Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Se pregătește ”revoluția fără alcool”. Ce sunt băuturile funcționale și de ce câștigă teren în fața alcoolului

Pe măsură ce sectorul cu conținut redus de alcool sau fără alcool câștigă teren, companiile amestecă băuturi care se doresc a fi anti-alcool. În loc să vă facă să vă simțiți mai rău, creatorii spun că acestea sunt bune pentru sănătate.

De la pandemie încoace, opțiunile fără alcool s-au înmulțit în barurile și supermarketurile din întreaga lume, în timp ce consumul de alcool scade în rândul tinerilor, potrivit Euronews Culture.

Alegerile par nesfârșite - de la mocktails cu băuturi spirtoase fără alcool și bere fără alcool ,care reproduc senzația de a bea, până la băuturi nealcoolice complet noi care pretind că îmbunătățesc sănătatea.

Cu o valoare de peste 13 miliarde de dolari (12 miliarde de euro) la nivel mondial, conform IWSR Drinks Market Analysis, piața băuturilor cu conținut redus de alcool și fără alcool este în plină expansiune. Valoarea sa a înregistrat un salt de 5 miliarde de dolari (4,7 miliarde de euro) din 2018.

Pentru a curta noi consumatori și pentru a echilibra vânzările mai lente de alcool, chiar și companiile de băuturi alcoolice tradiționale își extind oferta de băuturi fără alcool. Anul trecut, vânzările de bere fără alcool ale Anheuser-Busch InBev au depășit așteptările, în condițiile în care vânzările de bere au scăzut cu 1,5 miliarde de dolari (1,4 miliarde de euro) în America de Nord.

Și în mijlocul acestei creșteri, un nou jucător a intrat în joc - băuturile "funcționale" ocupă o cotă tot mai mare din piața băuturilor nealcoolice, companiile promițând că băuturile lor vor face mai mult pentru sănătatea și performanța consumatorilor.

Băuturile funcționale reprezintă în prezent aproximativ 10% din piața totală a băuturilor nealcoolice din SUA.

Ce sunt băuturile "funcționale"?

Ce sunt mai exact băuturile funcționale? Dash Lilley, co-fondator al companiei de băuturi non-alcoolice Three Spirit, spune că este greu de stabilit o definiție exactă, dar, pentru a simplifica, este vorba despre o băutură care "face ceva".

Unele dintre cele mai vechi băuturi funcționale includ ceaiul, cafeaua și alcoolul. Dar noua definiție nealcoolică și fără cofeină reflectă tendința din ce în ce mai mare de a include ingrediente care sunt adesea pe bază de plante și plante, despre care companiile spun că oferă beneficii pentru sănătate și energie.

În prezent, băuturile funcționale depășesc limitele Vitamin Water și Red Bull. Devenite o industrie de miliarde de dolari, băuturile funcționale apar în supermarketuri și magazine specializate, cu ingrediente din ce în ce mai exotice și cu un marketing axat pe bunăstare.

Three Spirit, cu sediul la Londra, produce băuturi nealcoolice cu peste 60 de ingrediente - inclusiv guayusa, o frunză cu cofeină din pădurea ecuadoriană, și schisandra, o boabă din Mongolia sau din Rusia de Est - care, potrivit acesteia, imită senzația de relaxare și de lubrifiere socială pe care o au consumatorii de bere, vin și băuturi spirtoase.

"În mod fundamental, alcoolul este băutura funcțională supremă", spune Lilley. "Oamenii nu beau doar pentru aromă. Îi ajută pe oameni să socializeze, îi ajută să se relaxeze, îi ajută să se înveselească. Așa că ne-am gândit că am putea face acest lucru foarte bine abordând-o dintr-un unghi nou."

Harry Cooke, care a lansat o nouă bere funcțională numită Collider, a folosit ingrediente precum ciupercile Lion's Mane, ashwagandha (o rădăcină dintr-un arbore veșnic verde) și un aminoacid din ceaiul verde. El spune că băutura rezultată are un gust similar cu cel al unei beri obișnuite.

Obiceiuri mai sănătoase, mai puține mahmureli

Creșterea numărului de băuturi funcționale și a altor alternative la alcool se aliniază cu o schimbare de decenii în direcția unor obiceiuri mai sănătoase, potrivit lui Randy Burt, director general la AlixPartners, care studiază domeniul alimentelor și băuturilor. Burt spune că nu vede o încetinire a cererii pentru aceste băuturi.

Euromonitor, o companie de cercetare de piață, se așteaptă ca vânzările globale de băuturi funcționale să crească cu 7% în fiecare an până în 2027.

Daniya Stewart, director general al Dry Drinker, un magazin online fără alcool, spune că băuturile funcționale non-alcoolice se descurcă deosebit de bine în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani.

"Forma lor de socializare nu mai este condusă în jurul barurilor, pub-urilor, cluburilor de noapte, așa cum obișnuia să fie. Este mai mult experiențială", spune ea.

Având în vedere că beneficiile pentru sănătate ale unor băuturi funcționale sunt în discuție, Corrie Whisner, profesor asociat la Colegiul de Soluții pentru Sănătate de la Universitatea de Stat din Arizona, spune că consumatorii ar fi mai bine să respingă cu totul această tendință.

"La sfârșitul zilei, dacă cineva m-ar întreba: "Ar trebui să beau așa ceva pentru sănătatea mea?". probabil că aș spune nu și aș rămâne la alimente integrale cât mai mult posibil", a spus Whisner. "Mâncați doar alimente adevărate. Atunci știi ce primești".

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE