nicolae Istudor, rector ASE: "Nu este un proiect al Patriarhiei. Premiul a fost acordat de către rectorul ASE și președintele consiliul de administrație. Este un proiect aprobat de către instituția noastră. Este vorba despre o premiere pe care o realizează starețul Efrem, de la Mănăstirea Vatoped. Nu ne interesează comentariile negative, sunt blocate toate comentariile negative pe tot ce postăm noi, pentru că, dacă ele sunt în sensul de a ne mobiliza și de a ne oferi soluții, nu de a critica. Le-am păstrat pe cele pozitive și pe cele care ne spun lucruri bune pe care am putea să le facem, nu să comentăm necunoscând proiectul.

Nu e niciun fel de discriminare, pentru că icoanele, fiind ortodoxe și venind din partea unei organizații care a solicitat expres cui să dăm, nu văd care e discriminarea. Putea să depună cerere (n.r.: dacă era un student musulman care termina cu media 10), nu am o problemă".

Daniel Pestrea, student ASE: "Un moment cu adevărat special, menit să încurajeze și să aprecieze excelența academică. Primirea unei icoane, ca semn de recunoaștere, accentuează nu doar angajamentul și eforturile noastre depuse până acum, ci și importanța pe care Universitatea o acordă exigenței în educație".

Sociologii consideră că premiile în icoane reprezintă o discriminare

Însă specialiștii au altă părere față de cea a rectorului. Sociologul Gelu Duminică susține că, într-o țară din UE, un astfel de gest este foarte controversat.

Gelu Duminică, sociolog: "Discriminare înseamnă tratament diferențiat. Și ideea rectoratului a fost să premieze într-un fel, dar pe merit. Elevii merituoși pot avea diverse orientări religioase, de exemplu, nu neapărat neocreștine, ci neoprotestante. Ei poate nu cred în icoane, poate nu acceptă icoana ca însemn religios. Și atunci ce faci? Tu nu ții cont de orientarea lor religioasă sau de valorile lor, oferindu-le un cadou care nu este relevant pentru ei. Și mai mult decât atât, îi poate jigni.

Dar marea discuție este dacă are ce căuta o astfel de acțiune într-un învățământ terțiar, care, teoretic, se adresează tuturor studenților, indiferent de religie, de orientare, ș.a.m.d. Și asta e o dezbatere serioasă. Bineînțeles că, din punctul meu de vedere, nu are ce căuta o astfel de acțiune, dar e punctul meu de vedere.

Însă sunt și foarte mulți susținători care spun că România este țară ortodoxă și atunci e normal, educația pornind din Biserică, în spațiul românesc. Să nu uităm de celebrele școli din tinda Bisericii. Prima universitate a fost extrem de bine susținută de Biserica Ortodoxă Română în acea perioadă, 1850 și ceva. Așa că nu ar trebui să fie o problemă, pentru că Biserica întotdeauna a fost parte a învățământului terțiar, a educației, în special. Asta spun susținătorii.

Ceilalți, sau protestatarii spun că ceea ce se întâmpla în 1850 nu mai este valabil în 2023. În momentul de față avem foarte multe alte religii recunoscute și toate religiile trebuie să beneficieze de aceeași recunoaștere și de aceeași prezență în universitate. Nu mai trebuie să spunem ce religie este mai importantă, pentru că noi avem cu totul alt obiectiv.

Ambele sunt argumentate, sunt cât se poate de solide. Chestia asta este discutabilă. Ceea ce este indiscutabil o încălcare și un mod de a face lucrurile, care ne arată ceva, este faptul că nu cred decât aplaudacii. Asta nu are nicio legătură cu ideea universităților.

Da, din păcate (n.r.: referitor la comentariile rectorului). E un tip de mentalitate în România, însă noi uităm că universitățile, chiar din perioada antică, erau un fel de for de dezbatere, în care lucrurile nu erau doar pro, ci și contra, în care oamenii se adunau în acel spațiu să dezbată și să spună lucruri bune și mai puțin bune, inclusiv să nu fie de acord. Asta înseamnă mediul universitar.

Dar faptul că tu cenzurezi este extrem de dureros pentru o universitate și arată un mod de a face lucrurile și de a gândi. Adică ceea ce pe mine mă deranjează mai mult este că Universitatea ASE nu înțelege rolul său de dezbatere, de respectare a diversității, de promovare a incluziunii. Asta doare mai mult decât prezența unei simple icoane în brațele unui student."

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE