Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Stațiile GPL, în vizorul autorităților. Unii patroni au închis chiar înainte de verificări

Încă de la începutul anilor 2000, instalațiile GPL au devenit o prezență obișnuită pentru mașinile românilor. Cererea a crescut odată cu majorarea prețului carburantului, astfel că în țară au apărut tot mai multe stații de distribuție GPL. Explozia de la Crevedia ridică însă noi semne de întrebare cu privire la funcționarea și, mai ales, amplasarea acestor stații. Multe dintre ele sunt în mijlocul orașului, înconjurate de blocuri și case. 

La nici 24 de ore distanță de la momentul tragediei de la Crevedia, premierul Marcel Ciolacu a anunțat controale la toate stațiile GPL din țară. Amplasate de multe ori printre blocuri sau pe străzi înguste, acestea trebuie să respecte anumite standarde.

Legea impune ca stațiile GPL să fie amplasate la cel puțin 20 de metri de casele oamenilor și 40 metri de blocuri. Rămâne de văzut câte dintre acestea respectă prevederile în vigoare. Primele controale s-au făcut în Sectorul 5, acolo unde autoritățile au dat amenzi de peste 12.000 lei.

Anunțul premierului i-a determinat pe unii patroni să închidă chiar înainte de startul verificărilor. În București sunt peste 100 de stații de distribuție GPL. Întâmplător sau nu, o stație din Sectorul 1 este închisă, chiar dacă pe program apare non-stop.

Peste 2.200 de stații în România

În direct la Euronews România, prefectul Capitalei, Rareș Hopincă, a anunțat  că vizate de verificări vor fi toate stațiile de distribuție din București. Atât cele GPL, cât și cele de carburanți.

Rareș Hopincă, prefectul Capitalei: ”Avem 372 de stații de distribuție a combustibilului în București, dintre care au fost inventariate de colegii de la ISU 223 stații care necesită o atenție sporită din acest punct de vedere. În zonele în care se respectă distanța prevăzută de lege, putem permite existența acestor stații.”

Creșterea accelerată a prețului carburanților a determinat tot mai mulți români să-și monteze instalații GPL pe mașini. Dacă litrul de benzină trece, în medie, de 7 lei și 20 de bani, litrul de gaz petrol lichefiat costă mai puțin de jumătate.

Șofer: ”Mașina e din 2008, am trecut în 2010 la GPL și de atunci, nu renunț. Chiar zilele astea am văzut diferența între combustibil normal și GPL.”

Mai prietenos cu mediul înconjurător datorită numărului redus de noxe, sistem bazat pe GPL prezintă și unele dezavantaje. Consumul mașinii crește ușor, în timp ce spațiul de portbagaj se diminuează. În unele cazuri este afectată și puterea motorului.

Valentin Țuțu, coordonator service auto: ”La o instalație GPL se fac revizii periodice de întreținere, iar șoferii trebuie să se prezinte periodic la aceste verificări. Tehnologia avansează de la un an la altul, se dezvoltă instalații de GPL pe mașini pe generație nouă, injecție directă și așa mai departe.”

La acest moment, în România sunt peste 2.200 de stații unde se poate face alimentare și cu GPL. Legislația nu permite accesul mașinilor cu GPL în parcările subterane ale mallurilor.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE