Urmărește Euronews România la cei mai importanți operatori de cablu TV din țară: Digi (canalul 66), Orange (canalul 106), Vodafone (canalul 410).

Record istoric în portul Constanța, în ceea ce privește tranzitul de mărfuri

Publicat de: Euronews

Portul Constanța a înregistrat anul trecut un record istoric. Aproape 100 de milioane de tone de mărfuri au trecut pe-acolo, față de 60 de milioane în 2020, spre exemplu. Războiul din Ucraina a influențat creșterea spectaculoasă, susțin autoritățile, care se așteaptă ca portul Constanța să devină și mai atractiv odată cu intrarea în spațiul Schengen naval.

Record istoric de mărfuri tranzitate prin portul Constanța

Peste 92,5 milioane tone de mărfuri de tot felul au tranzitat Portul Constanța în anul ce tocmai a trecut, față de 75,5 milioane tone în 2022 și 60 de milioane de tone în 2020. Războiul din Ucraina care a dus la schimbarea rutelor de transport a influențat semnificativ creșterea spectaculoasă din ultimul an, susțin specialiștii.

Cea mai spectaculoasă creștere a fost în ceea ce privește cerealele. 36 de milioane de tone au fost operate în anul 2023, 14 milioane de tone dintre acestea fiind cereale din Ucraina. 15 milioane de tone au plecat spre export din Portul Constanța, în țări precum Coreea de Sud, Maroc, Iordania sau Spania.

Peste 70 de milioane de tone de mărfuri au fost transportate pe cale maritimă, iar pe Dunăre, 22 milioane de tone.

Sincron Claudiu Vuță, director comercial al unei companii din portul Constanța: "Toate mărfurile care au tranzitat portul Constanța au ajuns în piața mondială de cereale, de exemplu, dar în același timp, blocada porturilor ucrainene a fost spartă - aș putea spune - în Portul Constanța și astfel am putut gestiona o situație care părea imposibiă în 2022, însă prin viziune și investiții, am putut realiza acest trafic record."

Majoritatea cerealelor din Ucraina au trecut prin portul Constanța

Presiunea cerealelor ucrainene generată de războiul din țara vecină a pus la încercare atât operatorii privați, cât și instituțiile statului, iar sumele cheltuite pentru investiții sunt acum de ordinul sutelor de milioane de euro, majoritatea bani europeni.

Florin Vizan, directorul Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța: "În noul context geopolitic, rolul portului a fost mai important ca niciodată, rutele de transport s-au reconfigurat, fiind necesar să se reanalizeze prioritățile și să fie readaptat planul de investiții."

Viorel Panait, operator portuar: "Avem un poiect în care să mărim capacitatea de stocare cu 25%. Noi avem 200 de mii de tone capacitatea de stocare. Pe prima etapă a programului în discuție, mărim cu 20 de mii de tone."

Autoritățile speră ca, odată cu intrarea în spațiul Schengen naval, atractivitatea pentru portul Constanța să crească și mai mult. Operatorii portuari susțin însă că intensificarea controalelor va însemna o presiune pentru agenții economici.

Alexandru Sîndu, operator portuar: "Suntem cumva la granița Schengen iar controalele se vor intensifica. Ce inseamnă asta pentru operatori? Timpi mai mari de așteptare și costuri mai mari pentru producători."

Autoritățile portuare se așteaptă și anul acesta la creșteri semnificative ale traficului de mărfuri prin Portul Constanța.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE