Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Reclamele, interzise și pentru noile produse de tutun

Interdicțiile în cazul produselor de tutun clasice ar putea fi extinse și în cazul țigaretelor electronice. În prezent, unul din trei adolescenți consumă produse de tutun. Iar numărul acestora riscă să crească, această categorie fiind cel mai ușor de influențat prin reclame și alte acțiuni de promovare folosite. Un nou proiect de lege își propune interzicerea tuturor acestor forme de promovare, dar este aprig contestat de către producători.

Producătorii de tutun se opun inițiativei

Noua inițiativă legislativă interzice reclamele pentru toate produsele din tutun, inclusiv la cele noi din tutun încălzit și cu aburi. În plus, se  restricționează vânzarea produselor. În special către minori, cei mai expuși campaniilor actuale de promovare, considerate prea agresive.

Adrian Wiener, inițiator, deputat USR: ”Unul din cinci români fumează, dar marea dramă este la copii și adolescenți, unde 30% din ei fumează, mult peste media europeană. Dacă luăm în considerare și tutunul încălzit procentul ajunge la 40%. Evident, interesul industriei este sa creezi dependență în rândul tinerilor pentru a-i avea pentru o viață client pentru tutun.”

În 2022, Comisia Europeană a propus o nouă interdicție asupra produselor din tutun încălzit, din cauza creșterii cu 10% a vânzărilor acestor produse. Cu toate acestea, la noi producătorii de tutun și alte produse asimilate se opun.

Gilda Lazăr, director companie de tutun: ”Cred că putem să o luăm mai ușor cu interdicțiile pe scări. Este un text perimat din cap în coadă și ar trebui respins de la început. Această aserțiune că reclama sau promovarea este cea care determină alegerea e puțin exagerată, ân materie de consum de tutun ceea ce determină consumul este presiunea grupului. Reclamele nu suntem cele care întotdeauna determină consumul.”

Bianca Brad, președinta Inițiativei Civice ”2035 fără fumat”: ”Ținând cont de investițiile industriei producătoare în publicitate, am fi naivi să credem că exact la produsele din tutun reclama nu funcționează. În atragerea unor noi categorii de consumatori există datele foarte clare ale OMS. Pentru categoria copii și adolescenți, cele două măsuri bazate pe studii arată că aceste masuri sunt legate de interzicerea  reclamelor si acțiunea de promovare, de interzicere a lor completa si a doua, este cea legată de taxare, pentru că ambele măsuri vizează accesibilitate categoriei mici de vârstă la aceste produse.”

Adolescenții, cei mai vulnerabili

Afectați direct, reprezentanții țigaretelor electronice merg pe o altă teză- cea a contribuției la sănătate a produselor pe care le vând.

Cristian Boboi, președinte & Co-fondator Asociaţia de Vaping: ”Ne uităm la alte țări, Canada, Marea Britanie, Noua Zeelanda, mai nou Franța, Belgia, care au adoptat în ultimii ani, politici care comunică publicului, fumătorilor că există produse cu risc scăzut care-i pot ajuta să renunțe la fumat. Regatul Unit avea o prevalență de 28%, între timp folosind vapingul ca și unealta de combatere a fumatului au reușit să scadă prevalența la sub 12%.”

Specialiștii care fac terapie cu pacienții minori dependenți de tutun susțin însă contrariul.

Gabriella Bondoc, psihoterapeut: ”Orice expunere în media presupune o normalizare a acelui obicei, crearea unei obișnuințe vizuale, daca eu sunt expus permanent la țigări electronice, îl mai văd și în mâna acelei domnișoare sau  influencer foarte interesant de pe internet sau de pe TikTok, începe să mi se pară normal să-l am si eu. Vorbim de o vârstă la care dorința de integrare este definiția perioadei. Copiem stilul  vestimentar, stilul comportamental, gusturile muzicale care sunt mainstream.”

Potrivit datelor oficiale, peste 50.000  dintre copiii cu vârste între 13 și 15 ani au consumat tutun în diferite forme. Peste 36.000 de români, circa 17% din totalul celor decedați anual, plătesc scump pentru acest obicei.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE