Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Școli profesionale și licee tehnice, mai atractive pentru elevi cu bani din PNRR. Sorin Cîmpeanu: ”Sunt aproape 500 de milioane de euro”

Ministrul Educației a vorbit la Euronews România despre modul prin care vrea să facă școlile profesionale și liceele tehnice mai atractive pentru elevi. Sorin Cîmpeanu a explicat că aceste instituții oferă o calificare, precum și acces pe piața muncii. Mai mult, a evidențiat faptul că există un fond de burse mai mare, dar și investiții de aproape 500 de milioane de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru acestea.

Invitat la Euronews România, Sorin Cîmpeanu a afirmat că „sunt școli profesionale care funcționează excepțional, mai ales cele care sunt organizate în sistem dual” întrucât le oferă elevilor acces la piața muncii.

„Școlile profesionale în momentul de față, după trei ani, îți oferă o calificare de nivel trei. Îți oferă acces pe piața muncii. Sunt școli profesionale care funcționează excepțional, mai ales cele care sunt organizate în sistem dual.

Un element care face ca aceste școli profesionale să nu aibă atractivitatea dorită este acela care intră în decizia fiecărui elev și fiecărui părinte. Știe dacă vreodată va dori să revină și să susțină examenul de Bacalaureat va face acest lucru după încă doi ani, deci trei plus doi înseamnă cinci. Fiecare părinte își face socoteala că dacă merge spre învățământul profesional al lui copil va pierde un an din viață, ca să spunem lucrurilor pe nume.

În momentul în care avem aceste licee tehnice și profesionale care vor constitui o șansă în plus, fără a afecta nimic din ce merge. Dacă sunt elevi care vor dori după primii trei ani, care le oferă o calificare de nivel trei, să facă încă un an - clasa a XII-a, clasa terminală, care să le ofere o calificare de nivel patru, atunci acest lucru cred că se va constitui într-un factor de atractivitate. Aceasta este explicația pentru care liceele tehnologice, deopotrivă școlile profesionale în sistem clasic sau în sistem dual, sunt ridicate la nivel de liceu tehnic și profesional.

Aceste licee tehnice și profesionale vor putea aspira și la statutul de colegiu. Statutul de colegiu va fi iarăși un factor într-o anumită măsură de atractivitate. Vom putea avea statut de colegii, fără să mai impunem condiții de vechime”, a afirmat ministrul Educației.

Sorin Cîmpeanu a explicat că Ministerul Educației va aloca mai multe resurse pentru a face învățământul profesional mai atractiv.

”Fondul de burse al elevilor dintr-un liceu tehnic și profesional va fi dublu față de fondul de burse dintr-un liceu teoretic. Este o măsură prin care susținem învățământul profesional.

Asumarea filierei înseamnă că ne vom concentra nu numai resursele financiare, dar și resursele umane, formarea profesorilor. Este nevoie de profesori în învățământul profesional, tehnic care să fie conectați la ceea ce se întâmplă în secolul XXI.

Atât timp cât în licee tehnologice avem profesori care predau (....) ca atunci când am făcut eu liceul, acest lucru este total neatractiv pentru tineri”, a mai spus Sorin Cîmpeanu.

Ministrul Educației a subliniat că vor fi investiții ”absolut remarcabile” prin PNRR pentru învățământul profesional.

„Investițiile planificate prin PNRR în învățământul profesional sunt absolut remarcabile. Sunt aproape 500 de milioane de euro”, a spus ministrul Educației.

Cîmpeanu vrea corelarea educației cu piața muncii. Domeniile care vor fi privilegiate financiar

„Am agreat deja existența unui program de susținere a STIM - știință, tehnologie, inginerie, matematică.

Sunt absolvenți de care avem nevoie. Sunt deopotrivă ingineri și profesori de chimie, fizică, biologie, matematică, de care avem mare nevoie în învățământul preuniversitar. Pentru a orienta educația către nevoile reale ale societății, am admis o finanțare privilegiată pentru aceste domenii.

De asemenea, pentru a încuraja învățământul universitar dual, finanțarea este cu 30% mai mare decât finanțarea pe care o oferim pentru obținerea aceleiași calificări de inginer într-un anumit domeniu în sistem clasic.

Finanțarea privilegiată a domeniului - știință, tehnologie, inginerie, matematică - se constituie într-un factor de atractivitate. Alte investiții în infrastructură se constituie de asemenea într-un factor de atractivitate care să facă universitățile românești să se orienteze mult mai bine către cererea pieței muncii, către realitățile mediului socio-economic decât o fac până acum.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE