Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Regulile împotriva fenomenului Shrinkflation, ușor de ocolit. În dreptul produselor cu gramajul scăzut ar putea apărea afișe informative

Fenomenul Shrinkflation aduce reguli noi pentru magazinele din România. Potrivit unui ordin pus în dezbatere publică pe site-ul Autorității Naționale Pentru Protecția Consumatorului, comercianții vor fi obligați să atenționeze la raft atunci când gramajul unui produs a scăzut, în vreme ce prețul a rămas la fel. Actul normativ este încă în dezbatere publică și ar urma să intre în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial. 

Pentru toate produsele a căror cantitate va fi micșorată, dar prețul de vânzare va rămâne neschimbat, vom regăsi la raft un afiș care să conțină textul pe care îl vedeți în imagine, dar și o poză cu produsul respectiv. 

Marile magazine, obligate să informeze consumatorul cu privire la modificarea cantității produselor

 Potrivit unui comunicat al ANPC, proiectul de act normativ îi obligă pe operatorii economici să informeze complet și corect consumatorii cu privire la modificarea cantităților produsului. Măsura este însă ușor de ocolit în forma actuală a actului normativ. Dacă vânzătorii schimbă fie și cu un singur ban prețul produsului, atunci nu mai este obligatoriu ca afișul să fie la raft. 

Sebastian Hotca, președintele interimar al ANPC: ”Acest lucru va putea fi combătut, ca să spun așa, sau această avertizare ar putea fi realizată în alt fel, respectiv consumatorii se pot orienta tot timpul după prețul per unitatea de referință litru, kilogram, și așa mai departe. (Reporter: Admiteti foarte pe scurt că poate fi o metodă de a ocoli acest ordin pentru un retailer?) Eu aștept să văd care vor fi modificările făcute acestui ordin, poate fi îmbunătățit. Se pot face adnotări.” 

Deși guvernanții au anunțat consultări cu retailerii și producătorii, aceștia susțin că nu au fost întrebați nimic despre acest subiect.

Feliciu Paraschiv, Asociația Comercianților Mici și Mijlocii: ”Noi nu am fost consultați și ne pare rău pentru chestia asta, pentru că trebuia să fie o consultație proactivă așa. Spuneam și noi ceva și dumnealor ceva, găseam o soluție de mijloc. Prima noastră întrebare pusă ministrului economiei pusă de noi a fost: ajuta la ceva etichetarea asta?” 

O măsură similară a intrat în vigoare de la 1 martie și în Ungaria. După ce producătorii scad cantitatea anumitor produse, magazinele cu o cifră de afaceri de peste două milioane de euro sunt obligate să semnalizeze vreme de două luni acest lucru. În țara vecină, peste 80% din produsele afectate de shrinkflation intră în categoria celor alimentare.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE